CTA چیست؟ راهنمای کامل Call to Action

CTA چیست؟ راهنمای کامل Call to Action

پیش از آن‌که درباره CTA (Call To Action) یا فراخوان صحبت کنیم، بگذارید کمی به بازار سنتی مراجعه کنیم.

از گذشته تا کنون فروشندگان همواره سعی کرده‌اند تا با پیشنهادهای جذاب و فوری افرادی که به آن‌ها مراجعه کرده‌اند را متقاعد به خرید کنند. به عنوان مثال بسیار پیش آمده که در پشت ویترین مغازه‌ها برچسب‌های تخفیفی را دیده‌اید که تنها به مدت محدودی قابل استفاده هستند.

در مثالی ساده‌تر اگر دوستان شما با استفاده از تخفیف 50درصدی جنسی را خریداری کنند به شما خواهند گفت و شما را تشویق می‌کنند هر چه سریع‌تر برای خرید اقدام کنید؛ زیرا که این تخفیف تا فردا به پایان می‌رسد یا ممکن است اجناس به پایان برسد. معمولا در اکثر مواقع شما به حرف آن‌ها گوش می‌دهید و برای خرید به آن فروشگاه مراجعه می‌کنید. اما دلیل آن چیست؟

وجه مشترک این دو مثال در این است که یک پیام مشابه ارائه می‌شود که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • این پیام بسیار واضح است: “تخفیف ویژه برای خرید محصولات این فروشگاه”
  • پیام دقیق است: “50% تخفیف”
  • یک ضرورت زمانی ایجاد کرده است: “تا آخر فردا فقط فرصت داری خرید کنی”

در فضای آنلاین هم کسب‌وکارها تمام تلاششان را می‌کنند تا مخاطب را تبدیل به مشتری کنند. اما چیزی که مشاهده می‌کنند متفاوت است: مخاطبان قبل از رسیدن به صفحه پرداخت سایت را ترک می‌کنند. مخاطبان در کمپین تخفیفی که در نظر گرفته شده شرکت نمی‌کنند. حتی بدتر از این، آن‌ها هیچ توجهی به نوشته‌های شما ندارند.

نمونه یک CTA جذاب

راه حل این مشکلات ساده است. برای این که مخاطبان را تبدیل به مشتری کنید، به فراخوان یا CTA (Call To Action) نیاز دارید. البته CTA چیز جدیدی نیست. همان‌طور که در مثال‌های بالا دیدید دوست شما یا فروشندگان به طور نامحسوس از Call to action استفاده کرده‌اند.

در این مقاله درباره انواع مختلف CTA و نحوه ساخت یک Call to action حرفه‌ای صحبت خواهم کرد. اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که “CTA چیست؟“.

CTA (Call to Action) یا فراخوان چیست؟

تا اینجا حتما متوجه شده‌اید که CTA چیست و چه کاربردی دارد. اما برای درک بهتر لازم است تعریف CTA را بدانیم:

دکمه فراخوان یا CTA (مخفف Call to Action) عبارتی است که مخاطب را پس از خواندن آن، تشویق به انجام کاری فوری می‌کند. فراخوان‌ها به مخاطب‌ می‌گویند که چه کاری را چه زمانی انجام دهند.

معمولا CTAها عباراتی دو یا سه کلمه‌ای هستند مانند “همین حالا خرید کنید” یا “بیشتر بدانید”. هر کدام از Call to actionها به مخاطب اعلام می‌کنند که پاسخی سریع به چیزی که کسب‌وکار در نظر گرفته داشته باشند. این پاسخ می‌تواند با کلیک روی یک دکمه، تکمیل فرم، خرید و یا حتی چت با کارشناسان کسب‌وکار باشد.

دکمه CTA می‌تواند در انتهای توضیحات شما درباره محصول و یا خدماتتان باشد تا مخاطبانی که علاقه‌مند به آشنایی یا خرید بیشتر شده‌اند را تبدیل به مشتری یا هدف اصلی کسب‌وکار کند. طبق یک تحقیق که سایت Formstack انجام داده است، قرار دادن یک دکمه فراخوان در ایمیل منجر به افزایش فروش 1617% شده است. در موردی دیگر بهینه سازی CTA منجر به افزایش 202 درصدی در کلیک و نرخ تبدیل شده است.

اما چرا استفاده از CTA مهم است؟ چرا باید با دقت زیاد و با انجام آزمایش‌های مختلف بهترین CTA را تنظیم کنیم؟

چرا استفاده از CTA اهمیت دارد؟

تا اینجا درباره این‌که استفاده از Call to action به افزایش درآمد و در عین حال گسترده شدن تعداد مشتریان کمک می‌کند صحبت کردیم. اما موارد دیگری هم هست که می‌توان با دقت بیشتری به آن‌ها توجه کرد.

در ابتدا می‌توان گفت که دکمه فراخوان توجه مخاطب را به سرعت جذب می‌کند.

اکثر مخاطبان چیزی حدود 59 ثانیه در لندینگ پیج حضور دارند و به دنبال آن هستند که چه چیزی ارزش توجه کردن دارد. بدون استفاده از CTA، شانس نگهداری طولانی‌تر این افراد از دست می‌رود. در مقابل، ارائه یک پیام که کاربر را به انجام کار مورد نظر ما در زمان مناسب هدایت کند منجر به این می‌شود که کاربر به جای چرخیدن در سایت‌های مختلف روی سایت ما متمرکز شود.

چرا استفاده از CTA اهمیت دارد؟

دومین مورد این است که CTA در نهایت باعث می‌شود که تنها مخاطبین اصلی را شناسایی و بتوانیم آن‌ها را تبدیل به مشتری کنیم. هدف قرار دادن و تبدیل مخاطب به مشتری بر اساس قصدی که کاربر دارد بهترین روش استفاده از CTA است. به عنوان مثال اگر کاربر به دنبال خرید نرم افزار حسابداری باشید، با ارائه یک پیشنهاد خوب در قالب CTA خیلی راحت می‌توان وی را تبدیل به مشتری کرد. زمانی که قصد دارید از CTA استفاده کنید باید به چندین فاکتور توجه کنید از جمله:

  • افراد مخاطب چه کسانی هستند
  • محتوای موجود در صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد
  • این مخاطبین از کجا آمده‌اند
  • قصد و نیت مخاطبینی که وارد سایت شما شده‌اند چیست

بگذارید یک مثال ساده بزنیم. اگر یک کاربر آنلاین مقاله‌ای در وبلاگ شما بخواند و شما قصد داشته باشید تا دیگر مقالاتتان را برای وی ارسال کنید، به راحتی می‌توانید یک دکمه فراخوان قرار دهید و از این مخاطب آدرس ایمیل را دریافت کنید.

به عنوان مثالی دیگر، اگر یک مشتری بالقوه در صفحه خرید بیش از چند ثانیه حضور داشته باشد، می‌توانید با ارائه یک Call to action از آن‌ها بخواهید تا با کارشناسان شما چت کنند تا شک و تردیدشان از بین برود.

سومین مورد بحث این است که افراد در کدام مرحله از قیف فروش در سایت شما حضور دارند و باید به آن‌ها متناسب با مرحله‌ای که هستند CTA مناسب ارائه کرد. (قیف بازاریابی چیست؟)

تصویر زیر می‌تواند نشان دهد که روند ارائه یک CTA موثر با توجه به قیف فروش به چه شکل است.

CTA در مراحل مختلف قیف فروش

هر کجا که CTA قرار داشته باشد، می‌توانید از آن‌ها در قیف فروش استفاده کنید تا:

  • اطلاعات مناسب و آموزشی در زمینه محصولاتتان به کاربران ارائه دهید.
  • سرنخ‌های فروش به دست آمده را مجدد به سایت بازگردانید و آن‌ها را تبدیل به مشتری کنید. (سرنخ فروش چیست؟)
  • فروش‌های بیشتر از مشتریان فعلی ایجاد کنید.

با توجه به مواردی که تا کنون توضیح داده شد چه زمانی باید از یک دکمه فراخوان استفاده کنیم؟ بیشتر دیجیتال مارکترها دوست دارند تا مخاطبانشان یک عمل دقیق و قابل اندازه گیری را انجام دهند. به عنوان مثال ممکن است از مخاطبین بخواهید فرم خبرنامه را تکمیل کنند، کتاب الکترونیکی را دانلود کنند یا محصول شما را خریداری کنند. اما بهتر است پیش از آن‌که بدانیم چگونه یک CTA مناسب آماده کنیم انواع CTA را بیشتر بررسی کنیم.

معرفی انواع CTA

انواع مختلفی از CTAها وجود دارد که می‌توانید در وبسایت‌تان استفاده کنید. البته هدف نهایی هر کدام از آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل بر اساس استراتژی‌هایی که هر کسب‌وکار دارد می‌توان چندین فراخوان در صفحات مختلف قرار داد.

توجه: با این‌که می‌توان چندین CTA در سایت قرار داد، به این نکته توجه کنید که روند این کار برای کاربر آزار دهنده نباشد. در ادامه انواع CTA یا Call to actionها را معرفی می‌کنیم.

CTA برای تولید لید

اگر در حوزه B2B فعال باشید حتما هدف اصلی تبدیل مخاطبین به سرنخ فروش یا لید است (مقاله بازاریابی B2B را مطالعه نمایید). شاید نوع کسب‌وکار شما هم به طوری باشد که علاقه‌مند به تولید سرنخ فروش بیشتر هستید. یکی از بهترین روش‌ها برای این‌کار استفاده از CTA است.

دکمه CTA برای تولید لید

این نوع از CTAها باید در جایی از سایت قرار بگیرند که درصد زیادی از مخاطبین جدید در آن حضور دارند. اگر سایت دارای وبلاگ قوی باشد که تعداد زیادی مخاطب هر روز وارد آن می‌شوند، با قرار دادن یک CTA مناسب در انتهای مقاله یا بنری جذاب در سایدبار از مخاطبین بخواهید که فرم عضویت را تکمیل کنند.

برای این‌که این فراخوان‌ها برای مخاطب جذاب باشند باید پیامی اثرگذار ارائه داد تا وی را متقاعد به کلیک روی آن فراخوان کند.

تکمیل فرم

زمانی که کاربر روی CTA تولید لید کلیک می‌کند، به لندینگ پیجی هدایت می‌شود که فرمی در آن موجود است. تعریف ما از لید این است که این مخاطب این فرم را تکمیل کند.

نکته: پس از این‌که مخاطب تبدیل به سرنخ فروش شد، باید فرآیند قیف بازاریابی شما آغاز شود. به همین دلیل حتما از اتوماسیون بازاریابی یا نرم افزارهای CRM استفاده کنید.

دکمه CTA در فرم ها

این نوع از CTA دو مرحله‌ایست. کاربر باید با کلیک وارد صفحه لندینگ پیج شود و پس از آن و بعد از تکمیل فرم روی دکمه “ارسال” در فرم کلیک کند.

بنابراین خیلی مهم است که به کاربر پیشنهاد مناسبی دهید. حتی انتخاب عبارت مناسب به جای دکمه “ارسال” نیز می‌تواند کاربر را بیشتر به تکمیل فرم تشویق کند.

دکمه فراخوان مطالعه بیشتر

دکمه “مطالعه بیشتر” یا “ادامه مطلب” در بیشتر صفحات شما وجود دارد. در صفحات وبلاگ، درباره ما، کلیپ‌های خبری و … .

زمانی که یک مطلب کامل را نمی‌توان در صفحه‌ای قرار داد، این نوع از CTA روشی مناسب برای هدایت کاربر به صفحه اصلی آن مطلب است. بنابراین بهتر است که پاراگراف اول مقاله‌تان یا توضیحات اصلی آن را در صفحه قرار دهید و با استفاده از دکمه “بیشتر بخوانید” کاربر را به مقاله کامل هدایت کنید.

دکمه فراخوان مطالعه بیشتر

از نکات مهم و خوب این کار این است که باعث می‌شود کاربر در صفحات مختلف سایت حضور پیدا کند و ترافیک ورودی به شکل بهینه‌تری به محتوا دسترسی پیدا کند.

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه برای به اشتراک گذاری ایده‌ها و افکار افراد مختلف مناسب است، می‌تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای بازاریابی کسب‌وکارها باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر هستید لطفا مقاله بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را مطالعه نمایید.

یکی از بهترین روش‌ها این است که از کاربران بخواهید مقالات یا صفحات سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این روشی مناسب برای درگیر کردن سرنخ بالقوه با برند و وبسایت در شبکه‌های اجتماعی است.

فراخوان اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اگر شما دقت کرده باشید، در همین صفحه که در حال مطالعه این مقاله هستید، دکمه‎هایی برای به اشتراک گذاری مقاله وجود دارد. از شما درخواست می‌کنم در صورتی که این مقاله برای شما کاربردی بوده است این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

کلام آخر

این مقاله در آینده کامل خواهد شد. آیا شما با Call to Action مواجه شده‌اید که نظرتان را جذب کند؟ در بخش نظرات درباره این فراخوان‌ها صحبت کنید و پیشنهادها جهت تکمیل این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *