مدیر محتوا کیست؟ به برنامه ریزی موفق ویرایشی اهمیت دهید

مدیر محتوا کیست؟

بازاریابی سنتی و مهارت های شبکه های اجتماعی برای سازمان هایی که میخواهند ماشین بازاریابی خود را از حالت کمپین محور به محتوا محور تغییر دهند بسیار مفید است. امام تیم ها نیز نیاز به شخصی دارند که بتواند تولید کند، مدیریت کند و اجزا برنامه های قابل ویرایش را اندازه گیری کند – مجموعه ای از مهارت هایی که می تواند به طور خلاقانه با بازاریابان برند آموزش دیده متفاوت باشد.

در این بخش میخواهیم در مورد مهارت هایی شامل ساخت، اجرا و عملیات برنامه ویرایشگر صحبت کنیم.

همه مهارت ها در یک جا : مدیر محتوا کیست؟

مدیر محتوا کیست

مدیر محتوا ( کسی که می توان مدیر محتوا یا مدیر ویراستاری، یا هر عنوان دیگری هم گفت) شخصی است که تمام جریان کاری بازاریابی محتوا را مدیریت می کنند.

اگرچه این تعریفی که در بالا داشتیم به صورت جامع همه مسئولیت های مدیر ویراستار را توضیح نمی دهد، در ادامه سعی می کنیم این عنوان را به زیر بخش هایی تقسیم کنیم تا بدانید شخصی که برای این موقعیت جذب می کنید در چه بخش هایی مسئولیت بر عهده دارد :

  • تولید ایده و اولویت بندی محتوا

    اگر شما به تازگی بازاریابی محتوایی را شروع کرده اید، ساخت ایده خوب برای محتوا در ابتدا سخت خواهد بود. بهرحال، زمانی که شروع به بازاریابی محتوایی کنید، به سادگی متوجه می شوید که ایده های زیادی دارید نسبت به کاری که می توانید اجرا کنید دارید. به عنوان نمونه، یک مهارت کلیدی که شما باید داشته باشید این است که بتوانید ایده های بازاریابی محتوایی را که تیم تان تولید می کند سازمان دهی و اولویت بندی کنید.

  • طبقه بندی محتوا

    مدیر محتوا نیاز دارد که گروه موضوعات کلیدی که محتوای شما پوشش می دهد را توصعه دهد. در سطوح ابتدایی، شما می توانید از این موضوعات به گونه ای استفاده کنید که به شما کمک کنند تا تکه های خاص محتوای خود را اولویت بندی کنید – مثلا، اگر چیزی خارج از موضوعات کلیدی که شما برای برنامه ویراستاری خود انتخاب کرده اید باشد، اشتباه است که آن را بخواهید به سرعت مورد بررسی قرار دهید و وارد برنامه ریزی خود نمایید. حتی اگر شما هنوز برنامه ای برای چگونگی طبقه بندی این موارد ندارید، برای شما ضروری خواهد بود محتوای خودتان را سازماندهی کنید و این به شما کمک می کند که بدانید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند.

توانایی پیدا کردن نویسنده ها
  • توانایی پیدا کردن و مدیریت کردن نویسنده ها، وظیفه‌ی مهم مدیر محتوا

    یک مدیر محتوا نیاز است که بداند از کجا بهترین نویسنده ها را برای پروژه محتوایی خود پیدا کند و  همچنین بتوانید آن ها را در مسیر تالیف و ویرایش محتوا راهنمایی کند.

  • برنامه ریزی و جریان کاری محتوا توسط مدیر محتوا

    بزرگترین وظیفه مدیر محتوا این است که کل پروژه کاری را رصد کند و هر چیزی را در مسیر فرآیند خود قرار دهد، از ایده تا تالیف و فراتر از آن. برنامه مدیر محتوا باید طرح کلی ای از تمام این اقدامات و فرآیند ها باشد، شامل اینکه چه کسی نیاز است که هر تکه از این محتوا را ببیند – و مسئولیت هر یک از آن ها برای مراحل بعدی تولید محتوا چیست.

  • درک پایه ای از سئو و بهینه سازی شبکه های اجتماعی

    اگرچه سئو فقط بخش کوچکی از بازاریابی محتوا است، اما داشتن درک نصبی مدیر محتوا از بحث سئو بسیار پراهمیت است  و هر محتوایی که شرکت شما تولید می کند باید نسبت به اهداف بازاریابی ای که دارید بهینه سازی شود.

  • توانایی ویرایش

    حتی اگر شما چند ویراستار و کپی رایتر در تیم محتوایی خود داشته باشید، ( مثلا کسانی برای تمرکز بر روی هر بخش ویرایشی، ظاهر، فرمت، گرامر و…)، مدیر محتوا در نهایت باید مسئولیت حفاظت از کیفیت و ارزشی که محتوا بعد از این مراحل به تالیف می رسد را داشته باشد. علاوه بر ویراستاری که از نظر ساختاری و علمی در محتوا ایجاد می شود، باید مدیر محتوا مطمئن شود که محتوای مربوطه به کسب و کار و دیدگاه کلی شرکت شما مرتبط است.

  • تاثیرگذاری محتوا

    یکی از وظایف مدیر محتوا این است که تا جای ممکن از تاثیر گذاری محتوای تولید شده محافظت کند ( البته با تمرکز بر کیفیت). به جای تولید محتوا به صورت رندوم، به صورت پایه ای نیاز است که یک برنامه حرفه ای داشته باشید تا دارایی های کلیدی خود را گسترش دهید و ارزش تازه را بیافرینید.

  • اندازه گیری

    آخرین مورد است، اما کم اهمیت ترین مورد نیست. مدیر محتوا نیاز به مهارتی دارد که بتواند اندازه گیری کند کدام فعالیت ها برای او مفید بوده و کدام نبوده است. ( طبقه بندی محتوا را بخاطر دارید؟ اگر شما از ابتدا برای این بخش برنامه ریزی کرده بودید اکنون می توانید بگویید کدام موضوعات برای مخاطب عالی بوده و کدام موضوع اهمیتی خاصی نداشته). مطمئنا، هر برنامه ریزی که شما دارید نیاز به تنظیم کردن برای ادامه مسیر دارد و این بسته به آن است که مخاطب شما چگونه به چیزی که شما منتشر کرده اید پاسخ دهد.

مهارت های نرم مدیر محتوا در بازاریابی محتوا

مهارت های مدیر محتوا

در بالا به یک چک لیست از مهارت های پایه ای و مسئولیت های یک مدیر محتوا را برای شما معرفی کردیم. در اینجا می خواهیم چند موضوع را تحت عنوان مهارت های نرم برای شما بیان کنید که می تواند برای برنامه ریزی بازاریابی محتوایی سازمان شما مفید باشد. اگر برای سازمان تان به دنبال شخصی هستید که فرهنگ دپارتمان محتوا را داشته باشد چند صفتی را که این شخص باید داشته باشد و شما به دنبال آن ها باشید را در زیر می آوریم :

  • علاقه به یادگیری

    بازاریابی محتوا رشته ای است که به سرعت تکامل یافته است. برای اینکه شما نیز همراه ترند روز دنیا حرکت کنید، نیاز است شخصی را در کنار خود داشته باشید که به طور مداوم مطالعه می کند، به دنبال یادگیری است، و مهارت های جدید را می خواهد فرا بگیرد. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای یادگیری، زمان تجربه کردن است و مهم ترین لحظات شما وقتی که تلاش می کنید تا ریتم روتین زندگی خودتان را بشکنید.

علاقه به یادگیری
  • اشتیاق برای نوآوری / تجربه / شکست

    بهترین ایده ها آن هایی نیستند که پر هزینه هستند، بلکه ایده هایی هستند که خلاقانه اند. و صادقانه باید بگوییم که برای آنکه خلاقانه عمل کنید باید حاضر باشید که برخی زمان ها نیز شکست بخورید. به دنبال شخصی باشید که برای رسیدن به چیز های جدید مشتاق است – و از اشتباهات اجتناب ناپذیر درس می گیرد.

  • راحتی در کار با تکنولوژی

    سیستم های بسیار زیادی وجود دارد که شامل بازاریابی محتوا نیز می شوند – از ایمیل مارکتینگ بگیرید تا پلتفرم های تحت وب برای ابزارهای بازاریابی اتوماسیون و … – و حتی مدیر محتوا نیاز نیست که در همه آن ها خبره باشد. شما باید شخصی را در کنار خود داشته باشید که اطلاعات پایه ای از نحوه کار این ابزارها داشته باشد و علاقمند باشد تا در فرایند های کاری خود با این سیستم ها کار کند.

  • توانایی برقراری ارتباط با دیگران

    بازاریابی محتوایی بسیار شبیه یک تیم ورزشی است و مدیر محتوا نیاز دارد که با افراد زیادی ارتباط برقرار کند. از طرفی شما نیاز به شخصی دارید که با شما رو راست و با شخصیت باشد، اما آن شخص باید فکر استراتژیک، ذهن کسب و کاری و توانایی ارتباط و توجیه برنامه ها با مدیریت را داشته باشد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *