بازاریابی عملکردی (Performance Marketing) چیست؟

بازاریابی عملکرد یا پرفورمنس مارکتینگ

«نیمی از پولی که برای تبلیغات خرج کرده‌ام، بیهوده بوده است. مشکل اینجاست که نمی‌دانم این خرج بیهوده، دقیقا مربوط به کدام نیمه بوده است»

این عبارت معروف، بیش از یک قرن پیش توسط جان وانامیکر (John Wanamaker) بیان شده است که درباره‌ی دنیای بازاریابی است. متاسفانه مسأله‌ای که در این عبارت برجسته شده، برای دهه‌ها پابرجا بود.

اما این موضوع دیگر دغدغه نیست. امروزه اگر ادعا کنید که نمی‌دانید کدام بخش از تبلیغات بیهوده بوده است، حرف شما بی‌معنی‌ست و در واقع در حال تماشای هدر رفتن بودجه‌ی بازاریابی هستید. اگر چنین صحبتی با رئیس خود کنید، خدا آخر و عاقبت شما را به خیر کند.

آیا می‌خواهید مثل یک ستاره درخشان باشید و مغرورانه اعلام کنید که دقیقا می‌دانید باید بودجه‌ی تبلیغات را در کدام بخش خرج کنید تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشند؟

Performance Marketing یا همان بازاریابی عملکرد همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

بازاریابی عملکرد (Performance marketing) چیست؟

بازاریابی عملکرد performance marketing

تعریف بازاریابی عملکرد

متخصصان بازاریابی عملکرد (در آژانس‌های تبلیغاتی، شرکت‌های رسانه‌ای، ناشران و موارد دیگر) به شدت به این کانال‌های پولی در بازاریابی متکی هستند:

  • تبلیغات Native یا تبلیغات همسان (Native advertising)
  • تبلیغات با حمایت اسپانسر (Sponsored advertising)
  • همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (Social media advertising)
  • بازاریابی در موتورهای جست‌وجو (Search engine marketing)

در این مطلب، در مورد نکات اساسی در بازاریابی عملکرد صحبت می‌کنیم. مواردی از جمله:

  • چگونگی کارکرد بازاریابی عملکرد
  • اصطلاحاتی که باید بدانید
  • یک مرور کلی بر پلتفرم‌ها و کانال‌های محبوب

کاربرد بازاریابی عملکرد (performance marketing) چیست؟

در اینجا به طور خلاصه بررسی می‌کنیم که پلتفرم‌ها چگونه عمل می‌کنند.

همانطور که در مورد همه‌ی رسانه‌ها (اغلب رسانه‌هایی که متقاضیان تبلیغات دارند) صادق است، هر کانال ارتباطی، مخاطبان مخصوص خود را دارد و برای هرکدام، پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلفی پیشنهاد می‌شود. برای نمونه:

  • فیسبوک، اصلی‌ترین شبکه اجتماعی، گزینه‌های متنوعی را پیشنهاد می‌دهد که برای نمایش تبلیغات شما به مردمی که از فیسبوک یا اینستاگرام استفاده می‌کنند، به کار می‌رود. (هر چند که استفاده از تبلیغات این شبکه اجتماعی در ایران رایج نیست.)
  • گوگل تبلیغات شما را در صفحات مربوط به نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد (و در سرتاسر شبکه تبلیغات گوگل)

کاملا واضح است که هیچ‌کدام از کانال‌های ارتباطی، همه‌ی تبلیغات را، در همه زمان‌ها، به همه‌ی افراد نشان نمی‌دهند. بنابراین پلتفرم‌های مختلف، چگونه تصمیم می‌گیرند چه چیزی را نمایش دهند؟ برای این امر، ترکیبی از عوامل زیر به کار گرفته می‌شود:

  • انتخاب هدفمند مخاطبان و دسته‌بندی آن‌ها: هر پلتفرم تبلیغاتی، راه‌هایی را برای انتخاب هدفمند مخاطبان در چارچوب دسته‌بندی‌های مشخص، پیش پای شما قرار می‌دهند.
  • بودجه پیشنهادی: گستردگی تبلیغات مدرن باعث می‌شود که قابلیت‌هایی وجود داشته باشد که براساس هزینه‌ای که حاضر به پرداخت آن هستید، تبلیغات در مکان و زمان مشخص و برای افراد منتخب نمایش داده شود.
  • کیفیت و مرتبط بودن: داشتن اعتماد بزرگترین مشکلی است که مردم با انواع تبلیغات دارند. به همین دلیل عملکرد تبلیغ، بسیار حائز اهمیت است. اگر تبلیغ شما به خوبی عمل نکند (که در این صورت رتبه‌ی کیفیتی پایینی دریافت می‌کند) شبکه، ارائه‌ی آن را کاهش می‌دهد.
  • نرخ تبدیل (Conversion Rate) : خروجی بازاریابی عملکرد (performance marketing)، مبتنی بر اقدامات و عملکرد مشتریان است. هنگامی که اقدامات لازم انجام نمی‌شود، شبکه‌ی نمایش تبلیغات، پولی دریافت نمی‌کند. بنابراین زمانی تبلیغات شما بیشتر نمایش داده می‌شود که کارکرد خوبی داشته باشد. برای مثال، تبلیغات فیسبوک (و هزینه‌های مرتبط با آن) به شدت بر میزان بودجه‌ی تبلیغ‌دهنده، کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ و پیش‌بینی میزان اقدامات مشتریان تمرکز دارد. اکثر پلتفرم‌ها با روش‌هایی مشابه عمل می‌کنند.

اصطلاحات بازاریابی عملکرد

بازاریابی عملکرد (performance marketing) در مورد پرداخت پول برای خروجی یا عملکرد است و داشتن درک صحیحی از اصطلاحاتی که بیشترین کاربرد را در تعریف و ارزیابی عملکرد دارند، اهمیت دارد.

  • تأثیرات (Impressions – ایمپرشن) : تبلیغاتی که براساس تأثیرات هستند، بودجه‌های کمتری را طلب می‌کنند. زیرا میزان تعامل (engagement) در آن‌ها پایین‌تر است (یا حداقل قابل پیش‌بینی نیست). در واقع پرداخت پول از جانب شما براساس تعداد دفعاتی است که تبلیغ‌تان مشاهده شده است(کاربر عملیاتی مانند کلیک روی آن ندارد).

توجه داشته باشید که پلتفرم‌های تبلیغاتی، با روش‌های متفاوتی میزان Impression را محاسبه می‌کنند. برای مثال، لینکدین، یک ایمپرشن را به عنوان نمایش یک آگهی در نظر می‌گیرد. وقتی که از کمپین‌های CPM یا همان پرداخت به ازای مشاهده‌ی سایت تابولا (Taboola) استفاده می‌کنید، یک Impression، زمانی محاسبه می‌شود که ویدئو به طور کامل بارگذاری شده باشد.

  • کلیک‌ها (clicks) : اگر هدف شما، هدایت ترافیک بیشتر به سمت وبسایت‌تان است، تبلیغات کلیکی، آن چیزی است که می‌خواهید برای آن هزینه کنید.
  • تعامل (Engagement) : تعامل ممکن است به روش‌های مختلفی محاسبه شود. برخی از کانال‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، پکیج‌های تبلیغاتی را براساس میزان تعامل عرضه می‌کنند.
  • سرنخ یا لید (Lead) : ایجاد سرنخ مانند پر کردن فرم‌ها و اشتراک برای دریافت خبرنامه‌های ایمیلی، یکی دیگر از ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری است که بیشتر مورد علاقه‌ی شرکت‌های B2B است.
  • فروش (Sales) : تبلیغ‌دهندگان تنها در صورت فروش، پول پرداخت می‌کنند. روشن است که این شیوه، گران‌ترین نوع تبلیغات است؛ اما در بین برندهای فعال در تجارت الکترونیک بسیار محبوب است.
  • پرداخت به ازای فعالیت (CPA) : این اصطلاح کمی فراگیر است. این مفهوم یک مدل قیمت‌گذاری برای تبلیغات آنلاین است که در آن برای انجام یک فعالیت خاص، هزینه می‌کنید. این فعالیت می‌تواند فروش، کلیک کردن یا پر کردن فرم باشد.

لازم به ذکر است که هر یک از اقدامات فوق هدف تبلیغاتی دارند و به همین دلیل در ارزیابی performance marketing یا همان بازاریابی عملکرد موثر است. برای سنجش انتخاب‌های خود و تصحیح آن‌ها، لازم است که اهداف کمپین خود، انتخاب پلتفرم‌های مناسب، هزینه‌ها و البته نتایج را مد نظر قرار دهید.

کانال‌های محبوب برای بازاریابی عملکرد (performance marketing)

در بازاریابی عملکرد، امکان اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات اهمیت دارد؛ بنابراین باید کانال‌هایی انتخاب شوند که امکان ارزیابی را فراهم کنند.

تا اینجا شما می‌دانید که بازاریابی عملکرد چگونه کار می‌کند و از اصطلاحات پایه‌ای آگاهی دارید. حالا بهتر است نگاهی بیندازیم به پیشگامان این عرصه.

تبلیغات بومی (Native advertising)

بازاریابی عملکرد در native

این کار سختی است اما باید انجام دهید: بیشتر افراد در بازار هدف شما، توجهی به تبلیغات دیجیتال ندارند. آن‌ها فیلترهایی برای این کار دارند، مانند مسدودکننده‌های تبلیغات و یا به طور ناخودآگاه تبلیغات را نادیده می‌گیرند و یا حتی هردو را با هم انجام می‌دهند.

تبلیغات بومی فرصت‌هایی را بر مبنای کلیک در وبسایت‌ها، در اختیار شما قرار می‌دهد تا جامعه‌ی هدفی را که از محتوا استفاده می‌کند، به خود جذب کنید. تبلیغات Native، 10 برابر بیشتر از دیگر روش‌های تبلیغ آنلاین، کلیک دریافت می‌کند.

پایه‌های تبلیغات بومی عبارتند از:

  1. ارائه‌ی محتوای باکیفیتی که ارزشی را خلق می‌کند.
  2. بهره بردن از توزیع هوشمند به وسیله‌ی ناشران مناسب.

خبر خوب درباره‌ی مورد دوم این است که پلتفرم‌های تشخیص محتوا موتورهای پیشرفته‌ی پیش‌بینی را عرضه می‌نمایند که حجم قابل توجهی از داده‌ها را مهیا می‌کنند. در این صورت می‌توان بازدیدکننده‌ها را با محتوایی که احتمالا به آن علاقه دارند مواجه کرد.

ظرافت‌های راه‌اندازی کمپین‌های تشخیص محتوا به وسیله‌ی تبلیغات بومی، به خوبی در این مقاله ارائه شده است و در پنج مرحله زیر خلاصه می‌شود:

  • یک هدف تعیین کنید: یک هدف خاص را مشخص کنید و معیارهای ضروری را برای سنجش پیشرفت تعریف نمایید.
  • محتوای مناسب: هدف از ایجاد کمپین‌های مرتبط با محتوا، ترغیب مخاطبان به انجام فعالیت است.
  • برای آغاز به کار آماده شوید: مهیا شدن برای شروع کار، شامل انتخاب محتوا، فیلتر کردن مخاطبان و پارامترهای مربوط به بودجه می‌شود.
  • بهینه‌سازی: کارایی کمپین را با آنالیز کردن داده‌ها، شناسایی بهترین ناشران برای کسب بهترین نتایج و تطبیق بودجه براساس آن‌ها بهبود ببخشید.
  • ارزیابی دوباره و تجدید نظر: کارکرد کمپین را با اهداف خود مقایسه کنید و به دنبال راه‌هایی بگردید که با تغییرات کوچک، بهره‌وری را بالاتر ببرد. این راه‌ها می‌تواند زمان خاصی از شبانه‌روز، وبسایت و نوع دستگاه باشد. در نظر بگیرید که چگونگی تشخیص محتوا ممکن است تلاش‌های بیشتر را در سرتاسر قیف فروش و بازاریابی موثرتر کند.

مثالی برای بازاریابی عملکرد

برای مثال، سازنده و طراح فرانسوی طلا و جواهر، پاندورا (PANDORA) با تابولا (Taboola) در یک کمپین تبلیغات بومی همکاری می‌کرد تا برندسازی و نرخ تبدیل را به وسیله‌ی تشخیص محتوا و شیوه‌های نمایش تبلیغاتی بهبود ببخشد.

این تلاش‌ها باعث شده تا مشتریان زمان بیشتری را در وبسایت پاندورا بگذرانند و با گذشت زمان، نرخ تبدیل تا 130 درصد افزایش پیدا کرده است.

رپورتاژ آگهی (Sponsored content)

پرفورمنس مارکتینگ

رپورتاژ آگهی، شکل دیگری از تبلیغات بومی هستند که به عنوان محتوا در بازاریابی عملکرد ایفای نقش می‌کنند. بدین شکل که شما مقاله‌ای را آماده می‌کنید و آن را در دیگر سایت‌ها با پرداخت هزینه درج می‌کنید. رپورتاژ آگهی، می‌توانند ترافیک و نرخ تبدیل خوبی را ایجاد کنند و میزان مشاهده‌ی آن‌ها توسط جامعه‌ی هدف را افزایش دهند.

چاد پولیت (Chad Pollitt) متخصص تبلیغات بومی می‌نویسد: « رپورتاژ آگهی، امکانی است که برای برندها فراهم شده تا بتوانند بخشی از جریان طبیعی نرخ‌های تبدیل باشند که با مشتریانی همراه است که در محیطی قابل اعتماد سیر می‌کنند – ناشرانی که در زمینه‌ی انعکاس اخبار، آموزش و سرگرمی در سطوح پایه‌ای فعالیت می‌کنند.»

ثابت شده است که رپورتاژ آگهی، یک موفقیت اقتصادی، هم برای تبلیغ‌دهندگان و هم برای ناشران است. چاد پولیت در راهنمای متقاضی تبلیغ برای سرمقاله محتوای اسپانسردار توضیح می‌دهد که:

  • در رپورتاژ آگهی، ناشر باید یک رسانه‌ی معتبر یا مرتبط باشد
  • ماهیت طولانیِ سرمقاله‌های رپورتاژ آگهی، آن‌ها را از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی که عموماً کوتاه‌تر هستند متمایز می‌کند.
  • همکاری با یک منتشرکننده و در معرض دید مخاطبان آن قرار گرفتن، میزان آشنایی با برند، ورودی وبسایت، نرخ تبدیل و احتمال خرید مشتریان را افزایش می‌دهد.

یک مثال عالی، کمپین استارتاپ‌ها در https://www.sepidarsystem.com  است.

ما برای آن‌که نرم افزار حسابداری ویژه استارتاپ‌ها را به مخاطبین معرفی کنیم، با تبلیغات در وبسایت شنبه این مساله را پیش بردیم.

با این کار، مخاطبین شنبه که عموماً استارتاپ‌ها هستند، با این تخفیف ویژه‌ی سپیدار سیستم آشنا شدند و تعداد زیادی این نرم افزار را با تخفیف خریداری کردند.

همکاری در فروش (Affiliate marketing)

بازاریابی عملکرد

همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ، یکی از پایه‌های ثابت بازاریابی عملکرد (پرفورمنس مارکتینگ) است. در این مدل محبوب، یک ناشر با یک تبلیغ‌دهنده وارد همکاری می‌شود تا فروش و ترافیک (یا یک فعالیت توافق شده) را به ارمغان آورد.

در واقع سایت مرجع، این امکان را به تبلیغ‌دهندگان می‌دهد تا بتوانند محصول یا خدمات آن سایت را به فروش برسانند (و یا ورودی ایجاد کنند) و در ازای این فروش (یا ورودی) کمیسیونی براساس توافق انجام شده به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ناشران افیلیت، اساسا برای توسعه‌ی برند شما عمل می‌کنند و از سایت خود استفاده می‌کنند تا کالاها و خدمات شما را به کاربران بفروشند.

هر گرداننده‌ی وبسایتی، می‌تواند یک افیلیت باشد. هر برندی که به صورت آنلاین فعالیت کند، می‌تواند یک تبلیغ‌دهنده باشد. گرچه در اغلب موارد، تبلیغ‌دهنده، یک کسب‌وکار در تجارت الکترونیک دارد یا یک محصول را از طریق وب به فروش می‌رساند.

در گزارش بیزینس اینسایدر (Business Insider) درباره‌ی وضعیت افیلیت مارکتینگ به موارد زیر اشاره شده است:

  • افیلیت مارکتینگ در حال رشد است و تقریبا 15 درصد از درآمد صنعت رسانه‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهد.
  • افیلیت مارکتینگ در حال حاضر سفارشات آنلاین زیادی را در امریکا به وسیله‌ی ایمیل جذب می‌کند.
  • ناشران اغلب یک رویکرد طبیعی به افیلیت مارکتینگ دارند که براساس آن، لینک‌های مربوط به محصولات را در بین محتواهای معمول جای می‌دهند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (social media advertising)

performance marketing

شکی نیست که رسیدن به نتایج چشم‌گیر در شبکه‌های اجتماعی، به صورت طبیعی، کاری بس دشوار است.

در نتیجه آژانس‌ها و متخصصان نشر تبلیغ، برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا نقشی را در بازاریابی عملکرد ایفا کنند.

شبکه‌های اجتماعی، آمار و ارقام دقیقی را برای اندازه‌گیری شاخص‌های عملکرد (KPI) مانند میزان کلیک (CTR)، پرداخت به ازای کلیک (CPC) و بازگشت سرمایه (ROI) مهیا می‌کنند. همانطور که در تمام تلاش‌ها در بازاریابی عملکرد اینگونه است، در اینجا هم نقطه‌ی شروع، مشخص کردن اهداف است.

اهداف منطقی برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی شامل افزایش:

  • ترافیک
  • تعامل
  • ایجاد سرنخ
  • فروش

می‌شود.

گام عملی بعدی، انتخاب پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است که با آن‌ها آغاز می‌کنید. موارد زیر را در این خصوص در نظر بگیرید:

  • چگونه دموگرافی یا جمعیت‌شناسیِ شبکه‌ی اجتماعی، با برند هم‌خوانی دارد. (آیا مخاطبان شما از نظر جنسیت و سن و… در شبکه‌ی اجتماعی انتخاب شده قرار دارند؟)
  • چه دستاوردی در هریک از شبکه‌ها به دست آورده‌اید که به واسطه‌ی تلاش‌های طبیعی شما بوده است.
  • چگونه رقابت کاری شما، به کانال‌های اجتماعی مختلف سوق پیدا می‌کند
  • فرمت‌های تبلیغاتی که در هریک از پلتفرم‌ها قابل استفاده است.
  • فهرست شبکه‌های اجتماعی که می‌توانید در آن‌ها تبلیغ کنید طولانی است و شامل اینستاگرام،آپارات و تلگرام و… می‌شود. (متاسفانه در ایران امکان استفاده از شبکه‌های قدرتمندی مانند فیسبوک،توئیتر و یوتیوب وجود ندارد)

ما نمی‌توانیم برای هریک از این‌ها، به ساختار کمپین‌های بازاریابی عملکرد بپردازیم. با این حال موارد زیر را به طور کلی در نظر بگیرید:

  • ایجاد یک جامعه‌ی هدف خاص با رجوع به امکاناتی که برای هدف‌گذاری مخاطبان فراهم شده است. شما در حالی‌که روی مخاطبان خود تمرکز می‌کنید، از ابزارها برای پیشرفت استفاده می‌نمایید.
  • تلاش برای تولید تبلیغاتی که با محتوای معمول در هر شبکه، سازگار باشد. تبلیغات خیلی متفاوت بسیار مستعد هستند که نتیجه‌ی معکوسی را به همراه داشته باشند.
  • برای درک جوانب مثبت و منفی فرمت‌های مختلف، زمان بگذارید.
  • قیمت‌های پیشنهادی خود را به بوته‌ی آزمایش بگذارید و آن را در گذر زمان، بهبود ببخشید تا میزان بازگشت سرمایه، افزایش پیدا کند.
  • هرچندوقت یک‌بار تبلیغات و صفحات فرود خود را به‌روز کنید.

بازاریابی در موتورهای جست‌وجو (search engine marketing)

پرفورمنس مارکتینگ

از لحاظ فنی، بازاریابی در موتورهای جست‌وجو (SEM) شامل تلاش برای افزایش بازدید و کلیک از طریق ترافیک طبیعی و تبلیغات پولی می‌شود. در اینجا فقط به بخش تبلیغات پولی می‌پردازیم که یکی دیگر از کانال‌های قابل اتکا در بازاریابی عملکرد است.

به لطف گوگل ادوردز (Google AdWords) بازاریابی در موتورهای جست‌وجو، برای سال‌ها، محبوب‌ترین شیوه در بازاریابی عملکرد (performance marketing) بوده است. در سال 2017 تبلیغات گوگل، به درآمدی بیش از 95 میلیارد دلار رسید.

طرفداران SEM یا همان بازاریابی در موتورهای جست‌وجو می‌گویند که این شیوه، تبلیغ‌دهندگان را در مقابل چشم مشتریانی قرار می‌دهد که آماده‌ی خرید هستند.

کلمات کلیدی، اساس بازاریابی در موتورهای جست‌وجو هستند و انتخاب هوشمندانه‌ی آن‌ها نیاز به مقداری دانش و تخصص دارد. شما پیدا کردن کلمات کلیدی را به عنوان بخشی از استراتژی خود به کار می‌گیرید.  هدف این کار، شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکار شماست که مشتریان احتمالی، معمولا در هنگام جست‌وجو استفاده می‌کنند.

کاملا روشن است که کلمات کلیدی با محتوایی تجاری مانند خرید، تخفیف، ارسال رایگان و… رقابت بیشتری را به همراه دارند و به همین دلیل ارزشمندتر هستند.

به هر حال، اهمیت دارد که بدانیم SEM براساس یک سیستم حراج لحظه‌ای بنا شده است. این حراج هربار که یک فرد چیزی را جست‌وجو می‌کند اتفاق می‌افتد. تبلیغ‌دهندگان برای آنکه بتوانند به این حراج وارد شوند، کلمات کلیدی را که باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند شناسایی می‌کنند و مشخص می‌نمایند که بهتر است چه مقدار برای هر کلیک خرج کنند.

این فرایند، پیچیده است؛ اما درک درست برای دستیابی به ROI (میزان بازگشت سرمایه) بیشتر ضروری است. WordStream یک فروشنده‌ی پیشرو در دنیای نرم‌افزاری بازاریابی در موتورهای جست‌وجو است که منابع پرباری را در سایت خود برای حرفه‌ای شدن در بحث قیمت‌گذاری ارائه می‌کند.

مروری کوتاه بر کانال‌های بازاریابی عملکرد

در اینجا یک چک‌لیست مختصر ارائه می‌کنیم که نشان می‌دهد چه زمانی یک کانال پرفورمنس مارکتینگ را دنبال کنید:

تبلیغات بومی: برنامه‌های تشخیص محتوا، به شما اجازه می‌دهد تا به طرز چشم‌گیری میزان دسترسی به محتوای خود و رسیدن به کلیک‌های بیشتر برای صفحات فرود را افزایش دهید. این کار به کمک وبسایت‌های ناشران انجام می‌شود. این شکل از تبلیغات بومی، می‌تواند به‌ویژه برای برندهایی که از طریق موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند، مفید باشد.

رپورتاژ آگهی: رپورتاژ آگهی، به عنوان شکل دیگری از تبلیغات بومی، فورا ترافیک را به سمت وبسایت شما هدایت نمی‌کند، اما در عوض، برای وبسایت منتشرکننده این کار را انجام می‌دهد. رپورتاژ آگهی، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند برای تقویت رسانه‌های متعلق به برند است و می‌تواند به آن‌ها کمک کند که دست از تبلیغات سنتی بردارند.

همکاری در فروش(Affiliate marketing): بسیاری از برندها افیلیت مارکتینگ را دنبال می‌کنند و درآمد قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خود (ROI) به دست می‌آورند. این روش، تبلیغات رایگان به شمار می‌رود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: اگرچه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منابع زیادی را خرج کند، اما برنامه‌های تبلیغاتی که از سوی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام و کانال‌های دیگر ارائه می‌شود بازاریابان را قادر می‌سازد که اهداف خود را با دقت بالا دنبال کنند و بر چالش دیده شدن به وسیله‌ی پست‌های معمول، غلبه کنند.

بازاریابی در موتورهای جست‌وجو: برنامه‌های پرداخت به ازای کلیک (PPC) که از سوی گوگل و بینگ (Bing) ارائه می‌شوند، دیده شدن برندها از طریق کلمات کلیدی را در صفحات مربوط به نتایج جست‌وجو سرعت می‌بخشند، کاری که سئو طبیعی نمی‌تواند انجام دهد(البته در کوتاه مدت). برنامه‌های تبلیغاتی برای بازاریابی در موتورهای جست‌وجو، جذابیت تجاری بالایی دارد و نرخ بازگشت سرمایه‌ی قابل توجهی برای کسب وکارها به ارمغان می‌آورد.

وقتی که نیاز دارید نتایج را بررسی و ارزیابی کنید و آن‌ها را بهبود ببخشید،Performance marketing (پرفورمنس مارکتینگ) یا همان بازاریابی عملکرد، یک استراتژی ایده‌آل است.

برای دستیابی به اهداف خود، باید کمپین خود را براساس استراتژی‌های مناسب پیش ببرید. انتخاب پلتفرم مناسب، فرمت تبلیغات، بهینه‌سازی اهداف، تمرکز بر جامعه‌ی هدفِ مناسب و البته خلق یک تبلیغ که می‌تواند با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

0 Responses

  1. چطور میشه پرفورمنس مارکتینگ رو بهتر یاد گرفت؟ اگه میشه مقاله های بیشتری بزارید یا منابعی رو معرفی کنید که بتونیم مسلط بشیم.

    1. در آینده مقالات بیشتری در این مورد خواهیم گذاشت. اما شما باید توجه کنید که برای یادگیری نیاز به کسب تجربه است. تجربه در اجرای کمپین های مختلف تبلیغاتی و بهینه سازی فرآیند آن ها به شما کمک شایانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *