معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

این سوال برای خیلیا پیش میاد که چطوری فالوورهای بیشتری

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

در اینستاگرام جذب کنیم؟ تو این پست به معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام می پردازیم.

حتما دیگه با این موضوع آشنا هستین که اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی قدرتمند و رو به رشدی هست که به افراد و کسب و کارهای مختلف این امکان رو میده تا بیشتر شناخته بشن و بتونن کلی مخاطب جدید با ویژگی های مختلف بدست بیارن و بتونن برند و ویژگی ها و توانایی های خودشون رو گسترش بدن.

این شبکه اجتماعی مخصوصا در مورد کسب و کارها، یکی از راه های مردمی کردن و تعامل بیشتر برند با افراد، به خدمت گرفتن نیروهای جدید، نمایش محصولات و فرهنگ شرکتتون، راضی کردن و راضی نگه داشتن مشتریان، تولید یک کسب و کار جدید و کلی ویژگی دیگه که میتونه برای یک کسب و کار داشته باشه.

اما اینجا یه نکته ای نباید جا بیوفته: تا زمانی که به یک محبوبیت و اعتباری در این شبکه برسین تلاش زیادی میخواد که بتونین تعداد زیادی فالوور برای شبکه اجتماعی خودتون جمع آوری کنین و این امر نیاز به یه برنامه ریزی و شروع درست و کار فشرده حتما داره!

برای افراد یا کسب و کارهای متوسط، رشد تعداد فالوورها روزانه نیاز به توجه و زمان زیادی داره. خوشبختانه یک سری راه ها و نکاتی هست که اگر رعایت بشه (که باید بشه!) رسیدن به حداقل 100 فالوور اول رو برای برند و کسب و کارتون راحتتر میکنه.

سفارشی کردن و بهینه سازی پروفایل، تولید محتوای خوب و ارزشمند، نوشتن کپشن های هوشمندانه، استفاده مناسب از هشتگ ها و تعامل و ارتباط برقرار کردن با مخاطبان، همه این کار ها و نکات برای این هست که بدونید زمان و تلاش و انرژی خودتون رو کجا و چطوری سرمایه گذاری کنید.

خب دیگه حرف اضافه کافیه و بریم ببینیم چه کارهایی بهتره بکنیم که بتونیم 1000 فالوور اول رو جذب کنیم و از ساخت یک پروفایل اینستاگرام با ارزش برای دنبال کردن تا استفاده از چالش ها و هشتگ ها و فرصت های موجود در این شبکه رو برای در مسیر درست رفتن کسب و کارتون بررسی کنیم.

این مسیری که میخوام توضیح بدم شامل 12 قدم هست، که میتونه برای جذب فالوور موثر باشه:

  1. درست کردن و بهینه سازی پروفایل (حساب کاربری) مورد نظرتون
  2. تعیین یک نفر برای تولید محتوا
  3. به روز رسانی اطلاعات و دانش عکاسی و مهارت های ویرایش عکس
  4. شروع به پست گذاشتن
  5. مراقب محتواهاتون باشین و اون ها رو بپایین (پایش محتوا)
  6. کپشن های ارزشمند و جذاب برای به اشتراک گذاری انتخاب کنید
  7. استفاده از هشتگ های محبوب و رایج
  8. با کاربران دیگه و دنبال کننده هاتون تعامل و ارتباط متقابل داشته باشین
  9. استفاده از ترویج های متقابل با کاربران و صفحاتی که مخاطبانی مشابه شما دارن
  10. چالش ها و مسابقات اینستاگرامی راه بندازین
  11. از قابلیت استوری (story) و لایو ویدیو (live video) در اینستاگرام استفاده کنید
  12. صفحه اینستاگرامتون رو در دسترس برای راحتی پیدا کردن و دنبال کردن قرار بدین

1) ایجاد و بهینه سازی پروفایل (حساب کاربری) مورد نظرتون

ساخت اکانت در اینستاگرام

اول از همه پروفایل اینستاگرامتون رو طوری شخصی سازی کنید که خوب و مناسب به نظر بیاد و پتانسیل و توانایی شما رو به بازدیدکننده شما نشون بده و یک دلیل قانع کننده برای دنبال کردن شما به کاربر بده.  چطور؟! اول از همه باید نام کاربری (Username) مانند کسب و کارتون بسازین که قابل تشخیص و به راحتی قابل جستجو باشه. اگر اسم کاربری مورد نظرتون قبلا ثبت شده بود سعی کنید اسم کسب و کار و برندتون رو قسمت اول نام کاربری قرار بدین تا احتمال اینکه افرادی که میخوان با سرچ کردن به شما برسن خیلی بیشتر بشه.

اگر بخوام یه مثال مناسب بگم، فرض کنید فردی میخواد صفحه شرکت کاله رو پیدا کنه و اولین کلمه ای که توی ذهنش برای سرچ کردن در اینستاگرام میاد “kalle” یا “kalleh” هست، اگر این اسم رو آخر نام کاربری بذارین احتمال اینکه جزو جستجو های نخست دیده بشین خیلی کمتر میشه. در عکس زیر می‌بینید که شرکت کاله به خوبی این اصل رو رعایت کرده و 3 پیج مربوط به این شرکت با اولین جستجو به راحتی در دسترس مخاطب مورد قرار گرفتن.

سرچ در اینستاگرام

نکته: البته این نکته رو به هیچ وجه فراموش نکنید که در پروفایل به قسمت Edit Profie برین و در قسمت Name اسم کامل کسب و کارتون رو قرار بدین تا در زیر عکس پروفایلتون در صفحه اصلی و همچنین در قسمت سرچ کاربران زیر نام کاربری (مثل عکس بالا که به صورت کمرنگ نشان داده شده) به نمایش در بیان.

در مرحله بعد اطمینان حاصل کنید که پروفایل شما به صورت عمومی (Public) هست. برای بررسی این کار به قسمت Options رفتی و چراغ قسمت Private رو خاموش کنید.

مرحله بعد انتخاب تصویر برای پروفایل (صفحه کاربری و اصلی) هست که باید همان عکس برند شما که در شبکه های اجتماعی دیگه و برای کسب و کارتون استفاده میشه، انتخاب بشه.

مرحله بعد قسمت Bio رو با اطلاعاتی جذاب، مفید، کاربردی و حاوی اطلاعات مفید در مورد برند و کسب و کارتون پر کنید. اطلاعاتی مانند اینکه به افراد و کاربران نشون بده که شما کی هستین و اصلا در چه زمینه ای فعالیت میکنین و دلیلی منطقی برای دنبال کردن شما به کاربرا ارائه بده. این قسمت همینطور میتونه شمال شعار برند و کسب و کار شما هم باشه و اشاره ای به هویت و شخصیت برند شما داشته باشه، که در زیر چند نمونه از چند برند مختلف آوردم.

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

مرحله بعدی باید لینک در قسمت بیو (bio) قرار بدین و برای مخاطبانتون دسترسی به وبسایتتون رو از طریق پروفایل اینستاگرام آسونتر کنین. بهتون توصیه میکنم که خیلی قدر همین فضایی که برای قرار دادن لینک اینستاگرام بهتون داده رو بدونین، چون توی متن ها، کپشن ها (capition) و … تنها قسمتی که لینک ها قابلیت کلیک داره همینجاس! پس ازش خیلی هوشمندانه استفاده کنید . پیشنهاد میکنم اگر لینک مورد نظرتون خیلی طولانی هست از کوتاه کننده هایی مثل bitly استفاده کنید.

در انتها حواستون باشه که Notification رو Enable بذارین تا بتونین در کوتاه ترین زمان ممکن بفهمین که مخاطبانتون چه فعالیتی از قبیل لایک، کامنت و فالوو کردن رو انجام دادن و بتونین با مخاطباتون تعامل و ارتباط سریعتری داشته باشین. برای اینکار در قسمت Options به قسمت Push Notifications Setting برین و در اونجا اکثر فعالیت ها رو رو حالت From Everyone قرار بدین.

یه تجربه: بهتون پیشنهاد نمیکنم که ایسنتاگرام‌تون رو در قسمت Options به حساب های شبکه های اجتماعی دیگتون مثل Facebook, Twitter و Linkedin متصل کنید، چون هر شبکه اجتماعی روش، نوع پست و نحوه کارکردن مخصوص خودش رو داره و اگر اینکار رو کنین اینستاگرام به صورت اتوماتیک پست ها رو با یک قالب و مدل ساده در شبکه های اجتماعی دیگتون به اشتراک میذاره که زیاد جالب نیست و بهتره روی هر کدوم از اون ها به تنهایی کار کنین و مطالبتون رو به اشتراک بذارین.


2) تعیین یک نفر برای تولید محتوا

تولید محتوای پیج

همونطور که برای مدیریت شبکه های اجتماعی دیگتون نیاز به افرادی دارین، برای اینستاگرام هم باید یک یا دو نفر رو برای مدیریت و تولید محتوا رو انتخاب کنین. اگر ممکن هست افرادی رو انتخاب کنین که تجربه مدیریت و کارکردن با شبکه اجتماعی اینستاگرام رو داشته باشه و با اکثر ویژگی های این شبکه اجتماعی آشنا باشن.

اگر برای یک سازمان بزرگ کار میکنید، حتما خیلی از افراد میخوان نظراتشون رو در مورد پست های اینستاگرام بیان کنن و پیشنهادا و انتقاداشون رو بیان کنن و درخواست یه پست و مطلب جدید بکنن. شما باید یکسری مدارک سازماندهی شده و مسیر برای این مورد تنظیم کنید که در اون به افراد توضیح داده بشه چگونه، کی، چرا و با چه ارزش ارائه شده ای درخواست پست و مطلب جدیدی در اینستاگرام رو دارن.


3) به روزرسانی اطلاعات و دانش عکاسی و مهارت های ویرایش عکس

تاثیر عکاسی در افزایش فالور اینستاگرام

در اینستاگرام، کیفیت پست ها و عکس ها اهمیت خیلی زیادی داره. در شبکه ای مثل توییتر ممکنه که فالوورها یک توییت بد و بی کیفیت رو به فراموشی بسپارن، ولی در مورد اینستاگرام اگر بخوایم اینطوری فکر کنیم سخت در اشتباهیم. این به این معنی نیست که شما باید چند دوره عکاسی و ویرایش عکس بگذرونین و چندین هفته تمرین داشته باشین تا بتونین پست گذاشتن در اینستاگرام رو شروع کنید! اما باید نکته ها و ترفند های ابتدایی عکاسی و نرم افزارهای ویرایش عکس رو به خوبی بدونین

مهارت‌های عکاسی

از زمانی که اینستاگرام به وچود اومد، اکثر فرصت های عکاسی توسط دوربین های موبایل به وجود اومدن. با اینکه  خیلی از برندهای معروف از عکاسی حرفه ای استفاده میکنند، خیلی دیگه هم از همین گوشی های هوشمند بهره میبرن. این چیزا رو میگم چون با اینکه مشخصه عکاس حرفه ای و تیم عکاسی داشتن خیلی عکس ها ی جذابتر و بهتری میتونین داشته باشین ولی نبود این قضیه نباید جلوی شما رو از ادامه مسیر بگیره.

برخی از نکات عکاسی رو از دست ندین:

  • در فوکوس بر روی سوژه مورد نظرتون خیلی دقت کنید
  • فضاهای خنثی و خالی رو حتما در عکساتون لحاظ کنین تا سوژه اصلی بیشتر به چشم بیاد (مثل فضای بلور شده دور سوژه اصلی عکس)
  • مناظر و چشم اندازهای جذاب رو انتخاب و پیدا کنید
  • در عکس در صورت امکان از تقارن و نظم استفاده کنید
  • از ثبت جزئیات کوچک غافل نشین
  • تا جایی که میتونین سوژه های جذاب و حتی خنده دار رو برای ارتباط با مخاطبانتون از دست ندین

مهارت‌های ویرایش تصویر

خود نرم افزار اینستاگرام یک سری قابلیت های ابتدایی ویرایش عکس داره، ولی بعضی اوقات برای اینکه بشه یه عکس رو عالی و فوق العاده درستش کرد، کافی نیستن. به طور معمول عکس هاتون باید حداقل از فیلتر یکی دوتا نرم افزار بگذره تا قابلیت پست در اینستاگرام رو پیدا کنه. کافیه یه جستجو از محبوب ترین نرم افزار های ویرایش عکس در گوشی بکنید تا لیست اکثر نرم افزارهای قدرتمند در این زمینه رو بدست بیارین. همچنین داشتن مهارت های حداقلی از نرم افزار photoshop  اگر داشته باشین میتونه توی خیلی از موارد کمکتون کنه.


4) شروع به پست گذاشتن

انتشار پست در پیج

از وقتی که شما پروفایل خودتون رو ساختین و بهینه سازی کردین، افرادی رو برای اداره کردن اون داشته باشین که آشنایی با عکاسی و ویرایش عکس داشته باشن و آماده شروع پست گذاری باشن.

بهتره قبل از اینکه شما شروع به تعامل و ارتباط با افراد و مردم بکنین، حدود 15 یا کمی بیشتر پست داشته باشین، چون وقتی افراد وارد صفحتون میشن بهتره که با صفحه ای پر و با مطالبی قوی و ارزشمند روبرو بشن. اینطوری بهشون این حس منقل میشه که شما صفحه ای هستین که به صورت منظم پست هایی با مختوای خوب و قوی ارائه میدین.

برای شروع پست گذاشتن در اینستاگرام اول از همه تقویم محتوا شبکه های اجتماعی رو دانلود کنید و شروع به برنامه ریزی برای پست های اینستاگرامتون بکنید.

همچنین به نیاز به نوعی انبار کردن پست و پست های پشتیبان داشتن، دارید که در زمان های استراحت، مسافرت و … بتونید از اون ها پستتون رو فراهم کنید.

نکته مهم اینکه پرسونای جامعه هدفتون رو توی ذهنتون همیشه داشته باشین، چون وقتی شما برای پست هاتون شروع به برنامه ریزی میکنید، این موارد میتونه تاثیر خیلی قوی و زیادی داشته باشه، به طوری که تکرار و زمان پست گذاشتنتون رو تحت تاثیر قرار میده. به خصوص اگر مخاطبانتون در یک محدوده زمانی متفاوت با شما باشن (دانلود قالب برای خلق پرسونای مخاطبان).

بهینه سازی جدول زمان بندیتون با توجه به مخاطبان خاصتون میتونه نیاز به زمان و تجربه زیادی داشته باشه. برای مثال تجربه ای که من به دست آوردم، پست گذاشتن در 5شنبه بعد از ظهر و یا جمعه ها بازدهی کمتر و پایین تری نسبت به روزا و زمانای دیگه دارن! شاید بگین چطور ممکنه وقتی اکثریت افراد تو این روزا تعطیلن؟ً منم اول همین فکر رو میکردم ولی میشه گفت توی این زمان ها اکقریت افراد به گشت و گذار و تفریح و کارهایی که نمیتونن در طول هفته انجام بدن، می پردازن (در حقیقت چک کردن اینستا و تلگرام و … همه اینا رو سر کار و مشغله هاشون انجام میدن وگرنه کی حوصله کار داره :)) ) و باید زمانی رو در نظر بگیریم که مخاطباتون در اون تایم برای پر کردن تایمشون سر به اینستاگرام میزنن. برای مثال من در ساعت های 10 تا 12 شب یا 12 تا 1 ظهر که معوملا تایم استراحت و کار کردن با گوشی افراد هست، بیشترین بازدهی رو در طول هفته گرفتم. البته باز هم تکرار میکنم تمامی این شرایط کاملا بستگی به جامعه هدف شما داره.

با این حال چون اینستاگرام یک نرم افزار برای استفاده روی موبایل هست، کاربران برای استفاده از اون در هر زمان و مکانی زیاد محدودیت ندارن، اما باید این رو در نظر گرفت که کاربران در یک ساعت به خصوص درگیری و تعامل بیشتری با این شبکه دارن و شما باید با توجه به کسب و کارتون و نوع مخاطبانتون این زمان ها و روزهای مناسب رو به دست بیارین.


5) مراقب محتواهاتون باشین و اون ها رو بپایین! (پایش محتوا)

تازه سازی محتوای پیج اینستاگرام

با اینکه گفتیم خوبه 1 یا 2 فرد برای مدیریت پروفایل شما قرار داده بشه، اما این نکته رو باید در نظر گرفت که  این یک یا دو نفر نمیتونن هرجایی برای گرفتن عکس و پست گذاری آماده باشن. برای مثال از گردهمایی شب گذشته شرکت های زیر مجموعتون بگیرین تا کمپین تازه ای که راه اندازی کردین و یا رکورد تعداد مشتری زدن و … هزار یک اتفاق دیگه. با توجه به گستردگی موضوعات و محتوایی که می خواید در اینستاگرام پست کنید، یک یا دو نفر برای دنبال کردن تمام آن ها نمیتونه کافی باشه.

حالا راه حل چیه؟! بهتره که یک سیستمی راه اندازی کنین که بشه پایش و نگهداری از عکس ها و محتواهای گستردتون رو با اون انجام داد و اعضای شرکت و تیمتون بتونن داخل اون عکس ها و مطالب و … که دارن رو بفرستن. یکی از ساده ترین روش ها ایجاد ایمیل مخصوص هست که اعضا میتونن با عنوان مناسب، عکس و موارد دیگه خودشون رو که مناسب اینستاگرام هست رو به این ایمیل ارسال کنن. فقط باید افراد رو تشویق کنید که عنوان رو یک موضوع مناسب قرار بدن تا دسته بندی اون ها ساده تر بشه. اگرچه این روش خیلی جذاب برای پایش اطلاعات به نظر نمیاد ولی یکی از راحتترین راه برای افراد هست و هرچه این مسیر رو راحتتر کنین براشون میتونین محتوای بیشتری بدست بیارین.

یه روش دیگه هم استفاده از شبکه ای مثل تلگرام هست، که با تشکیل یک گروه و عضویت تمامی اعضا، میتونین کلی داده و اطلاعات مفید از افراد جمع آوری کنید، این روش سرعت و راحتی بیشتری نسبت به روش قبلی داره، ولی باید مدیریت خوبی بالای سر این گروه باشه تا خیلی مسائل به هم نریزه و شلوغ نشه و بشه به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرد.

روش های دیگه ای هم مثل استفاده از Dropbox و … هم هست که میتونین از اونها بهره ببرین ولی اینکه مثل ایمیل و تلگرام و … بین تمامی افراد تیم‌تون فراگیر باشه و استفاده ازشون براشون راحت باشه یا نه، واقعا شرط مهمیه.


6) کپشن های ارزشمند و جذاب برای به اشتراک گذاری انتخاب کنید

کپشن نویسی اینستاگرام

درسته که ویدیوها و عکس ها باید اصلی ترین و مهم ترین قسمت پست های اینستاگرامتون باشن ولی اهمیت کپشن ها نباید از قلم بیوفته و باید از قبل بهشون فکر شده باشه. همواره کپشن های عالی و فوق العاده میتونه عجایب و شگفتی در ارتباط برند شما با مخاطباتون، تعامل با افراد، مردمی شدن، بیشتر به اشتراک گذاشته شدن پست های شما و جذب فالوورهای بیشتر ایجاد کنه. سعی کنید در کپشن هاتون کمی هم از حس شوخ طبعی و طنز استفاده کنید.

راه دیگه برای افزایش به اشتراک گذاری پست و تعامل با فالوورهاتون اینه که توی کپشن سوالی بپرسین یا از مخاطب دعوت کنین تا با برند شما و پست هاتون ارتباط برقرار کنه و بیشتر سر و کله بزنه که به اصطلاخ بهش Call to Action میگن. برای نمونه میشه به کپشن های مثل این اشاره کرد: “دوبار روی عکس بزن اگه خوشت اومد (که به نظر من دیگه خیلی خزه اینجور جمله ها:)) )”، یا ” تجربه خودتون رو برای ما با این موضوع با تگ کردن و هشتگ ارسال کنید”، یا ” جندتا از دوستانتون رو که همچین تجربه ای باهاشون داری رو تگ کن” و خیلی دیگه از این مدل جمله ها که بتونین به نوعی تعامل و ارتباط پستتون رو با مخاطبانتون بیشتر کنید.


7)استفاده از هشتگ‌های محبوب و رایج

خب خب نوبت رسید به بررسی هشتگ 🙂

استفاده از هشتگ در بهینه‌سازی پیج اینستاگرام

تو اینستاگرام، یک هشتگ، کپشن ها و نوشته های مختلف از کاربران مختلف رو به هم دیگه گره میزنه و همگی با هم در یکجا قابل نمایش هستن. به طور مثال شما اگر بر روی #ایران کلیک کنید تمامی پست هایی که در کپشن خود از این هشتگ استفاده کردن به نمایش در میاد و میتونین تمامی افرادی که به نوعی در این موضوع پست مشابهی به اشتراک گذشتن رو مشاهده کنید. اگر شما از هشتگ های رایج و مناس استفاده کنید، پست شما برای مخاطبان بیشتر و گسترده تری نسبت به افرادی که شما رو میشناسن یا دنبال میکنن، به نمایش گذاشته میشه که اتفاقا اونا هم به دنبال موضوعی مشابه موضوع پست شما هستن.

کلیئ استفاده از هشتگ ها به صورت موثر اینه که از اون ها هوشمندانه استفاده کنیم. تعداد هشتگ های خودتون رو در هر کپشن حداقل به 3 هشتگ محدود کنید. فقط خواهشا از هشتگ های کثیف و خزی مثل #like4like یا #followforfollow و … استفاده نکنین که این روش بیشتر به درد شاخ های مجازی میخوره که تعداد زیادی فالوور بی ارزش و کم اثر بهشون اضافه کنه :)). این تاکتیک ضعیفی هست که شما رو میتونه فقط به تعدادی فالوور بی کیفیت میرسونه که هیچ فایده ای برای برند و کسب و کارتون نخواهند داشت.

برای پیدا کردن هشتگ هایی که ممکن هست مخاطبانتون زا اونا استفاده کنن، کمی توی حرفه، صنعت و مطالب مهم و محبوب در اون ها جستجو کنید. یکی از آسون ترین راه ها برای اینکار خود قسمت سرچ (search) اینستاگرام هست (در قسمت explore در پایین نرم افزار با علامت ذره بین مشخصه). وقتی که شما برای یک هشتگ سرچ میکنید، در اون قسمت تعداد از هشتگ های مشابه و همچنین میزان استفاده از اون ها در این شبکه رو نشون میده. برای مثال من  کلمه Marketing رو سرچ کردم و نتیجه به صورت زیر اومد:

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

و وقتی رو هشتگ مورد نظر کلیک میکنید برترین پستها و استوری هایی که از این هشتگ استفاده کردن و همینطور هشتگ های مرتبط (related) دیگه رو میبینین (مثل عکس زیر)

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

همچنین از هشتگ های عمومی و محبوب برای ارتباط بیشتر با مخاطباتون میتونین استفاده کنید مانند #tbt که به پست های قدیمی و خاطره انگیر مربوط میشه و یا هشتگی مثل #از_شنبه_شروع_میکنم  که اکثر افراد جامعه با اون ارتباط برقرار میکنن و بتونین پستی مرتبط با این مورد بذارین و تاثیر اون رو در پیدا کردن افراد با این ویژگی ها ببینید.

یکی از قدرت های اصلی هشتگ که میتونین از اون بهره مند بشین ساخت هشتگ های خاص و مخصوص برند خودتون هست.

برای مثال ما یک کمپین با هشتگ #nerdoma راه اندازی میکنیم و در تمام پست های مربوط به این کمپین با استفاده از این هشتگ، تمامی افراد میتوانند تمامی پست های این هشتگ رو یک جا ببینن و همینطور مخاطبانتون تجربه هاشون رو با گذاشتن پست با هشتگ مربوطه میتونن به اشتراک بذارن و تمامی این ها رو یکجا داشته باشیم. این کار باعث میشه که تمامی موارد مربوط به یک موضوع خاص بسیار گسترده تر و در عین حال به هم پیوسته باشن.


8) با کاربران دیگه و دنبال کننده هاتون تعامل و ارتباط متقابل داشته باشین

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

جیزی که اینستاگرام رو میشه به اون تشبیه کرد، یک اجتماع بزرگ هست و یکی از بهترین راها برای تعامل و ارتباط برقرار کردن توی این اجتماع اینه که شما کسایی رو پیدا کنین که به عکس ها، ویدیوها و نوشته های اون ها علاقه مندین و به نوعی با کسب و کار شما مرتبطن و با پست های اون ها ارتباط برقرار میکنین. پس طبیعی ترین و واضح ترین راه  برای جلب توجه کردن توی این اجتماع اینه که از محتواهای دیگران الهام بگیرین و از نکات مفید و خوبشون استفاده کنین و با اونها تعامل داشته باشین.

این کار دو فایده براتون داره: یکی اینکه وقتی اونها نوتیفیکیشن دریافت میکنن که شما دنبالشون کردین، ممکنه که بیان و حساب کاربری شما رو بررسی بکنن و تصمیم بگیرن که شما رو دنبال بکنن یا نه. (اینجاست که میگم مهمه قبل از شروع بهتره که چندین محتوای ارزشمند و قدرتمند برای جذب افراد تو صفحتون داشته باشین).

دوم اینکه شما میتونین پست ها و مطالب اخیرشون رو توی قسمت feed) Home) اینستاگرامتون ببینین، اون ها رو لایک کنین، کامنت بذارین و این تعامل با صفحات متناسب با کسب و کارتون رو بیشتر کنین (این مدل تعامل ویژگی های مثبت برای جذب کاربران دیگه هم داره، به خصوص وقتی که تعداد کاربران صفحه شما زیاد شده باشه و از دید اینستاگرام به یک اعتبار مشخصی رسیده باشه، با توجه به ویژگی جدید اینستاگرام، اگر شما در زیر پست یک صفحه پر بازدید در میان سیلی از کامنت ها، کامنتی قرار بدین، اینستاگرام برای کاربران دیگر دو کامنت از پیج های معتبر تر رو از میان همه کامنتا نشون میده و برای دیدن بقیه نظرات و کامنت ها کاربران باید روی گزینه View All Comments بزنن که با توجه به اینکه بیشتر افراد فقط قسمت Home خودشون رو چک میکنن میتونه اسم صفحه شما رو در زیر صفحات دیگه هم مشاهده کنه و به نوعی با شما ارتباط برقرار کنه و سری به صفحتون بزنه… البته بگذریم از افرادی که به دنبال حاشیه و جنجال توی قسمت نظرات هستن که همه دنیا با این مدل فالوورهای ایرانی آشنایی کامل رو دارن 🙂 ) )

حتی زمانی که شما فالوور جدید میگیرین باید به این انتخاب فرد احترام بذارین و به نظراتی که براتون میذاره و تعاملی که باهاتون داره حتما پاسخ بدین. حتی اگر صفحه ای با ارزش و متناسب با فعالیت و کسب و کار شما بود، شما هم دنبالشون کنید رو و باهاشون تعامل داشته باشین.


9) استفاده از ترویج های متقابل با کاربران و صفحاتی که مخاطبانی مشابه شما دارن

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

اینکه بتونید صفحاتی رو شناسایی کنید که مخاطبانی نزدیک و شبیه شما دارن میتونه کمک خیلی خیلی بزرگی به پیشرفت صفحه شما بکنه. غیر از بحث استفاده از نکات و تجربیات و نحوه تعامل با مخاطبانشون و نقاط ضعف و قوت این صفحات، مهمترین و ارزشمندترین مورد استفاده از ترویج های متقابل با این صفحات هست.

به عنوان مثال فرض کنید شما صفحه ای مرتبط با مطالب ورزشی و تمرینی دارین که مخاطبان خاص خودتون رو دارین. حالا یکی از صفحاتی که میتونه به شما توی ترویج متقابل کمک کنه چی میتونه باشه؟ یکی از این صفحات میتونه صفحات مخصوص فروش لوازم و مکمل های ورزشی باشه و ترویج متقابل به این صورت هست که پیج ها پستی از طرف مقابلشون با یک کپشن مناسب و جذاب (که آی دی پیج مقابل هم باید در متن باشه و در عکس تگ شده باشه) میذارن و به مخاطبانشون پیج طرف مقابل رو معرفی میکنن. به نوعی این یک بازی برد برد برای هر دو کسب و کار هست که باعث میشه صفحشون به افراد جدیدی معرفی بشه.

نکته ای که در این مورد هست و به صورت یک عرف توی اینستاگرام در اومده اینه که صفحاتی که این نوع ترویج رو با هم انجام میدن، صفحاتی هستن که از لحاظ تعداد دنبال کننده و ارزش صفحه و بازدید کننده در یک سطح هستن. برای مثال اگر شما یک صفحه با 100 عضو باشین، احتمالش خیلی خیلی خیلی ( و باز هم خیلییی) کم هست که پیجی با چیزی حدود 200 هزار نفر عضو بیاد برای رضای خدا با شما همچین ترویجی انجام بده ! به جای این نوع ترویج ترجیح میده که هزینه ای از شما دریافت کنه و تبلیغی از صفحه شما قرار بده، چون ترویج متقابل با صفحه ای مثل شما هیچ سود و فایده ای برای اون صفحه نخواهد داشت.


10) چالش ها و مسابقات اینستاگرامی راه بندازین

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

یه راه فوق العاده دیگه برای افزایش و گسترده تر کردن تعامل و ارتباط با پست هاتون اینه که یه چالش و رقابت برای یک پست یا پست ها راه بندازین و از افراد بخواین که از طریق لایک کردن، کامنت گذاشتن، تگ کردن و …. با پست شما ارتباط برقرار کنن و این تعامل هی بیشتر و بیشتر بشه.

حتی میتونین از عنصری مثل UGC (User Generated Content: محتوای تولید شده توسط کاربران) در چالش‌تون استفاده کنین. حالا میگین این روش چطوریه؟! خب بذارین با یه مثال خیلی ساده این راه رو توضیح بدم. الان در زیر یه عکس از صفحه starbucks قرار دادم و میتونین ببینین که مخاطباشو دعوت کرده که عکس هایی رو با این لیوانای قرمز بگیرن و تو صفحه هاشون پست کنن و با هشتگ #RedCupArt اونا رو به اشتراک بذارن.

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

به این میگن یه UGC موفق! چرا؟! چون هر فردی که با این لیوان یه عکس توی صفحش منتشر کنه، دنبال کننده های همون فرد هم دنبال این عکس رو میگیرن و وارد هشتگ میشن و میبینن که چه چیز جدید و خوبیه و اونا هم تشویق میشن به شرکت کردن توی این چالش. مثلا صفحه استارباکس بهترین عکس هایی که هشتگ هاشو استفاده میکنن رو انتخاب میکنه و در صفحه خودش قرار میده و فردی که عکس رو گرفته رو تگ میکنه و همین حس تعامل خوب و ارتباط نزدیکی رو به مخاطب نسبت به برند منتقل میکنه، به طوری که حتی فرد از اینکه در یه چالشی مثل این عکسش انتخاب شده حس خوبی میگیره.  کیه که با منتخب شدن و برنده شدن حس خوب نگیره! گاهی اوقاتم این چالش ها همراه با جایزه و کلی ویژگی دیگه میتونه راه اندازی بشه که توی یه پست به طور کامل این مبحث رو بهش میپردازیم.


11) از قابلیت استوری و لایو ویدیو در اینستاگرام استفاده کنید

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

اینستاگرام هر چند وقت یه بار یه فرصت و روش جدید برای به اشتراک گذاری مطالبتون ارائه میکنه و بعد از عکس گذاشتن و ویدیو گذاشتن  به صورت پست، قابلیتی مثل استوری (که 24 ساعت قابل نمایش هست) و لایو استوری (به اشتراک گذاری آنلاین ویدیو) رو در اختیار کاربرای خودش قرار داد (حالا بماند که قابلیت استوری رو از کجا و کدوم نرم افزار پیچونده : ) ) ). شاید بگین یه چیزی مثل استوری اینستاگرام که فقط 24 ساعت نمایش داده میشه به چه کاری اصلا میاد؟! درسته که شاید مثل پست ها نباشه و نتونین مواردی رو که مخواین در هر لحظه در صفحتون نمایش بدین رو استوری کنین، ولی همین استوری میتونه به نوعی شخصیت  و جایگاه برندتون رو به نمایش بذاره. اگه بخوام راحتتر توضیح بدم و کمتر از این کلمات قلمبه استفاده کنم، شما از طریق استوری میتونین برای مثال اتفاقات روزانه ای که در مورد برندتون یا در جامعه برای ابراز کنار افراد بودن میوفته رو به نمایش بذارین. حتی خیلی از برندها و صفحه های پر طرفدار پست های آخر خودشون رو در استوری تبلیغ میکنن که حتما به صفحشون سر بزنید و ببینید، چون امکان داره بین اون همه صفحه ای که دنبال میکنید، پست مورد نظر اصلا گم بشه و حواستون بهش نباشه، اما چون تمام استوری های صفخاتی که دنبال میکنید به ترتیب و پشت سر هم نمایش داده میشن، احتمالش خیلی بیشتره که درگیر این بشین که برم ببینم این پست آخری که گذاشته راجبه چی هست اصلا؟ البته حواستون باشه به موقه و به اندازه استفاده کنید از استوری و افراط نکنید، چون ممکنه اعصاب مخاطباتون از استوری های بیش از حد و شاید مسخرتون خسته بشه و استوری های صفحه شما رو روی حالت hide   بذاره و برای همیشه از شر استوریاتون خودشو خلاص کنه :دی

یه ویژگی دیگه که استوری اینستاکرام البته به صفحه محبوب و پر بازدید میده، قرار دادن لینک در استوری هست (میبینید که این شد دومین جایی که میشه لینک گذاشت، تازه اگه محبوب باشیو تعداد دنبال کننده هات از یه حدی بیشتر باشه) . میتونین محصولات و خدمات جدیدتون و … از طریق استوری معرفی کنید و لینک خرید  یا دریافت اطلاعات کامل یا مشاهده ویدیو کامل و … رو در زیر استوریتون قرار بدین تا به راحتی مخاطباتون بتونن بهش دسترسی داشته باشن.

از همه این ها هم که بگذریم، کافیه به رشد انفجاری محبوبیت snapchat در یک زمان کوتاه نگاه کنید (مثلا حواسم نبود که گفتم اینستا از کجا ایده گرفته) که اون هم یک شبکه اجتماعی با قابلیت قرار دادن پست هایی با محدودیت زمانی و از فعالیت های روزانه افراد بودش و به طور مثبتی افراد با اینگونه موارد ارتباط برقرار کردن.

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

اینستاگرام همچنین توی این قسمت استوری قابلیت لایو ویدیو هم قرار داده که با استقبال خوبی هم مواجه شده. چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن این ویژگی  در اینستاگرام میشه؟! همونطور که از اسمش پیداس مخاطباتون میتونن به صورت زنده و همزمان با شما ارتباط برقرار کنن و خودشون رو نزدیکتر به شما حس کنن و بتونن حرفاشون رو به شما منتقل کنن و برعکس . حتی بعد از قطع کردن فیلم برداری این امکان هست که به صورت استوری ویدیوی لایو خودتون رو قرار بدین، ولی دیگه افراد ی  که بعد از این حالت ویدیو رو مشاهده میکنن امکان نظر دهی در اون رو ندارن. ویژگی که این ویدیوها فراهم میکنه به اشتراک گذاری لحظاتی ناب و بدون واسطه با مخاطبانتون هست، به خصوص در این شبکه که اکثر پست ها بعد از چندین فیلتر و کلی ویرایش و … به اشتراک گذاشته میشن.

من در اینجا چندتا نکته برای استفاده از استوری برای برندتون میگم که میتونه مفید باشه :

  • سعی کنید توی استوری فضایی متفاوت و اون قسمتی از برندتون رو که خیلیا باهاش آشنایی ندارن و جاهای دیگه نمیتونن اونو ببینن، رو نمایش بدین. توی بیان هر گونه حسی توی استوری با مخاطباتون صادق باشین. اگر بخوام یه مثال بزنم که فضای متفاوت رو راحتتر توضیح بدم، فرض کنید که تو یه روز بارونی چندتا پرنده به پشت پنجره شرکتتون پناه آوردن و شما بهشون غذا دادین، به اشتراک گذاری این حس و تجربه با مخاطب میتونه احساس هرچی بیشتر نزدیکی و صمییمت با برند شما به اون ها بده. یا مثلا تولد یکی از افراد تیمتون هست از جشن و شادی رو میتونین با مخاطباتون به اشتراک بذارین و اونا بدونن که عضوی از شما هستن و توی این حس شریکن. کلی تجربه دیگه هست که من فقط چند نمونه آوردم اینجا و اینو بگم که فقط از اتفاقات روزانه ای که برای برند، شرکت یا تیمتون میوفته به هیچ وجه غافل نشین. بهتره تلاش توی این قسمت برای این باشه که جنبه انسانی و شخصی تری از برند شما رو نمایش بده.
  • مواردی مثل پشت صحنه و موارد خنده دار و شادتون رو که در مسیر تهیه محصول، خدمات و هر چیز دیگه ای که دارین برای مخاطباتون فراهم میکن، رو توی استوری باهاشون به اشتراک بذارین. توی همین ویدیوهای کوتاه نشون بدین که پشت صحنه فراهم کردن محصولات، خدمات و … چه اتفاقات جذاب و باحالی میتونه بیوفته و اونا رو توی این مسیر با خودتون شریک کنین. شما میتونین این موارد رو به صورت جایزه ای برای افرادی که استوری های شما رو چک میکنن قرار بدین و اونا رو هرچی بیشتر با برند خودتون همراه کنید و باهاشون تعامل داشته باشین.
  • لایو ویدیو ها رو از دست ندین . به صورت زنده و مستقیم با مخاطباتون ارتباط برقرار کنید. مثلا توی استوری یا پست اطلاع رسانی کنید فلان روز و ساعت ویدیوی لایو خواهیم داشت و به مدت نیم ساعت با هم پرسش و پاسخ خواهیم داشت. یا فرض کنید شما یک همایش برگزار کردین میتونین برای افرادی که در استان ها و کشورهای دیگه هستن و خیلی از شما دورن قسمت هایی از همایش رو به صورت آنلاین باهاشون به اشتراک بذارین تا اون ها هم توی اون حس و شرکت در همایش شریک باشن. حتی مراسمی مثل قرعه کشی، مسابقه و حتی جشن هایی که برای برندتون میگیرین رو میتونین تک تک مخاطباتون رو در اون ها سهیم کنین.

این مسیرهایی که گفتم، هر کدومشون میتونه به تنهایی راهی برای پرورش مخاطبای وفادار به برند باشه، پس دست کم نگیرین این ویژگی ها رو.

نکته آخری که میخوام بگم در مورد استوری اینه که توی استوری ها هم از هشتگ ها غافل نشین و مثل پست هاتون از هشتگ های هوشمندانه و محبوب برای استوری هاتون هم استفاده کنید.


12) صفحه اینستاگرام‌تون رو در دسترس برای راحتی پیدا کردن و دنبال کردن قرار بدین

در وبسایتتون در صفحات اصلی، قسمت درباره ما، پایین صفحات وبسایت و … حتما دکمه ای برای مشاهده صفحه اینستاگرامتون قرار بدین و دسترسی به صفحه اینستاگرامتون رو تا میتونین راحت کنین تا افراد بیشتری بهش سر بزنن و دنبالش کنن.

معرفی مسیر و روشی کاربردی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام

حتی اگه کسب و کار شما به صورت فیزیکی نمایندگی، دفتر، فروشگاه و … داره حتما با برچسب هایی این صفحه اجتماعیتون رو اطلاع رسانی کنید (میتونین از QR کد ها استفاده کنید تا به راحتی افراد با گوشیشون اون ها رو شناسایی کنن و وارد صفحتون بشن).

در صفحات اجتماعی دیگتون حتما از شبکه اجتماعی اینستاگرامتون هم صحبت کنید و اون رو تبلیغ کنید. احتمالش زیاده که افرادی که در شبکه های اجتماعی دیگه دنبالتون میکنن به دنبال شما هم در اینستاگرام بیان.


و اما حرف آخر…

پس تلاشتون رو حتما برای این شبکه اجتماعی بکنین. یه پروفایل بسازین و پست گذاشتن، تست کردن، استفاده از ترفندها و ترویج و تبلیغ صفحتون رو شروع کنید.

اینو از الان بهتون بگم که بدست آوردن دنبال کننده مفید و ارزشمند ( نه از این خریدنیا :دی) یه شبه به دست نمیاد، اما اگر روی یک پایه قوی و طبق یک اصول درست صفحه اینستاگرامتون شروع به کار کنه، کیفیت و ارزشمندی دنبال کننده ها، صفحتون و محتواتون میتونه روز به روز بیشتر بشه و سریع تر به هدفایی که دارین برسین.

شما هم اگر تجربه مفیدی تو کار کردن با این شبکه اجتماعی دارین حتما با ما در میون بذارین

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *