افیلیت مارکتینگ چیست؟

تصور کنید در حال ساخت کسب و کاری کوچک هستید و به دنبال جا انداختن محصول و یا خدمات خود هستید. کجا تبلیغ خواهید کرد و چه کسی پیام شما را پخش خواهد کرد؟

راه هایی مانند اینترنت فرصت های زیادی برای کسب و کارها ایجاد کرده است تا با تعداد بسیار زیادی از مصرف کنندگان در ارتباط باشند. با این حال اینترنت محیط بسیار شلوغی است و تبدیل به مکانی شده است که کاربران با تبلیغات فراوانی بمباران می شوند.

افیلیت مارکتینگ

برای کاهش فشار این محیط شلوغ برخی از کسب و کارها وارد شراکت فروش می شوند که در آن سایت‌شان تبدیل به محلی برای دریافت درصدی از مبلغ فروش برای کاربران می شود. این تاکتیک ها به کسب و کارها اجازه می دهد وارد شراکت با افرادی شوند که برای آن ها بازاریابی می کنند. به جای پرداخت مبلغی برای دوره‌ای خاص از تبلیغات، شرکت ها وارد کمپین هایی می شوند که در آن افراد دیگر برایشان بازاریابی می کنند. این نوع از بازاریابی را بازاریابی افیلیت، پورسانتی و یا بازاریابی معرف می نامند.

affiliate marketing  از سال 1994 میلادی در جهان عنوان شد . این نوع از بازاریابی در زمینه همکاری در فروش رشد صعودی خودش را از سال 2015 با رشدی معادل 1/10 درصدی آغاز کرده است و دور از ذهن نیست که این صنعت تا سال 2020  ارزشی معادل هفت میلیارد دلار را نیز داشته باشد و می توان گفت سهم بزرگی در کسب کردن درآمد از طریق اینترنت دارد . دیگر جای هیچ شکی باقی نمانده است که بازاریابی پورسانتی می تواند نقش بسزایی را در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ ایفا کند . سایت معروف Amazon  نخستین وب سایت در جهان بود که این سیستم را ارائه کرد و نتیجه این کار این بود که نام خودش را به گوش جهانیان رسانده و چندین هزار تبلیغ کننده را برای به فروش رساندن محصولاتش استخدام کرد و در قبال پورسانت های ناچیزی که پرداخت می شد ، رشد فروش اش را به چندین برابر رساند . در ادامه به بررسی جوانب مختلف بازاریابی معرف می پردازیم .


افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی معرف

بازاریابی معرف

روش هایی مختلفی رابرای بازاریابی کردن در حیطه فروش محصولات می توان در دنیای نوین به چشم دید که یکی از این روش ها که بسیار ممتاز نیز هست، روش همکاری در فروش است . فلسفه کاری در این روش به نحوی است که شخص در واقع خارج از گود واقعی کسب و کار است اما تاثیر چشم گیری در فروش یک محصول دارد . به زبانی ساده تر اگر بخواهیم مفهوم افیلیت مارکتینگ را بیان کنیم همان بازاریابی پورسانتی است که در روند کاری خود پیشنهادات خرید و یا معرفی نمودن محصولات را روی وب سایت یا وبلاگ قرار داده و اگر این تبلیغ بتواند در نهایت منجر به فروش رفتن آن محصولات بشود ، صاحبان کالاها مبلغی را برای حق الزحمه آن شخص پرداخت می کنند تا ناشرهای افیلیت نیز درآمدی را کسب کرده باشند .


شاخص های افیلیت مارکتینگ

در این صنعت همیشه اساس هدف ها و شاخص هایی که برای نتیجه بخشی های موثر در تبلیغات در نظر گرفته می شوند ، بر اساس برنامه هایی از پیش تعیین شده است . کلیک نمودن کاربران بر روی لینک های تبلیغاتی ، خریداری کردن محصولات و وارد نمودن ایمیل ها توسط کاربران از انواع این شاخص ها هستند . اگر با انجام تمامی این کارها نتایج نهایی ، نتیجه بخش تلقی شوند بر همان اساس از میزانی که در فروش وجود دارد ، مبالغی از پیش تعیین شده به سایت تبلیغاتی تعلق می گیرد .


نحوه عملکرد افیلیت مارکتینگ (بازاریابی معرف)

افیلیت مارکتینگ

فروشگاه های اینترنتی ، وقتی تصمیم به بالا بردن درصد فروش محصولات خود داشته باشند ، با سایت هایی که تخصص انجام این کار را دارند و به بازاریابی معرف نیز مشهورند ، ارتباط برقرار کرده و این سایت ها موظف به تحقق بخشیدن به این هدف می شوند . این کار از طریق گنجاندن تبلیغات بنری در سایت ، متن های مرتبط و لینک گذاری صورت می گیرد که در نهایت پیشنهاد هایی را برای بازدید کننده ها ارائه می کنند . اگر بازدید کننده ای بر روی آن لینک ها کلیک بکند ، در ازای آن کلیک مبالغ مشخصی به ناشر آن تبلیغات پرداخته می شود.

فرض کنید شما دارای وبسایتی هستید و یا شبکه اجتماعی قدرتمندی از نظر تعداد مخاطبان دارید. می توانید از ورودی هایی که برای سایت و یا شبکه اجتماعی‌تان دارید،برای فروش محصولات دیگر سایت ها و شرکت ها استفاده کنید و درصد خود را دریافت کنید. روش کار بدین صورت است که شما اطلاعات آن محصول را در سایت خود قرار می دهید و کاربر با کلیک بر روی خرید وارد سایت ارائه دهنده محصول می شود و در صورت خرید از آن سایت می توانید درآمد داشته باشید.(لینکی در سایت خود قرار می دهید کاملاً مخصوص شماست و هر کس از آن خرید انجام دهد، درصد برای شما محاسبه خواهد شد)

نکته مهم!!

ممکن است بازدید کننده ای بر روی لینک های مذکور کلیک کرده باشد ولی خریدی در آن مقطع زمانی اتفاق نیفتاده باشد ، اما بعدها همان بازدید کننده مجددا با وارد شدن به سایت اقدام به خرید بکند که می تواند همان محصول خاص باشد یا محصولات دیگر موجود در سایت . در این مواقع چون کوکی های موجود در سایت اطلاعات این فرایند را ثبت کرده اند ،  باز هم مبلغی برای ناشر های افیلیت در نظر گرفته خواهد شد .

کوکی یا cookie چیست؟

به بسته های اطلاعاتی گفته می شود که فایلی متنی را به واسطه وب سایت ها روی کامپیوتر ذخیره می کند که با این کار کاربرهای مورد نظر را شناسایی کرده و این کاربران دیگر احتیاجی به مواردی چون نام کاربری یا رمزهای عبور برای داخل شدن به سایت را نخواهند داشت .


Affiliate Marketing را میتوان در سه گروه متمایز از هم دسته بندی کرد :

  1. فروشنده محصولات

فروشنده های محصولات یا merchant ها ، مالکان کسب و کارها هستند که برای به فروش رساندن محصولات قابل عرضه خودشان ، از طریق برقراری ارتباط با شبکه افیلیت اقدام می کنند

  1. ناشران

به صاحبان بلاگ ها و وب سایت ها گفته می شود که با استفاده از دو روش بنر و لینک ها ، محصول هایی خاص را به مخاطب های وب سایت شان معرفی کرده و قصد دارند از این طریق درآمدزدایی خودشان را داشته باشند .

  1. کاربران

به اشخاصی گفته می شود که با کلیک کردن بر روی لینک های ارائه شده در سایت های ناشرها ، اقدام به خرید محصولات تبلیغ شده می کنند .


انواع برنامه های افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing

پیاده سازی برنامه های مختلف درaffiliate با روش هایی گوناگونی انجام می شود . این روش ها تابع اهدافی هستند که از قبل تعیین شده اند . این روش ها عبارتند از :

Cps

Cps  یا همان پرداخت کردن به ازای هر فروش ، به محبوبت ترین و در عین حال اصلی ترین روش تبدیل شده است . بازه زمانی پرداخت به این نحو است که بعد از اتمام فرآیند خرید کردن مشتری ، پرداخت ها انجام می شوند . معیار این کار همان کلیک نهایی خریدار بر روی گزینه های ثبت نهایی یا پرداخت کردن است که به عنوان مرحله پایانی پروسه خرید اینترنتی انجام می شود . میزان مبلغی که باید پرداخت بشود تابع عرف ثابتی نیست و بستگی به نوع صنعت یا کسب و کاری دارد که در آن تبلیغات صورت گرفته است . برای merchant های بزرگ میزانی که در نظر گرفته می شود کمتر است ، چیزی حدود چهار درصد . در حالی که این میزان در تبلیغ دهندگان کوچک تر به حدود ده درصد نیز می رسد . ریسک پایینی که این نوع پرداخت به نسبت انواع دیگر دارد باعث شده است تا متداول ترین نوع باشد .

Cpl

Cpl یا همان پرداخت کردن به ازای جذب مشتری ، برای جذب نمودن لید است . این روش به این روال کار می کند که اگر کاربری بر روی لینکی از افلیت کلیک بنماید و اطلاعات تماس خود را به همراه ایمیل در صفحه لندینگ سایت شخص تبلیغ دهنده وارد بکند ، مبلغی مشخص به ناشر افلیت تعلق خواهد گرفت .

لید یا lead ، به افراد و سازمان هایی اطلاق می شود که به هر نحوی با محصولات یک سایت آشنا شده باشند و شاید در نهایت از آن طریق خریدی هم اتفاق افتاده باشد . به تعبیر دیگر وقتی شخصی برای بار اول از کسب و کاری سوالی بپرسد و احتمال این برود که قرار است او جزو مشتریان آن سایت بشود به آن لید یا سرنخ گفته می شود .

نکته

در صنایعی چون صنعت خودروسازی به ازای هر فروش در برنامه بازاریابی ، پرداخت اتفاق نمی افتد . دلیل این امر این است که مدت زمانی طول خواهد کشید تا کاربر ها با محصولات آشنایی پیدا کرده و پس از انتخاب کردن ، اقدام به خریدن آن محصول یا محصولات بکنند . روش پرداخت کردن به ازای جذب لید برای این نوع کالاها مناسب تر از باقی روش ها است .

Cpm

Cpm یا همان پرداخت کردن بر اساس نمایش دادن آگهی ، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که در مرحله ای از بازاریابی باشیم و بخواهیم آگاهی داشتن از برند را برای کسب و کار اولویت دارتر بکنیم .

Cpc

Cpc یا همان پرداخت کردن به ازای هر کلیک ، نسبت به مورد قبل ریسک کمتری را به دنبال دارد . پس بهتر است اگر تصمیم به افزایش دادن آگاهی از برندی خاص وجود دارد ، این روش انتخاب بشود . هرچند که کلیک کردن را نمی توان به منزله خرید کردن محصول در نظر گرفت اما برای سنجیدن آگاهی از برند ، می تواند معیاری بسیار مناسب باشد .

پرداخت با تعرفه ثابت

این نوع پرداخت به ازای هر تبلیغی که در سایت قرار می گیرد و لینک هایی که ناشر آنها را در سایت گنجانیده باشد ، مبلغی ثابت دارد . بهتر است این روش را با ادغام کردن با روش های دیگر استفاده کرد و به این نکته نیز توجه داشت که روش تعرفه ثابت مقدار کمتری را به نسبت روش های دیگر داشته باشد .


مزایای افیلیت مارکتینگ(بازاریابی معرف) برای اشخاص تبلیغ دهنده

بازاریابی معرف

دید غلط برخی از کسب و کارهای کوچک به افلیت مارکتینگ موجب شده است که آن را برای تبلیغات خود مناسب در نظر نگیرند . این در حالی است که این روش جزو بهینه ترین نوع های بازاریابی است و ROI بالایی دارد . توجه به این نکته مهم است که تنها زمانی مبلغی پرداخت خواهد شد که در رسیدن به نتیجه دلخواه ، این روش مفید بوده باشد . عدم ریسک پذیری و سرمایه اولیه نیز از مزیت های مهم این روش هستند که در نوع خود اهمیت بالایی دارند .


مزایای بازاریابی معرف برای ناشرهای تبلیغات

عدم نیاز به تولید کردن و یا انبارداری ، فرصت هایی طلایی را برای ناشران ایجاد می کند . میزان درآمدی که ممکن است یک ناشر کسب بکند به عواملی بستگی دارد که اشاره می شود :

بازاریابی پورسانتی
  • بازدهی بالا و مورد اعتماد بودن شبکه تبلیغاتی ای که با آن همکاری می شود .
  • مقدار دریافتی مبلغی که برای به هدف رساندن تبلیغ ها دریافت می شود ، به اضافه ی conversion rate لینک های در سایت قرار گرفته .
  • میزان شناختی که از مخاطب های سایت داشته و واقف بودن به محصولاتی که بیشتر مورد پسند قرار گرفته اند . همچنین در نظر گرفتن احتمال خرید کردن هر محصول از طرف خریداران که در وب سایت گنجانده شده است .

نکات مهم برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ

شاید شخصی با تلاش زیاد خود و اهداف والایی که در نظر گرفته باشد وارد این حرفه بشود اما نتواند به موفقیتی چشمگیر برسد . از دلایل مهم این قضیه نداشتن مهارت هایی کاربردی در این زمینه است . مهارت هایی همچون طراحی کردن وب سایت ، کپی رایتینگ و سئو ، که در کنار خودشان نیاز به یک تیم قابل را نیز طلب می کنند . علاوه بر این موارد باید نکاتی را نیز در نظر داشت تا به موفقیت رسید .

به چند نمونه از مهمترین آنها اشاره می شود :

شناخت مخاطب

از مهمترین مسایل در رسیدن به موفقیت در افیلیت مارکتینگ است ، چرا که با نداشتن آشنایی کامل با مخاطب های خود نمی توانید محصولاتی مناسب را ارائه بدهید . از اشتباهات رایج در این زمینه این است که مبتدیان این کار با قرار دادن هر محصول محبوب یا پرفروشی در سایت یا بلاگ خود ، بدون در نظر داشتن سلیقه مخاطبین  و موضوعی که برای وب سایت در نظر گرفته شده است ، دچار کاهش بازده و کاهش ترافیک شدیدی در وب سایت شان می شوند .

همخوانی نام وب سایت و محصولات موجود در آن ، نکته بسیار مهمی است که باید رعایت بشود . اگر این قاعده رعایت نشود مخاطب شما برای مطالعه محتوایی همسو با اسم سایت وارد آن شده و شما آنرا دچار سردرگمی کرده اید . پس در نتیجه بی توجهی از جانب ایشان اتفاق می افتد و در نهایت از وب سایت خارج می شوند . پیشنهاد می کنم مقاله پرسونای مخاطب را مطالعه کنید.

محتوای با کیفیت

استمرار محتواها و حفظ کردن کیفیت آنها می تواند ترافیکی قابل قبول را به وجود بیاورد . در نظر گرفتن سلایق و علایق مخاطبان و موضوعات مرتبط ، باعث می شود بازدید کنندگانی دائمی را برای خود داشته باشید .

صداقت

کیفیت ، مرغوبیت و مفید بودن محصولاتی که پیشنهاد می شوند ، وفاداری بازدید کننده ها را به دنبال خواهد داشت . مبالغه کردن ها و توضیحات بی ربط می تواند عدم اطمینان مخاطبین را برای شما به ارمغان بیاورد و از دست دادن اعتماد مساوی است با کاهش شدید ترافیکی که با تلاش زیاد به دست آمده بود .

انتشار ویدئو

برای آن که دید بهتری را برای آشنایی مخاطبان با محصولات به آنها داده باشیم ، از انتشار ویدئو در وب سایت استفاده می شود . این امر در تصمیم گیری های سریع تر آنها نیز دخیل بوده و همچنین آنها را از خواندن متن هایی طولانی خلاص می کند .


اصطلاحات پرکاربرد در افیلیت مارکتینگ

Merchant :سایت فروشنده

Affiliate :سایت معرفی کننده

Affiliates :معرف ها

Publisher:ناشران

Affiliate marketplace:وب سایت های پایگاه اطلاعاتی

Affiliate software:نرم افزار برنامه های پورسانتی

Affiliate link:لینک رابط بین سایت های وابسته و سایت های اصلی

Affiliate ID:کد سایت پورسانت گیرنده

Payment mode:روش های تسویه حساب

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *