استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوا

استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوا
  • توجه به مخاطبین‌تان به منظور درک بهتر این که چه چیزی برایشان مهم است که در نتیجه بتوانید محتوایی تولید کنید که مورد نظر آن هاست.
  • نشر و به اشتراک گذاری محتوا

به طور خلاصه، شما نمی توانید هر کدام را به تنهایی داشته باشید.

در جلسه چهارم از آموزش های مقدماتی بازاریابی محتوا، به صورت خلاصه راجع به آماده سازی برنامه محتوا برای شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم و مانند همیشه مثالی از شرکت CMI را برایتان شرح می دهیم.

رسانه اجتماعی موفق با ایجاد فرآیندهای منظم بازاریابی محتوا آغاز می شود

در حالی که هر سازمانی می تواند برای گوش دادن مخاطبین از رسانه های اجتماعی استفاده کند، قبل از این که فعالیت در شبکه های اجتماعی را آغاز کنید به چیزهای مهمی نیاز دارید:

  1. مرکز محتوا: وبلاگ یا وبسایت شما باید جزئی کلیدی از استراتژی محتوای شما باشد (همچنین برای استراتژی رسانه های اجتماعی) که در نتیجه شما دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی را برای رابطه ی عمیق تر به رسانه ای که برای خودتان است (وبسایتتان) هدایت کنید.
  2. ایجاد تناسب  بین منابع برای حضور یکپارچه: درج محتوای قدیمی بسیار بدتر از عدم حضور در در شبکه های اجتماعی است.قبل از این که وارد پلتفرم یا شبکه اجتماعی خاصی شوید، از داشتن منابع به روز برای ارسال محتوای مناسب در آن شبکه مطمئن شوید.
  3. برنامه تولید محتوا: شما باید بدانید که چرا در پلتفرم خاصی حضور دارید و چه چیزی در آن جا ارسال خواهید کرد. جزئیات بیشتر از المان های کلیدی برنامه ریزی در زیر آمده است:

نکته کلیدی: اگر به تازگی اقدام به اندازه گیری اثربخشی رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوای خود می کنید، بهتر است از بخش های کوچک شروع کنید. به پلتفرم های اجتماعی برتر دقت کنید (تلگرام، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب یا آپارات) و بررسی کنید که تمرکز اصلی مخاطبین هدفتان در کدام یک از این شبکه ها می باشد. البته شبکه های اجتماعی و استفاده از آن ها در جهان متفاوت از ایران است و در زیر می توانید آمار استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی مختلف در آمریکای شمالی را که موسسه بازاریابی محتوا آماده کرده است را ببینید:

شبکه های اجتماعی و محتوا

المان های کلیدی برنامه محتوای شبکه های اجتماعی

همان طور که در بالا اشاره شد، برای نتیجه بهتر شما نیاز دارید تا برای هر شبکه اجتماعی که می خواهید فعالیت کنید برنامه ریزی مخصوص داشته باشید. این که شما می توانید در هر شبکه ای محتوا را انتشار دهید به معنای این نیست که باید حتماً در آن حضور داشته باشید.

به منظور آماده سازی برنامه ریزی مناسب،برای هر شبکه اجتماعی که می خواهید در آن فعالیت داشته باشید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

هدف این کانال چیست؟

شما باید دلیلی برای حضور در هر شبکه ای که قصد تولید محتوا برای آن را دارید، داشته باشید. “گرفتن فالوئر یا دنبال کننده” دلیل ارزشمندی نیست. اما “گرفتن فالوئر در اینستاگرام و ایجاد آگاهی از برند (شناخته شدن برند) که در نتیجه مخاطبین را به وبسایت هدایت می کند” هدف مناسبی است. نکته مهم در این بخش این است که محتوای شما در این کانال دلیلی را برای مخاطب ایجاد می کند که گام به مراحل بعدی خرید از شما بگذارید، به عنوان مثال: تبدیل آن ها از بازدید کننده اینستاگرام به بازدید کننده سایت، مشترک ایمیل هایتان، شرکت کننده رویدادها و یا هر هدف دیگری که به دنبال آن هستید.

اقدامات مورد نیاز چیست؟

همان طور که در بالا اشاره شد، شما نیاز دارید که بدانید هر شخص در هر کانالی از شما چه کارهایی باید انجام دهد. به اشتراک گذاری(Share)؟گذاشتن نظر و دیدگاه(Comment)؟ بازدید از وبسایت شما؟ ثبت نام برای چیزی؟

نوع مخصوصی از محتوا که مخاطبین به دنبال مشاهده آن در این کانال هستند چیست؟

محتوایی که در هر کانال قرار می دهید را شخصی سازی کنید. پیام هایی که برای هر کانال مناسب هستند را مشخص کنید و پیامی بسازید که برای مخاطب آن کانال جذاب باشد. به این مساله فکر کنید که مخاطبین این کانال خاص (شبکه اجتماعی خاص) چه نیازهای اطلاعاتی را دارند و شما چگونه می توانید به آن ها کمک کنید. شما باید چه نوع محتوایی آماده کنید، متنی،عکس یا ویدئو؟ به مطلب قبلی مراجعه کنید تا اطلاعاتی درباره تولید محتوایی که مخاطبان‌تان بپسندند به دست بیاورید.

لحن مناسب این کانال چیست؟

همانند انتخاب موضوع و فرمت محتوا برای هر کانال، پیدا کردن لحن محتوا برای هر کانال ضروری است. دوستانه؟ خنده دار؟ حالت مکالمه؟ حرفه ای و رسمی؟

 سرعت مناسب برای زمان بندی نشر محتوا چه مقدار است؟

بسیار هوشمندانه خواهد بود اگر بدانید گه هر چند وقت یک بار باید محتوا را در هر کانال انتشار دهید.چه تعداد پست در هر هفته یا روز می خواهید منتشر کنید. چه زمان از روز مناسب تر است؟ با توجه به شبکه اجتماعی انتخابیتان این مقدار می تواند متفاوت باشد، برای پاسخ دادن به تویئت ها، انتشار ویدئو در آپارات یا یوتیوب و یا انتشار اسلاید در Slideshare باید برنامه مناسب داشته باشید. با توجه به تحقیقات ما، ارسال پست در فیسبوک روزی یکی دو بار، رصد کردن توئیتر تمام روز و گذاشتن زمان روی لینکدین هر روز نتیجه مناسب تری می دهد. اما این مساله برای هر شرکت می تواند متفاوت باشد. بنابراین زمانی را صرف این کنید که برنامه مناسب تهیه کنید و بررسی نمایید چه روندی برای مخاطبین شما بهتر نتیجه می دهد.

نکته کلیدی: اجازه بدهید که اهدافتان در تصمیم گیری انتخاب محتوا برای شبکه های اجتماعی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، اگر هدف برنامه بازاریابی محتوایی شما افزایش تعداد مشترکین ایمیل‌تان است، آیا واقعاً لازم است تمام پست های وبلاگتان را در فیسبوک و توئیتر انتشار دهید؟ مخاطبین شما با چه دلیلی مشترک خبرنامه ایمیلی شما بشوند در حالی که در شبکه های اجتماعی همان محتواها را می بینند؟ پس به جای محتوای مشابه و تکراری در شبکه های مختلف، به دنبال ایجاد محتوای مناسب برای هر شبکه باشید تا در نهایت به اهدافتان برسید.

نمونه ای از شرکت CMI

<p”>شرکت بازاریابی محتوا یا همون CMI در هفت سال گذشته رشد بسیاری داشته است و به موازات فعالیت در سایت، شبکه های اجتماعی این شرکت هم بسیار فعال بوده اند. همانند سایر کسب و کارها، در ابتدا ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی بدون برنامه بوده است،ولی به مرور تیم های تخصصی تربیت و آماده شده اند تا با استراتژی مناسب تری اقدام به تولید محتوا کنند.

در اینجا کانال های اصلی این شرکت رو هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ گستردگی مورد بررسی قرا می دهیم:

توئیتر: شرکت CMI هر روز در توئیتر فعالیت دارد، افکار مختلف از گروه های شرکت رو به اشتراک می گذارد و همچنین محتوای اصلی را انتشار می دهند.اما مورد بسیار جالب دیگر استفاده این شرکت از هشتگ #CMWorld_chats  برای گفتگو درباره مباحث هفتگی است که با استقبال گسترده ای هم روبرو شده است. توئیتر چه در زمان چت، و چه دیگر مواقع به CMI کمک کرده است تا انجمنی از آدم های تاثیر گذار یا همون INFLUENCERها و شبکه بسیار قدرتمند از افراد قوی تشکیل دهد.

بازاریابی محتوا با شبکه های اجتماعی

لینکدین: استراتژی اصلی در لینکدین CMI تمرکز بر بحث درباره ترندهای روز صنعت محتوا دارد و البته با گروه محتوای CMI. اعضای این گروه به محتوا علاقه دارند و البته که محتوای مرتبط با صنعت خود و آماده سازی استراتژی برای آن را از اولویت ها می دانند. همچنین از این گروه برای به اشتراک گذاری ایده ها و برگزاری رویدادها استفاده می شود. با توجه به این موارد، شرکت توانسته است مسیر موفق در زمینه محتوا را طی کند و مسیرهای درست و اشتباه را شناسایی کند.

شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا

خوب به پایان این مقاله رسیدیم. شما برای شبکه های اجتماعی خود چه برنامه ای دارید؟ از کدام یک از این شبکه ها استفاده می کنید؟

</p”>

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *