بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

شاید شما هم جزو نفراتی باشید که با بررسی گوگل آنالیتیکس با شاخصی به نام Bounce Rate مواجه شده‌اید و نمیدانید این شاخص چیست و چه عددی برای آن مناسب است. با کمی پرس‌وجو به نتایجی می‌رسید و بازهم می‌بینید عدد Bounce Rate تغییری نمی‌کند. پس سوال اصلی برای شما این خواهد بود که نرخ پرش یا Bounce Rate چیست و چه عددی برای آن مناسب‌تر است. در این مقاله به تفصیل درباره این شاخص صحبت می‌کنیم.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش، درصدی از بازدیدکنندگان هستند که پس از ورود به یک صفحه در سایت، هیچ عملیاتی از جمله بازدید از صفحه‌ای دیگر، درج نظر و… انجام نمی‌دهند.

بانس ریت شاخصی خوب برای اندازه‌گیری تعامل کاربر با سایت است؛ اما باید توجه داشت که گاهی ممکن است نتیجه‌گیری‌ها از این عدد اشتباه باشد و البته با کمی دستکاری می‌توان آن را کاهش داد! اما سوال اصلی این است که Bounce Rate چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس چگونه است؟

کد آنالیتیکس در هر صفحه از سایت شما قرار دارد. این کد در هد یا فوتر سایت قرار می‌گیرد. زمانی که یک کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، این کد اجرا و یک Session ثبت می‌گردد.

اگر بازدیدکننده سایت شما را بدون انجام هیچگونه تعاملی ترک کند، این Session منقضی می‌شود و بازدید صورت گرفته یک Bounce یا پرش در نظر گرفته می‌شود. نکته مهم این است که اگر برای عملیات‌های داخل سایت Event هایی از جمله کلیک بر روی یک دکمه، تکمیل فرم یا اسکرول صفحه را تنظیم کرده باشید، کد موجود در سایت به گوگل آنالیتیکس اعلام می‌کند که این بازدید Bounce نیست.

البته همه چیز به همین سادگی نیست. نحوه‌ی اجرا شدن کد آنالیتیکس در بانس ریت تاثیر می‌گذارد. داده‌های شما از طریق روش‌های زیر ممکن است دچار انحراف شود:

  • بلاک کننده‌های تبلیغ یا Ad Blockerها: بسیاری از این اکستنشن‌ها از اجرا شدن کدهای ردیاب جلوگیری می‌کنند که در نتیجه هیچ اطلاعاتی از آن‌ها در آنالیتیکس نخواهد بود.
  • صفحات کند سایت: اگر سایت شما کُند باشد یا برخی از صفحات آن به سختی باز شود، باعث می‌شود کاربرانی که صبر ندارند آن صفحه را به سرعت ترک کنند که خود عامل تولید Bounce می‌شود.
  • تنظیم نادرست کد ردیابی: در این‌باره صحبت خواهیم کرد.

حال که با این موارد آشنا شدیم با این سوال مواجه می‌شویم که آیا نرخ پرش یا بانس ریت مهم است؟ کجا به آن باید توجه شود و کجا باید از آن چشم پوشی کرد؟

آیا نرخ پرش مهم است؟

نرخ پرش متریک مهمی است. در واقع عاملی مهمی برای ارزیابی درگیری مخاطب با سایت است و به وسیله آن می‌توان فهمید که آیا مشکلی در تنظیمات کد ردیابی وجود دارد یا خیر.

البته این برداشت‌ها از نرخ پرش در بسیاری از مواقع اشتباه است.  برای اثبات این موضوع، کمپین‌های زیر را از بهترین به بدترین مرتب کنید. برای راحتی کار فرض کنید برای تمام آن‌ها هزینه مشابهی خرج شده است و کیفیت تمام سرنخ‌های فروش برابر است.

آیا نرخ پرش یا bounce rate مهم است؟

تقریبا اگر این موضوع را با اکثر افرادی که در بازاریابی فعال هستند در میان بگذارید، نتیجه‌ای مبتنی بر رتبه بندی بر اساس Bounce Rate خواهید دید.

اما در واقعیت نرخ پرش در این جا اهمیتی ندارد. چیزی که برای ما مهم است نرخ بازگشت سرمایه یا ROI است. برای به دست آوردن ROI می‌توانید درصد کاربرانی که هر کمپین برای ما آورده است را به نسبت درصد فرم‌های تکمیل شده بررسی کنید. البته می‌توانیم نرخ تبدیل یا Conversion Rate آن‌ها را محاسبه کنیم:

  • کمپین شماره 1: 0.07%
  • کمپین شماره 2: 0.22%
  • کمپین شماره 3: 0.94%
  • کمپین شماره 4: 1.03%
  • کمپین شماره 5: 5.02%
  • کمپین شماره 6: 0.79%

بنابراین از بهترین به بدترین می‌توان بدین شکل طبقه بندی کرد:

5>4>3>6>2>1

نکته‌اصلی این است که کمپین‌های شماره 1 و 6 بهترین نرخ پرش را داشتند، اما نرخ تبدیل مناسبی ندارند.

تفاوت بین Bounce Rate، Exit Rate و Dwell Time چیست؟

بسیاری از افراد در تعریف این سه معیار دچار اشتباه می‌شوند و گاهی آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. بنابر این در اینجا ما نرخ خروج (Exit Rate) و زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time) را در مقایسه با نرخ پرش (Bounce Rate) توضیح می‌دهیم.

نرخ خروج (Exit Rate) چیست؟

نرخ خروج درصدی از Sessionهایی که در یک صفحه مشخص به اتمام می‌رسند را نشان می‌دهد.

به طور مثال فرض کنید 3 نفر از سایت شما بازدید می‌کنند و sessionهای آن‌ها به شکل زیر است:

تفاوت نرخ پرش (Bounce Rate) با نرخ خروج (Exit Rate)

تمام Sessionها از صفحه A آغاز می‌شوند که نرخ پرش 33% دارد. هر دو صفحه B و C نرخ پرش 0% دارد؛ زیرا که هیچ Session از آن‌ها آغاز نشده است.

اما نتیجه نرخ خروج متفاوت است:

  • نرخ خروج برای صفحه A = 33%
  • نرخ خروج برای صفحه B = 100%
  • نرخ خروج برای صفحه C = 0%

هیچ کدام از سه بازدید کننده از صفحه C خارج نشدند، یک بازدید کننده از صفحه A (از 3 session که A در آن‌ها وجود داشته) و 2 مورد از صفحه B (از 2 session که B در آن‌ها وجود داشته) خارج شده‌اند که با محاسبه می‌توانید به اعداد فوق برسید.

زمان حضور کاربر (Dwell Time) چیست؟

زمان حضور کاربر یا Dwell Time میزان زمانی است که یک کاربر بر روی یک نتیجه از نتایج جستجو کلیک کرده و به آن باز می‌گردد. برخلاف نرخ خروج و نرخ پرش، زمان حضور کاربر متریکی نیست که شما در گوگل آنالیتیکس به آن دسترسی داشته باشید. در واقع این یک شاخصی است که متخصصین S.E.O آن را به وجود آورده‌اند؛ زیرا معتقدند که معیاری مهم در کسب رتبه در نتایج موتور جستجو است.

شما می‌توانید به صورت دستی این معیار را به گوگل آنالیتیکس اضافه کنید که در مقاله‌ای دیگر به آن خواهم پرداخت.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *