بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

فرآیند تولید محتوای مفید برای نمایش  در شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب بیشتر را بازاریابی شبکه های اجتماعی می گویند که این نوع از بازاریابی در دسته‌ی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین قرار دارد. دراین میان تولید محتوا از یک رسانه به رسانه‌ی دیگر کاملا متفاوت است . چرا که هر کدام از این رسانه ها کارکرد مخصوص به خود را دارند به عنوان مثال در اینستاگرام، عکس و تصاویر هدف اصلی هستند.

اصطلاحات شبکه های اجتماعی

محتوا (content):به هر چیزی که یک شخص در یک رسانه ارسال می‌کند محتوا می گویند این محتوا می‌تواند یک عکس در اینستاگرام یا یک متن در تلگرام باشد.

متن (context): موضوع و ماهیت محتوا را متن تشکیل می‌دهد. مثل متن یک ویدئو و…

هشتگ (hash tag): به هر عبارتی که علامت # را قبل از خود دارد که می تواند یک کلمه کلیدی باشد و این علامت یافتن آن کلمه‌ی کلیدی یا دلخواه را برای دیگران آسان تر می‌کند.

اشتراک‌گذاری (share): اگر شما با به اشتراک گذاشتن محتوایی بتوانید مخاطب خود را همراه کنید یا به عبارتی محتوایی را به اشتراک بگذارید که بتواند نظر مخاطب‌تان را جلب کند، او اقدام به ارسال آن برای مخاطبان خود می‌کند که به این حرکت اشتراک‌گذاری می‌گویند.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

بدون شک تولید محتوا یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارکان بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. یک محتوای مفید باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتواند به دست‌یابی به هدف مورد نظر منجر شود. ابتدا باید به نوع محتوا دقت کرد سپس  باید در نوع خود محتوایی را متناسب با پلتفرم مورد استفاده تولید کرد؛ چرا که عدم تناسب بین محتوا و پلتفرم نمی تواند باعث دست یابی به نتیجه دلخواه شود. به عنوان مثال شما برای تولید یک متن آموزشی ابتدا باید قوانین نوشتن یک مقاله خوب و تاثیرگذار را رعایت کنید که متن شما برای خواننده قابل درک و جذاب باشد و این مقاله‌ی آموزشی خوب را نمی‌توانید در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. چرا که هیچ مخاطبی برای خواندن یک متن بلند اینستاگرام خود را چک نمی کند .

علاوه بر رعایت تناسب بین محتوا و محیط انتشار آن شما باید زمان مناسب برای منتشر کردن آن را نیز بدانید و باتوجه و دقت خاص دراین مورد اقدام کنید . برای رسیدن به این هدف مهم باید مخاطب اصلی خود را شناسایی و ساعت‌های حضور او در پلتفرم مورد نظر را تخمین زده و برای ارسال محتوای خود به موقع اقدام کنید. چرا که باتوجه به ترافیک پست هایی که در این فضاها به اشتراک گذاشته می‌شود مخاطب برای یافتن شما زمانی را صرف نخواهد کرد بلکه این شما هستید که باید خود را به او نشان دهید .

همه‌ی ما می‌دانیم که برای جلب توجه مخاطب‌مان باید سلیقه و خواست او را در اولویت قرار دهیم.

  • باید بدانیم آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و خواست آن‌ها چیست
  • با چه هدفی صفحه‌ی مارا دنبال می‌کنند.
  • آیا همه‌ی پست‌های ما برای آن‌ها جذاب است؟
  • کدام دسته از پست‌های ما برای انها جذاب‌ترند؟

برای تولید محتوای مفید ابتدا باید با توجه به نوع فعالیت خود محور تولید محتوا را مشخص کنید .

انواع محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه به تشریح هر یک از انواع محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم:

1- محتوای محصول محور

این محتوا با توجه به نوع کسب‌وکار شما تعیین می‌شود. مثلا اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، باید نوع تولید محتوای شما بیشتر حول محصولات‌تان بچرخد؛ به گونه‌ای که در فواصل زمانی مشخص با توجه به سلیقه‌ی مشتری‌تان عکس‌های با کیفیت از محصولات‌تان تهیه و همراه با آن‌چه محصولتان را به طور کامل معرفی می‌کند برای دنبال کننده‌های خود به اشتراک بگذارید. این عکس‌ها و متن‌های همراه آن باید به گونه‌ای باشد که بتواند نظر مخاطب را جلب و اطلاعات درست و مفیدی در مورد آن کالا یا محصول به وی  منتقل کند. دیدن اطلاعات نادرست و نامتناسب می‌تواند مخاطب را آزرده و از ادامه ی همراهی با صفحه‌ی شما منصرف کند.

2- محتوای فرهنگ محور

شما می‌توانید با این نوع از تولید محتوا فرهنگ سازی لازم برای رسیدن به هدفی خاص را دنبال کنید. مثل استفاده از نوعی کالا یا خدمت که شما مبتکر آن بوده‌اید و برای فروش آن نیاز به معرفی و فرهنگ سازی دارید. شاید نتواند در مدت زمان کوتاه به شما بازخورد عالی بدهد یا شاید نیاز باشد شما زمان بیشتری را صرف کنید تا بتوانید یک برند را بسازید و از آن نتیجه دلخواه را بگیرید. اما این نوع از تولید محتوا می‌تواند در بلند مدت برای شما معجزه گر باشد به ویژه اگر شما بتوانید یک فرهنگ درست را راه اندازی کرده و پله پله علاقه مندان به آن را دور خود جمع کنید . فرهنگ سازی برای چیزهایی جدید شاید در ابتدا پیشرفت کندی داشته باشد، اما وقتی علاقه مندان به خود را جذب کرد آن‌ها خود در اشاعه این فرهنگ و گسترش روز افزون آن بیشترین و موثرترین نقش را خواهند داشت.

3- محتوای تولید شده توسط کاربران

پس از عبور از دو مرحله معرفی محصول یا خدمت خود و فرهنگ سازی در ارتباط با مصرف آن، باید توانسته باشید اعتماد مشتری خود را جلب نموده و آن‌‍ها را به استفاده از کالای ارائه شده‌ی خود راغب کرده باشید. در این زمان به مرحله‌ی مهم و حیاطی کسب‌وکارتان قدم گذاشته‌اید. حالا تعدادی مشتری دارید که باید رضایت آن‌ها را برای کسب اطمینان دیگران، به دست آورید. در این مرحله می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا به ارسال یک عکس از محصول شما همراه با بیان احساس خود که عمداتا رضایت خواهد بود اقدام  کنند تا شما آن را برای مخاطبان بالقوه ی خود به اشتراک بگذارید. اگر آن‌ها بپذیرند که در صفحه‌ی خودشان برای شما تبلیغی جهت معرفی به دوستان‌شان داشته باشند بسیار کمک کننده و راه گشا خواهد بود.

4- محتوای آموزش محور

به جرات می‌توان گفت این بخش از تولید محتوا یکی از مهم‌ترین بخش های تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ و به ویژه بازاریابی شبکه های اجتماعی است. بسیاری از مخاطبان با اولین بار مراجعه به صفحه‌ی شما نمی‌توانند صرفا با دیدن محصولات و یا با دیدن تبلیغات شما اقدام به خرید کنند. اگر مخاطب شما در تمام موارد مواجهه با صفحه‌ی شما تنها تبلیغات را ببیند کم کم خسته شده و در صورت برخورد مجدد ، صفحه‌ی شما را نادیده می‌گیرد.

لذا لازم است هر پلتفرم با توجه به ظرفیت‌های خود با استفاده از متن ، عکس و یا ویدئو و… آموزش‌هایی جدید و ارزنده به مخاطب خود ارائه کند. این مساله باعث می‌شود مخاطب برای پاسخ دادن به سوالات خود صفحه‌ی شما را جستجو و در برخی موارد به دیگران نیز معرفی کند. به عنوان مثال می‌توان به یک سایت فروش لباس اشاره کرد که برای آموزش مخاطبان خود در مورد سایزها ، مدل‌های مناسب هر اندام ، نحوه‌ی ست کردن لباس و … آموزش‌هایی مخصوص مخاطبان خود را به اشتراک بگذارد.

در این نوع پست‌های آموزشی تا جایی که ممکن است باید از تبلیغ مستقیم کالاهای خود پرهیز کرد.

5- محتوای ترکیبی

علاوه بر موارد بالا که هر کدام با توجه به نوع کسب‌وکارها جایگاه خود را دارند. می‌توان از ترکیب کردن چند روش ذکر شده تولید محتوا برای تاثیرگذارتر بودن برند خود استفاده کرد.

اصول طلایی مدیریت شبکه های اجتماعی

  1. مطمئن شوید این شبکه ی اجتماعی می‌تواند چالش‌های پیش روی شما را حل کند
  2. برای تولید محتوا از افراد متخصص کمک بگیرید
  3. شبکه‌هایی را انتخاب کنید که ارزش افزوده دارند
  4. مطالبی را که دارای جذابیت هستند تهیه کنید
  5. شناسایی و یافتن فرصت های تجاری
  6. درگیر کردن مخاطب از طریق کمپین‌ها
  7. شناسایی مخاطب بالقوه

قوانین فعالیت در شبکه های اجتماعی

  • قانون شنیدن:

درهمه‌ی انواع بازاریابی به ویژه در بازاریابی شبکه های اجتماعی که  شما از نزدیک با مخاطب در تماس نیستید و نمیتوانید او را ببیند و اطلاعی از سوابق تحصیلی اخلاقیات ،روحیات و اهداف وی ندارید، یکی از مهم‌ترین کارهای مدیریت بازاریابی  شبکه های اجتماعی هنر خوب گوش کردن است. به گونه‌ای که به نظرات آن‌ها توجه کنید و بازخورد مناسب داشته باشید. باید توجه داشته باشید که همیشه نمی توان نظرات و تبلیغات خودتان را در قالب پست‌های متنوع به خورد مخاطب بدهید. ظاهر زیبای محتوا باید با اهداف دنبال کننده‌ها تطابق داشته باشد که این مهم محقق نمی‌شود مگر با گوش دادن و شناختن مشتری هر چند اندک .

  • تمرکز:

یکی از مهم ترین قوانین بازاریابی شبکه های اجتماعی  قانون تمرکز است. تولید محتوا زمانی موثر واقع می‌شود که دارای کیفیت مورد نظر مخاطب باشد و بتواند سوالات وی را در یک زمینه خاص جواب بدهد. بنابراین بهترین حالت این است که یک حوزه را برای تولید محتوا به صورت تخصصی انتخاب کنید و تمامی تلاش خود را برای تولید محتواهای با کیفیت در آن زمینه متمرکز نمایید. هم‌چنین بهتر است به جای تلاش برای جمع‌آوری و جلب توجه تعداد زیادی از افرادی که همه ی آن‌ها  نمیتوانند مشتری شما باشند تمرکز خود را متوجه جذب مشتریان بالقوه‌ی خود کنید و بعد از آن‌که از خدمات و یا کالای شما استفاده کردند و به مشتریان شما بدل شدند با ارائه خدمات بهتر تلاش کنید آن‌ها را در جمع مشتریان دائمی خود نگه دارید و قطعا این برای کسب و کار شما بهتر از تلاش برای جذب مشتریان پراکنده است .

  • کیفیت:

کیفیت در دنیای امروز در ارائه کالا به مشتریان حرف اول را می‌زند. علاوه بر کیفیت در ارائه باید بازار هدفتان را نیز مد نظر داشته باشید. ارائه محتوا برای یک تعداد خاصی از مشتریان که می‌توانند برای شما سودآوری داشته باشند بهتر از تولید محتوا برای تعداد زیادی از افرادی است که هیچ گاه نمی توان آن‌ها را مشتری خواند. بنابراین هرگز کیفیت کار خود را به خاطر کمیت فدا نکنید. لذا تولید محتوای با کیفیت برای مشتریان بالقوه در اولویت قرار دارد.

  • صبر:

رویای راه‌اندازی کسب‌وکار در فضای مجازی و تحقق آن یک شبه امکان‌پذیر نمی‌باشد. همه آن‌هایی که موفق شده‌اند دورانی را در گمنامی تلاش کردند. بنابراین صبر و پایداری در راهی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم و حیاتی است .

  • تاثیرگذاری:

در فضای گسترده و نامحدود مجازی علاوه بر کسب‌وکارها چهره‌های مطرح و محبوب مردم در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف نیز دارای صفحاتی هستند که علاقه مندان زیادی را با خود همراه کرده‌اند. اگر شما بتوانید محتوایی را تولید کنید که مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد و آن‌ها را با خود همراه کنید، آن‌ها محتوای تولیدی شما را در صفحات خود به اشتراک می‌گذارند. از آن‌جایی که تاثیرگذاری این افراد در جامعه بسیار بالاست این کار می‌تواند در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی مخاطب با کیفیت را با شما همراه کند و مهم تر از آن ، این مخاطبان به تبعیت از الگوی خود اقدام به اشتراک گذاری این محتوا خواهند نمود و این بهترین حالت تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی می‌باشد.

  • ارزش:

تولید محتوا به معنای  حرف زدن مکرر و تکرار روزانه‌ی یک پیام یا معرفی تکراری یک کالا نیست. تکرار این چرخه می‌تواند باعث آزار وگریز مخاطب شود. در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید با تولید محتوا اقدام به ارزش افرینی کرد. ارزشی که مشتری را به دنبال خود بکشاند و روزانه برای او نکته‌ای جدید داشته باشد و این ارزش و کیفیت بالا می‌تواند مخاطب را وادار به اشتراک گذاری محتوا کند و یا حتی در مورد آن با سایرین حرف بزند و باعث بازاریابی دهان به دهان شود.

  • قدردانی:

تحسین و قدردانی از مخاطبانی که در شبکه های اجتماعی با شما همراه هستند یکی از راه های پاسخ گویی به اقدام آن‌ها برای ارتباط است. این حرکت می‌تواند آن‌ها را به ماندن در گروه مخاطبان  شما و حتی تبدیل آن‌ها به مشتری بالقوه ترغیب کند.

  • دسترسی:

زمانی که شما یک محتوا را در فضای مجازی منتشر می‌کنید ممکن است مخاطبان شما سوالاتی داشته باشند. شما باید بلافاصله پاسخ گوی آن‌ها باشید. مخاطبان فضای مجازی هیچ گاه برای دریافت پاسخ سوالاتشان ساعت ها منتظر نمی مانند.  همچنین حضور فعال و مستمر شما نیز در شبکه های اجتماعی امری ضروری و بدیهی است. انتشار دیر به دیر مطالب باعث می‌شود مخاطبان، شما را فراموش کنند و چه بسا به سادگی جایگزینی فعال تر را به جای شما انتخاب کنند .

اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

1- داشتن پروفایل های متعدد در شبکه های اجتماعی متعدد

بدون شک مخاطبان شما نیز در چندین شبکه‌ی اجتماعی فعال هستند. داشتن یک عکس پروفایل مشترک در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به سهولت شما را به مخاطبان بشناساند و علاوه بر این دیدن یک تصویر پروفایل مشترک در شبکه های اجتماعی مختلف می‌تواند باعث تداعی برند شما در ذهن افراد و درنتیجه باعث ماندگاری بیشتر شود.

2- عدم توجه به انتقادات

انتقاداتی که یک مشتری به عملکرد شما دارد در واقع کلید حل مشکلات است. همه‌ی کسب‌وکارها در تلاش‌اند تا مطلوب مشتری خود را بیابند و دقیقا همان را ارائه کنند. زمانی که خود مشتری لب به سخن باز می‌کند و خواست خود را در قالب یک اعتراض بیان می‌کند راه کار درست را به مدیر نشان داده است. پس عدم توجه به این انتقادات به معنی بیراهه رفتن است. با بررسی انتقادات و نظرات منفی می‌توانید نقاط ضعف خود را پیدا کرده وبرای اصلاح آن اقدام نمایید. علاوه بر این توجه به نظرات مشتریان نیز می‌تواند در همراهی آن‌ها بسیار موثر باشد؛چرا که نشان دهنده احترام مجموعه‌ی شما به خواست مشتریانش است.

3- ارسال مطالب مشابه در شبکه های اجتماعی متعدد

دنبال کنندگان شما وقت  و حوصله برای دریافت مطالب تکراری در شبکه های مختلف اجتماعی را ندارند. یک فرد هر قدر هم مشتاق دریافت محتوای شما باشد، قطعا یک بار دریافت می تواند نیاز او را برآورده کند. بنابراین چنان‌چه مشتاق هستید فالوئرهای خود را در شبکه های مجازی حفظ کنید، در هر شبکه متناسب با آن به تولید محتواهای مختلف بپردازید. اگر مخاطب احساس کند دنبال کردن شما در یک پلتفرم کافی است، هرگز شما را در جای دیگر دنبال نخواهد کرد. شما باید بتوانید با خلق آثار جذاب و متنوع مشتری خود را حفظ کنید.

4- ارسال مطالب زیاد در بازه ی زمانی کوتاه

همه‌ی ما این جمله‌ی زیبا را شنیده‌ایم ( کم‌گوی و گزیده گوی چون در) که خود گویای همه چیز می‌باشد. پس سعی کنید در ارسال مطالب خود با دقت رفتار کنید. چرا که مخاطب تنها برای دیدن شما وارد شبکه های مجازی نمی‌شود اگر درهر بار مراجعه خود با انبوهی از مطالب و پست‌های بی کیفیت شما روبه رو شود بدون شک خسته خواهد شد و در پی آن اقدام به ترک شما خواهد کرد .بنابراین سعی کنید بیشتر از این‌که روی تعداد پست ها  تمرکز کنید، تمرکز خود را روی کیفیت آن بگذارید.

5- تحلیل نکردن آمار و نتایج شبکه‌های اجتماعی

رعایت تمامی نکاتی که تا کنون ذکر شد همه باید منجر به یک نتیجه شده باشد. چه مثبت و چه منفی . تحلیل این نتیجه و آمارها فارغ از مثبت یا منفی بودنش از واجبات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. با این تحلیل می‌توان میزان رضایت مشتری، نارضایتی‌های آن‌ها، محبوبیت برند، رده سنی مشتریان و بسیاری از موارد این چنین را بدست آورد و درست یا غلط بودن تبلیغات را سنجیده و برای آینده برنامه ریزی  درست تری انجام داد .

مهم ترین تحلیل باید در مورد نرخ رشد مشتریان و کسب درآمد باشد. باید توجه داشته باشید که کدام یک از تبلیغ ها منجر به جذب مشتری و کسب درآمد شده است و دقت داشته باشید که جذب فالوور و لایک کردن پست ها می‌تواند خوب باشد، اما ملاک موفقیت نهایی نخواهند بود. ممکن است پست های شما تعداد زیادی لایک دریافت کنند اما هیچ کدام از آن‌ها مشتری نشوند. پس ملاک اصلی و نهایی  برای بررسی و تحلیل  میزان موفقیت و نزدیک شدن به هدف و بررسی مشتریان و مسیر رسیدن آن‌ها به خرید است.

6- عدم استفاده از عکس در آپدیت‌ها

عکس ها می‌توانند نقش بسیار موثری در جذب مخاطب داشته باشند . بسیاری از مخاطبان دوست دارند در هنگام مطالعه‌ی مطالب مورد علاقه‌ی خود عکس‌های جذاب ،مرتبط و البته با کیفیتی را همراه آن مشاهده کنند . گاهی یک عکس جذاب می تواند مخاطب را برای خواندن یک مقاله ی بلند راغب کند.

7- عدم به روز رسانی

به روز رسانی تمامی قسمت‌های صفحات برند شما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یک برگ برنده باشد. مشتریان و مخاطبان شبکه های اجتماعی بسیار تنوع طلب هستند و هرگز چند بار برای دیدن یک مطلب و موضوع تکراری وقت نمی‌گذارند. به روز رسانی راهی است برای جلوگیری از تکراری شدن. شما می‌تواند با توجه به مناسبت های مختلف مطالبتان را به روز کنید و یا کمی تغییر دهید اگر لگوی شما پروفایلتان است و نمی‌خواهید پروفایل ها را تغییر دهید، می‌توانید با توجه به مثلا تغییر فصل‌ها یا مناسبت هایی مثل یلدا نماد آن فصل یا مناسبت را کنار لگوی خود داشته باشید و تغییری جذاب ایجاد کنید.

مزایای بازاریابی شبکه اجتماعی

1- افزایش آگاهی از برند

بازاریابی در شبکه های اجتماعی فرصتی است که هرگز نباید از آن چشم‌پوشی کرد یا سرسری از کنار آن گذشت. چرا که طیف وسیعی از افراد جامعه در این شبکه ها حضور دارند و روزانه و شاید هم چندین بار در روز صفحه خود را چک می‌کنند. شما می توانید به فراخور حال این افراد از پست های متنوع استفاده کنید و  برای جلب نظر آن‌ها تلاش کنید و برند خود را محبوب و معروف کنید. شبکه های اجتماعی فرصتی استثنایی را برای شما فراهم کرده است تا اعضاء آن را از وجود برندتان آگاه کرده وآن‌ها را به  مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. پیشنهاد می‌کنم به مقاله آگاهی از برند مراجعه نمایید.

2- افزایش وفادری مشتریان

وفاداری مشتریان چیزی نیست که یک شبه بدست آید. وقتی هم تعدادی مشتری وفادار پیدا شوند نمی‌شود بدون هیچ اقدامی انتظار داشت تا ابد مشتری شما بمانند. در بازاریابی های سنتی نگهداری از مشتریان بسیار سخت وقت گیر و پر هزینه بوده است. شبکه های اجتماعی این کار را بسیار ساده کرده است . هرچند پیچیدگی های خاص خود را دارد، اما در دسترس بودن دائمی مشتریان می‌تواند به شما در ارسال مطالب آموزنده یاری رسان باشد. اگر تنوع و کیفیت را رعایت کنید می‌توانید مشتریان برند خود را به مشتری دائمی تبدیل کنید.

3- در ذهن ها بمانید

افراد در شبکه های اجتماعی به طور مداوم حساب کاربری خود را چک می‌کنند. شما باید با تولید محتوای با کیفیت خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید. با دیدن هر روز مطالب آموزشی با کیفیت و متنوع  آن‌ها شما را در خاطر خود نگه‌می‌دارند و هر گاه نیازمند مطلبی در زمینه کاری شما باشند قطعا به سراغ شما خواهند آمد. پس سعی کنید در زمان و موقعیت مناسب و با محتوای درست برند  خود را به نمایش بگذارید.

4- افزایش ترافیک وب سایت

تمام تلاش‌هایی که از آن‌ها نام بردیم و از کمیت و کیفیتشان حرف زدیم نهایتا باید منجر به افزایش ترافیک سایت شود. اگر با کمی تلاش و دقت بخشی از محتوای تولیدی در سایت را به سایر شبکه‌های اجتماعی منتقل کنیم و مشتری را دعوت کنیم که برای دریافت ادامه‌ی محتوا به سایت سر بزند می‌توانید ترافیک قابل توجهی بدست آورید و این ترافیک ها می تواند باعث سئوی سایت و جذب مشتری و نهایتا فروش محصولات شما شود

5- افزایش فروش

همانگونه که در بالا ذکرشد شبکه های مجازی با هدایت مخاطبان خود به سایت‌ها می‌توانند ترافیک سایت را افزایش دهند. برای بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو (سئو) افزایش ترافیک یک گزینه‌ی حیاتی است. سایت سئو شده نیز در جستجوی مخاطبان در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد و این تنها راه فروش بیشتر از طریق اینترنت است. می‌توان گفت همه افرادی که کلمه‌ی مورد نظر خود را جستجو می‌کنند گزینه‌هایی که در صفحه اول گوگل می‌بینند را باز می‌کنند. و در صورتی که سایت  شما جزء سایت هایی باشد که در صفحات بعد نمایش داده می‌شود فرصت طلایی دیده شدن را از دست داده است .و در نهایت فروشی هم نخواهد داشت . بنابراین از این فرصت به درستی استفاده کنید و در شبکه های اجتماعی مخاطبان را به وب سایت خود دعوت نمایید تا با دیدن  شما  و توانایی‌تان در رفع نیازشان اقدام به خرید کنند.

6- کاهش زمان و هزینه بازاریابی

در بازاریابی سنتی برند ها مجبور بودند برای این‌که بتوانند پیام خود را به مشتری برسانند زمان زیادی راصرف کنند و هزینه‌ای هنگفتی را از دست بدهند. محدودیت دسترسی به افراد پراکندگی بازار هدف ، عدم آشنایی با سلایق مشتری ، عدم امکان شنیدن نظر مشتری همه باعث کند شدن کار می‌شد و برند ناچار بود برای این‌که مخاطب خود را بیابد با پرداخت هزینه‌های زیاد تراکت چاپ کرده و یا با نصب بیلبورد‌های پرهزینه خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد. هر چند هنوز هم این روش ها کاملا منسوخ نشده‌اند و کارایی خود را دارند اما پرهزینه بودن آن‌ها می‌تواند باری سنگین بردوش یک کسب‌وکار نوپا باشد. بازاریابی شبکه های اجتماعی نه تنها در وقت و هزینه صرفه جویی کرده است، بلکه برند شما را در معرض دید طیف وسیع تری از افراد در نقاط دور دست قرار داده است.

7- شناخت بهتر مشتری و برقراری ارتباط با او

مشتریان و مخاطبان هر برند در فضای مجازی امکان اظهار نظر دارند و این بهترین امکانی است که در بازاریابی شبکه اجتماعی نصیب هر برندی شده است . آن‌ها می‌توانند اهداف خود را از دنبال کردن یک صفحه بیان کنند و یک مدیر باهوش تمامی امکانات خود را بسیج می‌کند تا بتواند برنامه‌های بازایابی در شبکه های اجتماعی را به گونه‌ای طراحی کند که پاسخ‌گوی نیازهای مشتریانش باشد و با اهمیت دادن به نظرات آن‌ها افراد دنبال کننده خود را همراه و وفادار نگه دارد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *