انواع بازاریابی | جامع ترین منبع انواع مارکتینگ با بیش از 100 نوع (در حال تکمیل…)

انواع بازاریابی

در مقاله های قبلی در خصوص تعریف بازاریابی صحبت کردیم. اما واقعا نمی شود بازاریابی به طور دقیق تعریف کرد؛ چون با انواع بازاریابی روبرو هستیم. هر کدام با هدفی پا به میدان گذاشته اند. انواع بازاریابی احتمالا بخاطر انواع مخاطبان و مشتریان، انواع محیط ها، انواع فرهنگ ها و بسیاری از تفاوت های دیگر در اقوام مختلف، به دنیا آمده اند.

مانند بسیاری از افرادی که در این حوزه کار می کنند، دیجیتال مارکتینگ از دهه 1990 متولد شد. در آن زمان، ایمیل هم سن اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی بود، شرکت AT&T اولین تبلیغ بنری را راه اندازی کرد، و صنعت crm به تازگی در حال پیشرفت بود.

نیازی به گفتن نیست که از آن زمان بازاریابی اهمیت بسیاری پیدا کرد و با سرعت عجیبی شروع به رشد کرد. بسیاری از انواع بازاریابی به دنیا معرفی شد. برخی از آن ها بسیار موثرتر و مرتبط تر بودند و رشد کردند و امروز به عنوان استراتژی اصلی شرکت ها به کار می روند و برخی دیگر خیلی مورد توجه قرار نگرفتند.

تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که به این فکر کنید چند نوع بازاریابی وجود دارد؟ حیرت انگیزه. فقط کافی است عبارت “انواع بازاریابی” را در گوگل جستجو کنید با مشاهده استراتژی های مختلف شگفت زده شوید. به همین خاطر، وقتی در کسب و کارتان تصمیم می گیرید به واحد بازاریابی برسید و فعالیت کنید مرحله بسیار سختی در پیش روی شما و نمی دانید کدام را انتخاب کنید و چه باید کرد؛ مخصوصا اگر شما تیم بزرگی نداشته باشید.

به همین علت تصمیم گرفتیم در یک مطلب یک بار برای همیشه انواع بازاریابی را برای شما شرح دهیم. و برای هر کدام یک توضیح مختصری نیز بیان کنیم و در صورت امکان مثالی بیاوریم. در تحقیقات اولیه فعلا به 163 نوع بازاریابی رسیدیم که به مرور در این مطلب قرار می دهیم. اما ممکن است در ادامه این تعداد زیاد و زیادتر شود. در نظر بگیرید که هدف ما این است که شما با انواع مارکتینگ آشنایی داشته باشید و لزوما تاکیدی بر کارایی داشتن همه موارد نداریم. مطمئنا برخی از این موارد ممکن است قدیمی باشند و دیگر در دنیای جدید ما تاثیر چندانی نداشته باشند.

شما در این لیست هم خوب پیدا می کنید، هم بد و هم زشت. هدف ما این است که همه را اینجا جمع کنیم. البته این لیست به دو کار خیلی مهم می آید. اول برای دانشجویان بازاریابی که می توانند درک خوبی از گستره ی این رشته کسب کنند و دوما اینکه اگر فکر می کنید می توانید در آینده به عنوان متخصص این رشته، شما هم نوآوری داشته باشید باید با روند انواع مختلف این رشته آشنا شوید.

در ضمن برای راحتی شما و دسترسی آسان تر به هر نوع بازاریابی که به دنبال آن هستید ما این لیست را بر اساس الفبای انگلیسی لیست می کنیم. همچنین اگر در خصوص هر کدام از این ها در سایت نردوما مقاله ای وجود داشته باشد آن را قرار می دهیم که اطلاعات دقیقی بدست آورید.

انواع بازاریابی

A

  1. بازاریابی بالاتر از خط یا Above the line marketing

    بازاریابی بالاتر از خط چیست؟ در این نوع بازاریابی از همه رسانه های جمعی استفاده می شود تا گستره ی عظیمی از مخاطبان مورد هدف قرار گیرند.

    بازاریابی بالاتر از خط، مخالف بازاریابی زیر خط (مورد 12) است. بازاریابی زیر خط بازاریابی خاص و هدفمندتری است. نکته مثبت بازاریابی بالاتر از خط این است که شما مخاطبان بالقوه ای را بدست خواهید آورد و نکته منفی آن این است که برای اغلب افراد موضوع فعالیت شما شاید اهمیت نداشته باشد.

    مثال؟ مشخص ترین مثال این نوع بازاریابی می تواند تبلیغات تلویزیونی باشد. فکر کنید یک شرکت تولید داروی خاص در تلویزیون با هزینه بسیار بالا تبلیغ کند. احتمالا مشتریان بالقوه ای بدست می آورد، اما بسیاری از افرادی که اصلا این محصول برای شان اهمیتی ندارد نیز تبلیغ شما را دیده اند و هزینه ای بر شما وارد شده است. و اینجاست که باید به فکر نرخ بازگشت سرمایه نیز باشید.

  2. بازاریابی مبتنی بر حساب یا Account-based marketing

    تعریف:؟ بازاریابی مبتنی بر حساب جایگزینی یک استراتژی بازاریابی جایگزین برای بازاریابی b2b است. در این نوع بازاریابی مشتریانی که دارای نوع خاصی از حساب هستند مورد هدف قرار می گیرند. شاید بتوان گفت نوعی تقسیم بندی یا segmentation است ( و در بازاریابی یک ویژگی خوب به شمار می رود)

    مثال؟ هاتجر را احتمالا بشناسید. یک شرکتی است که نرم افزار تحلیل سایت می فروشد. آن ها سه نوع مدل قیمت گذاری دارند.

    مدل بازاریابی مبتنی بر حساب

    اگر آن ها می خواستند محصولی را به مشتریان شان بفروشند، منطقی است پیام خود را متناسب با مشتری ای که دارند و متناسب با نسخه مورد نظر ارائه دهند. به عنوان مثال قیمت و نوع پیامی آن ها برای هر دسته از مشتریان متفاوت است. برای دانشجویان، برای استارت آپ ها و برای کسب و کارها.

  3. بازاریابی اکتسابی یا Acquisition marketing

    تعریف؟ یک نوع بازاریابی یک تاکتینک بازاریابی است که تنها هدفش آوردن مشتری یا مشتریان جدید برای کسب و کار است. هدف نهایی این است که یک استراتژی بازاریابی اکتسابی ایجاد کنیم که به صورت خودکار اجرا شود.

    مثال؟ سئو! سئو مثالی از بازاریابی اکتسابی است. سئو بازاریابی است که در پس زمینه کسب و کار شما فعال است.

  4. بازاریابی وابسته یا Affiliate marketing

    تعریف: بازاریابی وابسته فعالیت بازاریابی برای برند، سایت، خدمت یا محصول فرد دیگری در ازای پرداخت هزینه است. هزینه بر اساس عملکرد پرداخت می گردد. هرچه بازاریابی وابسته بهتر کار کند درآمد بیشتر نصیب شخص بازاریاب خواهد داشت.

    مثال: سایت ترب. شما محصولی را جستجو می کنید و انواع قیمت ها را در سایت های دیگر به شما نشان می دهد. اگر بر روی لینک کلیک کنید به سایت دیگری منتقل می شوید و اگر خریدی در سایت انجام دهید پورسانتی برای ترب درنظر گرفته می شود. به این می گویند بازاریابی وابسته.

  5. بازاریابی وابستگی یا Affinity marketing

    به عنوان بازاریابی مشارکتی ( شماره 109) نیز شناخته می شود. این نوع بازاریابی تمایل به ایجاد مشارکت استراتژیک و سودمند دو طرفه است.

    مثال: کسب و کارها با یکدیگر شریک می شوند تا بتوانند از مخاطبان مختلفی بهرمند شوند و آگاهی از برند خود را افزایش دهند. مثلا شما احتمالا اگر به فروشگاه های Asda سر زده باشید نشانه هایی از رستوران های مک دونالد لیده اید.

  6. بازاریابی چابک یا Agile marketing

    تعریف: بازاریابی چابک به معنی باز بودن، پذیرش و پاسخگو بودن به تغییرات استراتژیک بازاریابی است. همانطور که از نام آن پیداست در مورد انعطاف پذیری و عدم پایبندی به یک برنامه سفت و سخت می باشد.

    شاید بگویید بازاریابی چابک بیشتر یک نگرش باشد تا یک استراتژی بازاریابی. این اصطلاح از دنیای فنی توسعه چابک ناشی می شود.

    مثالی از بازاریابی چابک:

    طرفداران فوتبال شاید بخاطر داشته باشند که در سال 2013، ادن هازارد که بازیکن وقت چلسی بود، و با تصور اینکه پسرک توپ جمع کن می خواهد وقت بازی را تلف می کرد اون را با لگد زد. شرکت specsavers که در ارسال آگهی های جذاب بسیار چابک است به این واقعه عجیب اشاره کرد:

    مدل بازاریابی چابک
  7. بازاریابی اتحاد یا Alliance marketing

    همانند بازاریابی وابستگی یا مشارکت، بازاریابی اتحاد در مورد دو کسب و کار است که با هم همکاری می کنند. تفاوت بازاریابی اتحاد با آن ها در این است که این همکاری عمیق تر شکل می گیرد.

    شرکت هایی که در حال همکاری با هم هستند (زیرا می تواند بیشتر از یکی باشد) منابع خود را برای تبلیغ و فروش یک محصول یا خدمات جمع می کنند.

    مثال: تاکنون یک کارواش را در پارکینگ یا در یک گاراژ دیده اید؟ اگر دیده اید شما شاهد یک بازاریابی اتحاد بین دو کسب و کار بوده اید.

  8. بازاریابی کمین یا Ambush marketing

    کسب و کارهایی که از بازاریابی کمین استفاده می کنند، سعی خواهند کرد محصولات یا خدمات خود را با رویدادی که قبلا حامی مالی رسمی داشته باشد، مرتبط کنند. همانطور که از نام آن پیداست، شرکت ها از این تاکتیک کم هزینه برای کمین کردن در رویدادها و رقابت برای درمعرض دید قرارگرفتن با رقبا استفاده می کنند.

    مثال: طرفداران تنیس ممکن است به یاد داشته باشند که برند Heineken اسپانسر رسمی نوشیدنی در مسابقات تنبس open 2011 در امریکا بود. با این حال در طول مسابقات، رقیب استلا نزدیک ترین ایستگاه قطار را به مرکز تنیس ملی قرار داد و آن را با تبلیغات زیادی تزیین کرد. همه این تبلیغات دارای مضامین مربوط به تنیس و شعارهایی بودند، بنابراین به نظر می رسید که استلا حامی این رویداد است.

  9. بازاریابی مقاله ای یا Article marketing

    تعریف: بازاریابی مقاله ای نوعی تبلیغات است که در آن کسب و کارها مطالبی را می نویسند و به صورت استراتژیک در اینترنت قرار می دهند. موضوع مقاله ها باید مناسب با کسب و کار شما باشد و ارتباط معنایی داشته باشد.

    پس از نوشتن، می توانید آن ها را رسانه های خبری، بانک های مقاله، انجمن هاف سایت ها و… منتشر کنید. به معنای دیگر بازاریابی مقاله ای شبیه بازاریابی محتواست، اما مقالات در وبسایت شخصی شرکت وجود ندارد. به همین ترتیب، ارزش بازاریابی مقاله ای مورد سوال است.

    مثال: شما می توانید در سایت ها خبری مقاله های اسپانسر یا رپورتاژ آگهی را ببینید.

  10. بازاریابی افزوده یا Augmented

    بازاریابی افزوده، ایده ی اضافه کردن ارزش به یک پیشنهاد از طریق یک پیشنهاد اضافی و خلاقانه است. کلمه “Augmented” به معنای بزرگ شدن در اندازه یا ارزش است. بنابراین با ایجاد مزایای اضافی، بازاریابی افزوده شانس فروش را افزایش می دهد.

    مثال: بعضی فست فودها به شما در ازای خرید تعدادی پیتزا یک پیتزای رایگان هدیه می دهند. یا در صنعت های دیگر هم همینطور است. به این کار بازاریابی افزوده گفته می شود.

  11. B

  12. بازاریابی رفتاری یا Behavioral marketing

    تعریف: بازاریابی رفتاری نوعی از بازاریابی است که برای مشتریانی که به صورت خودکار انجام می شوند اما با این وجود بر اساس رفتار آن ها صورت می پذیرد. این یک استراتژی بازایابی آنلاین (شماره 104) است.

    به طور معمول، رفتارهایی که باعث ایجاد پیام خاص در بازاریابی می شوند وقتی فردی:

    روی یک لینک کلیک می کند

    یک صفحه وب خاص را بازدید می کند

    یک فایل پی دی اف دانلود می کند

    چیزی را می خرد

    پستی در رسانه های اجتماعی را به اشتراک می گذارد یا لایک می کند.

    مثال: شما یک بطری سس گوجه فرنگی می خرید و روی آن کد QR را مشاهده می کنید. وقتی شما آن را اسکن می کنید یک پیام بازاریابی را خاص ایجاد کرده اید. در این حالت شرکت سازنده رفتار را شما در این مورد خواهد دید. و نشان می دهد شما آماده هستید تا با محصول و برند آن ها تعامل داشته باشید.

  13. بازاریابی زیر خط یا Below the line marketing

    در بازاریابی زیر خط، یک نوع بازاریابی هدفمند صورت می گیرد که از رسانه های جمعی استفاده نمی شود ( بنابراین از امثال رادیو، تلویزیون، رسانه های اجتماعی  و مواردد مشابه که به طور گسترده استفاده می شود خبری نیست) این نوع بازاریابی بر خلاف بازاریابی بالای خط (مورد 1) می باشد. بازاریابی زیر خط بیشتر یک بازاریابی شخصی است و در نتیجه اغلب موفق تر از بازاریابی بالای خط است.

    مثال: بازاریابان شبکه ای یا نتورک بازها اغلب از این نوع بازاریابی استفاده می کنند. آن ها به صورت فردی با هر شخصی صحبت می کنند و محصول را در دست فرد قرار می دهند و این کار را بسیار پرقدرمند یافته اند.

  14. بازاریابی کلاه سیاه یا Black hat marketing

    بازاریابی کلاه سیاه یک اصطلاح برای تاکتیک های سئوی غیر اخلاقی است. گوگل قبل از تصمیم گیری در خصوص رتبه بندی سایت شما، بر اساس معیارهای خاص تجزیه و تحلیل می کند. روش هایی برای تقلب در این سیستم وجود دارد، اما انجام آن ها نوعی قمار در کسب و کار به حساب می آید. ارزشش را ندارد.

    هر چیزی بدست آورید کوتاه مدت خواهد بود. اگر گوگل متوجه این موضوع شود انتظار داشته باشید که مجازات سختی در انتظارتان باشد و پنالتی شوید.

    مثال هم احتمالا دیده اید که سایت های مختلفی به دلیل بازاریابی کلاه سیاه در سئو پنالتی شده باشند. از جمله سایت interflora در سال 2013.

  15. بازاریابی برند یا Brand marketing

    بازاریابی برند مفهوم بازاریابی یک هویت است (نه یک محصول یا خدمت). بیشتر کسب و کارها می دانند که باید یک موقعیتی مکانی برای برند خود پیدا کنند ( منظور در ذهن مخاطبان است).  آن ها باید بدانند برای چه چیزی تلاش می کنند، usp یا پیشنهاد ویژه خریدشان چیست؟ و برداشت شان از شرکت چه چیزی است؟

    گاهی اوقات، مخصوصا برای طولانی مدت، برای جهت فعالیت های این موضوع خرج زیادی کرد زیرا این امر مشتریان را تشویق می کند تا هم تعامل بیشتری داشته باشند و هم وفادارتر شوند.

    مثال:  شرکت sky نکته را برای بازاریابی مداوم ارائه داده و وعد می دهد یک سرویس تلویزیونی استثنایی را ارائه دهد:

    بازاریابی برند
  16. بازاریابی آجر و ملات Brick and mortar marketing

    به سادگی به معنی وجود هر نوع بازاریابی که در یک فروشگاه خرده فروشی وجود دارد است.

    مثال هم اکثر فروشگاه ها تقریبا در هر قفسه تبلیغات ویزه یک محصول را به بازار ارائه می کنند.

  17. بازاریابی b2b یا Business to business marketing

    بازاریابی b2b یعنی یک کسب و کار محصولی را بازاریابی می کند که هدفش یک کسب و کار دیگر است.

    مثال هم تمام مشاغلی که به شرکت های دیگر محصول دیگری می فروشند. مثلا یک شرکت بیمه به فروشگاه ها (هم کارمندان و هم مصرف کنندگان) پوشش بیمه ای ارائه می دهد.

  18. بازاریابی b2c یا Business to consumer marketing

    مربوط به نوعی کسب و کار می شود که به طور خاص به مصرف کنندگان مرتبط می شود.

    بدیهی است که مصرف کنندگان همه جا، همه روز و شب مورد هدف بازاریابی قرار می گیرند. فروشگاه لباسی بعدی آگهی هایی را منتشر می کند که هدفش یک متمرکز روی شخصی خاص است.

  19. بازاریابی b2p یا Business to people market

    بازاریابی b2p یک استراتژی بازاریابی b2b است که تشخیص می دهد، در حقیقت، افرادی که محصولات شما را می خرند کسب و کارها نیستند. در واقع هنوز افرادی هستند که خرید را انجام می دهند. (به شکل تصمیم گیرندگان). این تغییر در چشم انداز منجر به ایجاد بازاریابی شخصی می شود که همیشه موثر بوده است.

    مثلا یک شرکت بیمه وقتی می خواهد به یک فروشگاه خدمات پوشش بیمه ای بفروشد باید تحقیق کند که با چه کسی می خواهد صحبت کند و با توجه به ویژگی های فرد، پیام معنادارتری را برقرار کند.

  20. بازاریابی شایعه، همهمه یا وزوز یا Buzz marketing

    بازارایابی شایعه یا همهمه نوعی بازاریابی است که به دنبال القاء درام، هیجان و پیش بینی در مورد یک محصول است. وقتی درست کار کند، بازاریابی بسیار شگفت انگیز می شود.

    مشکل اینجاست که اگر یک کمپین اشتباه صورت گیرد، همه چیز بد می شود و در نتیجه چهره برند شما خراب و خراب تر می شود.

    مثال: شرکت اپل در بازاریابی همهمه بسیار عالی است. آن ها گجت های فوق العاده ای می فروشند، اما بدون گفتن حرف زیادی، در ایجاد هیجان زیاد استاد شده اند.

    بازاریابی buzz
  21. C

  22. بازاریابی مرکز تماس یا Call center marketing

    بازاریابی مرکز تماس نوعی بازاریابی است که یک کسب و کار به یک شرکت متخصص در حوزه مرکز تماس اجازه می دهد به مشتریانش تماس بگیرد و محصولات را معرفی کند.

    مثال: فرض کنیم یک شرکت حسابداری می خواهد خدمات خود را تبلیغ کند. و تصور کنیم آن ها می خواهند برند خود را برای کسب و کارهای کوچک بازاریابی کنند.

    اگر آن ها احساس کنند که تماس تلفنی بهتری بازی آن ها می تواند باشد، با مشکلات زیادی روبرو می شوند. یکی اینکه چقدر زمان می برد تا تماسی گرفته شود و چگونه صحبت شود و چه کسی قرار است این کار را انجام دهد؟ دوما اینکه چه چیزهایی باعث یک تماس خوب می شود؟ همه افراد نمی توانند این کار را خوب انجام دهند. بهترین کار این است که از طریق یک شرکت دیگر این کار پیش رود. به این کار بازاریابی مرکز تماس گفته می شود.

  23. بازاریابی Call to action

    واقعا نمی شود برای هر چیزی معنای فارسی پیدا کرد. بازاریابی تماسی برای فعالیت! نه همان CTA. این نامی است که به هر وثیقه یا تضمین بازاریابی گفته می شود، که باعث می شود شخصی یک اقدام خاص را انجام دهد. بنابراین ما درباره هر نوع بنر، دکمه، یا طرح گرافیکی صحبت می کنیم که از مخاطب می خواهد کاری را انجام دهد ( کلیک روی دکمه، یا دانلود فایل یا عضویت در خبرنامه)

    به طور معمول این اقدام باعث می شود کاربر وارد قیف فروش شود.

    مثال؟ می توانید در هر سایتی ببنید. نیازی به مثال علنی نیست.

  24. بازاریابی کاتالوگ یا Catalogue marketing

    بازاریابی کاتالوگ یعنی اینکه شما از کاتالوگ خود برای نمایش محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. نوعی بازاریابی مستقیم (شماره 48) است که در بین خرده فروشانی که حضوری سفارش میگیرند بسیار محبوب است.

    بازاریابی کاتالوگ ممکن است کمی شبیه بازاریابی ها قدیمی تر باشد. اما شاید با کمال تعحب، تحقیقات نشان می دهد مردم هنوز دوست  دارند از طریق کاتالوگ محصول را بررسی کنید و آن ها را با انگشت خود نشان دهند.

    چیزی در مورد بازاریابی فیزیکی وجود دارد که کار می کند.

    بعید می دانیم در خصوص این مورد نیازی به مثال داشته باشید!

  25. بازاریابی علت  یا Cause marketing

    بازاریابی علت کارش این است که نوعی زاویه خیرخواهانه یا الهام بخش را به یک محصول، خدمت یا برند متصل کند. بسیار مهم است که در بازاریابی علت، شما دلیلی پیدا کنید که هم کسب و کار و هم مشتریان به آن اهمیت دهند.

    مثال: برند ریبوک با موسسه Avon39 همراه شد. گروه آوون چالشی مبنی بر پیاده روی 39 مایلی برای افزایش آگاهی از سرطان سینه و پایان دادن به آن برگزار می کند. ریبوک یک حامی ملی است. آوون هم پول داشت و هم اعتبار و این همراهی اعتیاری برای برند ریبوک همراه داشت.

  26. بازاریابی مشهور یا Celebrity marketing

    بازاریابی مشهور یعنی یک فرد مشهور یک محصولی را تایید کند.

    منطق این است که حمایت های افراد مشهور باعث افزایش فروش می شود، زیرا مصرف کنندگان با شخصی که می شناسند ارتباط بهتری می گیرند. به عبارت دیگر، آن ها فکر می کنند محصول را از فرد مشهور می خرند نه از یک کسب و کار غیر معروف.

    جالب است بدانید در این تاکتیک نیازی نیست که فرد سوپراستار باشد. همین که فرد بین مخاطبان هدف مشهور باشد کافی است تا تاثیر خود را بگذارد.

    مثال هم شرکت sky sport از دیوید بکام به مدت طولانی در تبلیغات خود استفاده می کرد.

    David Beckham and Sky Sports
  27. بازاریابی کانال یا Channel marketing

    بازاریابی کانال هر نوع استراتژی بازاریابی است که به یک محصول یا خدمت کمک می کند تا با روشی سریعتر و کارآمدتر به مصرف کننده برسد.

    در کسب و کار، کانال شامل تمام فعالیت ها و افراد درگیر مصرف چیزی از تولید تا مصرف است. این موارد مانند تولیدکنندگان، عمده فروشان، توزیع کنندگان، خرده فروشان و موارد مشابه است.

    مثال: تبلیغات در یک نمایشگاه می تواند نوعی بازاریابی کانال باشد. زیرا نتیجه همکاری با خرده فروشان منجر به این می شود که کالایی سریعتر به مشتری برسد.

  28. بازاریابی از فاصله نزدیک یا Close range marketing

    برندهایی که بازاریابی نزدیک را دوست دارند از وای فای و بلوتوث برای ارسال پیام ها تبلیغاتی به تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده می کنند. این موضوع معمولا تجربه درون فروشگاهی است، زیرا دستگاه مشتری باید در محدوده فرستنده فروشگاه باشد.

    همچنین به عنوان بازاریابی نزدیکی (شماره 123)، بازاریابی از راه نزدیک یک استراتژی مدرن است.

    مثال: احتمالا در ایران سال های قبل نمونه هایی از این نوع بازاریابی دیده اید. اگر در خارج از کشور نیز در اطراف رستوران های KFC چرخی بزنید با پیام های اینچنینی مواجه شوید.

  29. بازاریابی حلقه بسته  یا Closed loop marketing

    بازاریابی حلقه بسته، عمل استفاده از اطلاعات و عملکرد اطلاعات برای تولید استراتژی های بازاریابی موثرتر است.

    با تجزیه و تحلیل آنچه در یک کمپین کار می کند و چیزی که کار نمی کند، یک کسب و کار می تواند مرحله کار حدسی را از پروژه بعدی حذف کنید. با بیان این جمله، عدم اطمینان کاهش می یابد و حلقه بسته می شود.

    فرض کنید یک کسب و کار دارای 10 پست محتوای وبلاگی در همه موضوعات مختلف در تقویم سرمقاله خود قرار دارد.

    می توانند همه آن ها را منتشر کنند و با کمک گوگل آنالیتیکس تحلیل کنند مخاطبان چه محتوایی را بیشتر دوست دارند و نشان می دهد علاقه آن ها چیست.

    به نوبه خود این می تواند استراتژی فروش خوبی را پیش ببرد.

  30. بازاریابی ابری یا cloud marketing

    بازاریابی ابری به سادگی از ابزارهای مدرن در اینترنت، برای ارتباط مداوم بازار و مشتریان است.

    امروزه کسب و کارها توانایی توزیع پیام بازاریابی مشابه را در مکان های مختلف پیدا کرده اند. بنابراین ممکن است شما یک آگهی تبلیغاتی را در یک ایمیل، یا وبسایت، توییتر، یوتیوب یا فیس بوک ببینید.

    شرکت دونات غالبا پیام های بازاریابی خود را به صورت وسوسه انگیز در رسانه های مختلف پخش می کند.

  31. بازاریابی عمومی یا رایج یا Communal marketing

    بازاریابی عمومی زمانی اتفاق می افتد که یک کسب و کار از داستان های مشتریان در کمپین ها تبلیغی یک محصول یا خدمت استفاده می کند. هدف این مدل بازاریابی این است که پیوند عمیقی بین یک کسب و کار و مشتریان ایجاد کند. این نوع بازاریابی بسیار موثر است زیرا مردم واقعی در آن حضور دارند.

    هنگامی که مشتریان در مورد یک محصول صحبت می کنند به افرادی که مشتری آن محصول نیستند کمک می کن تا با محصول راحت تر آشنا شوند. آن ها همدیگر را درک می کنند و تجربه مشابهی دارند.

    بسیاری از سایت ها را دیده اید که در صفحه اول خود تجربه استفاده مشتریان از محصول را قرار می دهند.

  32. بازاریابی جامعه یا Community marketing

    بازاریابی جامعه نوعی بازاریابی است که تمرکزش بر مشتریان موجود است (برخلاف مشتریان جدید)

    گاهی اوقات به عنوان بازاریابی وفاداری (شماره 88) شناخته می شود، بازاریابی جامعه ای مفید است چون هزینه حفظ مشتری فعلی به مراتب کمتر از هزینه بدست آوردن مشتری جدید است.

    تمام فعالیت هایی که برای حفظ رضایت مشتریان فعلی انجام می دهید مانند ارسال کد تخفیف سالگرد آشنایی جزء همین نوع بازاریابی است.

  33. بازاریابی محاسباتی یا Computational marketing

    بازاریابی محاسباتی، از تکنولوژی کامپیوتر برای ساخت بازاریابی موثرتر استفاده می کند. کسب و کارهایی که اطلاعات مشتریان شان را در رایانه ها نگهداری می کنند، می توانند از این اطلاعات در کمپین ها برای بهترین افراد مدنظر استفاده کنند.

    از نظر تئوری عالی به نظر می رسد. اما مشکلی که وجود دارد این است که شرکت ها پس از مدتی می بینند پروفایل دیتا از سطوح متناقضی را نگه داری کرده اند. آن ها اطلاعات فراوانی از افراد بدست آورده اند اما تنها یک نام از برخی حفظ شده است. که موفیت الگوریتم ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد

    تصور کنید فروشگاهی وجود دارد که نوعی ژل دوش را می خواهند تبلیغ کند. اگر مدیر فروشگاه در طول سال ها اطلاعات مشتریان به همراه خریدشان را حفظ می کرد، می توانست پیام تبلیغاتی خود را مستقیما برای همه افرادی که در 6 ماه اخیر از او ژل دوش گرفته اند ارسال کند و انتظار موفقیت زیادی را داشته باشد.

    این یعنی بازاریابی محاسباتی

  34. بازاریابی متمرکز یا Concentrated marketing

    بازاریابی متمرکز زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت محصولی را به طور خیلی خاص برای بازاری که مشخص شده است توسعه و ارائه دهد.

    تویوتا به عنوان اولین خودروسازی که وارد بازار هیبریدی شد در سال 2000 از استراتژی بازاریابی متمرکز استفاده کرد. محصول پریوس برای افرادی تبلیغ می شد که به مسائل محیط زیست اهمیت می داند.

  35. بازاریابی مصرف کننده یا Consumer marketing

    بازاریابی مصرف کننده بسیار سرراست است؛ بازاریابی مستقیم مصرف کننده. خیلی ساده است، این رایج ترین نوع بازاریابی است.

    نگاهی به اطراف تان بیاندازید. بازاریابی مصرف کننده همه جا هست. آنلاین و آفلاین، در خیابان و در فروشگاه ها… حتی در سرویس های بهداشتی عمومی!

  36. بازاریابی محتوایی یا Content marketing

    بازاریابی محتوا به معنی ساخت، انتشار و توزیع محتوا با هدف ایجاد حرکت مثبت می باشد.

    این یک استراتژی بلندمدت است. برخلاف تمرکز بر فروش، بازاریابی محتوا باید ابتدا ارزش را به مخاطبان هدف برساند. این موضوع باعث افزایش درک برند می شود و رابطه بین کسب و کار و مصرف کننده را تغذیه می کند.

    شرکت Whole foods market مقاله ای در خصوص ذخیره پول در فروشگاه هفتگی منتشر کرد. آن ها محصول خودشان را تبلیغ نکردند، اما مطلب مفید و عامه پسندی بود.

  37. بازاریابی متنی یا Contextual marketing

    بازاریابی متنی، استراتژی شخصی سازی محتوای بازاریابی آنلاین است که یک کاربر، بر اساس اینکه آن ها چه کسی هستند و چه کاری انجام می دهند، می بینند.

    دو روش تکنیک بازاریابی متنی شامل سئو و ریتارگتینگ است. هدف سئو همین است. اگر کاربر در گوگل به دنبال عبارتی بود باید محتوای مناسب خود را ببیند.

    و آگهی های مربوطه!

    مثلا زمانی که شما به دنبال خرید مبل هستند و جستجو می کنید وارد سایتی می شوید که مبل می فروشد. و در ریتارگتینگ وقتی شما از ان سایت خارج می شوید و به سایت های دیگری مثل سایت خبری وارد می شوید تبلیغات آن سایت فروشنده مبل را می بینید.

  38. بازاریابی مکامله یا Conversational marketing

    بازاریابی مکامله ای همانطور که از اسمش پیداست در خصوص صحبت با مردم است. برندهای باهوش می دانند که فروش زمانی که یک کسب و کار ارتباط خوبی با مخاطبان هدف خود دارد آسان تر می شود.

    در نهایت، وقتی ما احساس می کنیم که می توانیم مستقیما با یک برند صحبت کنیم، این چیز خوبی است. بازاریابی مکامله ای به دلیل دو طرفه بودن اینترنت، خود را در این حوزه نیز پیدا کرده است.

    گفتگوهای خوب می توانند بسیار ساده باشند:

  39. بازاریابی نرخ تبدیل یا Conversion rate marketing

    بازاریابی نرخ تبدیل هر فرمی از بازاریابی است که بر اساس مقدار پولی که ایجاد می کند قضاوت می شود (نرخ تبدیل می گوییم) مزیت بازاریابی نرخ تبدیل این است که صادق است.

    موفقیت هر استراتژی ppc به نرخ تبدیل کمپین بستگی دارد. بیایید که کمپین ppc تصادفی انجام دهیم. فرض کنید هر فردی بر روی لینک سایت شما کلیک می کند یک دلار هزینه دارد و قیمت محصول شما 100 دلار است.

    اگر نرخ تبدیل شما 5 درصد است، پس از هر 500 دلار که خرج می کنید، می دانیم که می خواهیم 2500 دلار بدست بیاوریم. اما اگر نرخ تبدیل یک درصد باشد، ما 500 دلار را بدست می آوریم.

    بازاریابی نرخ تبدیل حول عددها می چرخد و اطمینان ایجاد می کند که هر کمپینی تا حد ممکن خوب در حال انجام است و شما بهترین ROI را ممکن است تولید کنید.

  40. بازاریابی مشارکتی یا Cooperative marketing

    بازاریابی مشارکتی زمانی اتفاق می افتد که دو شرکت یا بیشتر، متحد می شوند که یک محصول یا خدمت را بفروشند. این همکاری ممکن است به روش های مختلفی صورت گیرد. ممکن است دو شرکت به صورت ساده با یکدیگر همکاری کنند اما در بازاریابی مشارکتی منابع نیز به سادگی با هم تلفیق می شوند (مانند زمان، پول، دانش، تخصص و…)

    تولیدکنندگان بیشتر از خرده فروشان درباره کالا می دانند، و اطلاعات بیشتری از محصول دارند. بنابراین اگر با هم همکاری کنند به طور موثرتری محصول در بازار عرضه می شود.

  41. بازاریابی شرکتی یا Corporate marketing

    بازاریابی شرکتی درباره بازاریابی و مدیریت درک برند است. بازاریابی شرکتی بیشتر درباره تفسیر سطح بالا از یک برند نسبت به چگونگی نحوه فروش محصول یا خدمت است.

    تگ لاین برند نایکی با عنوان “تنها انجام بده” یک عبارت قابل تحسین است که توصیفی صریح درباره این برند می باشد.

  42. بازاریابی رسانه مقابل یا Cross media marketing

    بازاریابی شرکتی درباره بازاریابی و مدیریت درک برند است. بازاریابی شرکتی بیشتر درباره تفسیر سطح بالا از یک برند نسبت به چگونگی نحوه فروش محصول یا خدمت است.

    تگ لاین برند نایکی با عنوان “تنها انجام بده” یک عبارت قابل تحسین است که توصیفی صریح درباره این برند می باشد.

این مطلب در حال تکمیل است…

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *