مبانی سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

مبانی سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

مبانی سئو برای بازاریابی محتوا موفق

در دنیای بازاریابی محتوا بحث های بسیار زیادی وجود دارد. Lee Odden می گوید : ” به سئو اینگونه بنگرید که اگر یک برنامه تولید محتوای مشتری محور مانند یک ساندویچ باشد، سئو مانند سس روی ساندویچ است. این سس تقریبا همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و طعم کلی ساندویچ را بهتر می کند. اما به تنهایی این لذت را ندارد. “

در این بخش از مجموعه مبانی بازاریابی محتوا، می خواهیم اصول سئو را بررسی کینم – اصول کلی و کلیدی که باید از آن آگاه باشید تا بتوانید بهترین محتوای ممکن را ایجاد کنید.

همیشه هدف اول خود را در تولید محتوا، مخاطب باشد.

شما احتمالا با تولید محتوا و مباحث مربوط به سئو آشنا هستید. ما این را می داینم که این دو رشته می توانند ( و باید) با هم همکاری خوبی داشته باشند. اما این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که وقتی می خواهید محتوایی را تولید کنید نباید اولویت شما مباحث سئو باشد.

در بازاریابی محتوا یک قانون طلایی وجود دارد : محتوایی بنویسید که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند و به آن علاقه دارند. با توجه به تغییراتی که در الگوریتم های گوگل در حال انجام است این موضوع نیز در مباحث سئو بسیار پر اهمیت می باشد. گوگل در حال تکمیل الگوریتم جدید خود به نام rank brain است. این الگوریتم به این نکته توجه خواهد کرد که مخاطب وقتی مطلبی را جستجو می کند و از نتایج سرچ خود وارد یکی از لینک ها می شود، چه مدت زمانی را در آن سایت می گذراند. اگر خیلی سریع از آن خارج شود یعنی محتوا برای مخاطب هدف درست و مفید نوشته نشده است و این یعنی تنزل جایگاه در گوگل.

سئو تنها یک قطعه از پازل استمبانی سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

احتمالا هم اکنون مقدار قابل توجهی از ترافیکی که در سایت تان دریافت می کنید حاصل از نتایج جستجو باشد. اما بخاطر داشته باشید که منابع دیگری مثل ایمیل و رسانه های اجتماعی نیز باید در جهت بهینه سازی سایت شما به خوبی نمایان باشد.

اگر هنوز نمی دانید چه مقدار از ترافیک سایت شما از نتایج جست و جو است و چه مقدار از منابع دیگر، باید سری به حساب خود در Google Analytics بزنید و در قسمت Acquisition >> Overview بروید. در اینجا آماری از ورودی های سایت تان مشاهده خواهید کرد. عمده ورودی های سایت می تواند از هفت منبع اصلی زیر باشد :

  • نتایج جست و جو
  • ایمیل
  • مسقتیم ( یعنی مخاطب آدرس سایت شما را تایپ کرده است)
  • ارجاعی ( مخاطبینی که از لینک های شما در سایت های دیگر به سایت تان رسیده اند)
  • رسانه های اجتماعی
  • جست و جو های پرداختی ( مانند گوگل ادز و…)
  • دیگر موارد

Matt Cutts می گوید : ” من به شدت از این ایده حمایت می کنم که مخاطب باید راه های متنوع برای سیدن به سایت شما داشته باشد. شاید این رویکرد به اندازه کافی در مقایسه با داشتن یک طیف گسترده از راه های مختلف که شما به مخاطب خود دسترسی داشته باشید و آن ها را به مجبور به ورود به سایت تان کنید، قدرتمند نباشد ولی بسیار تاثیر گذار تر است.”

تاثیر  شبکه های اجتماعی بر سئو

از زمان به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری نسبت به قبل بر نتایج جست و جو داشته اند.  در نتیجه برای بازاریابی محتوا بسیار مهم است که یک استراتژی شبکه های اجتماعی قوی  تدوین شده باشد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقالات قبلی ما مراجعه کنید.

سئو یک استراتژی بلند مدت استمبانی سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

از زمانی که محتوایی را تولید می کنید، اصلا واقع گرایانه نیست که انتظار داشته باشید ترافیک ورودی سایت شما از نتایج جستجوی گوگل به سرعت افزایش پیدا کند. همین نکته می تواند یکی از دلایل خوب برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی است. با این حال، گرفتن ورودی از نتایج جستجو از زمانی که محتوای شما در نتایج ظاهر می شود طولانی مدت می باشد. بسیاری از بازاریاب های محتوا  بارها بیان کرده اند که بعد از مدت طولانی که از انتشار یک مطلب درسایت گذشته است، شروع به دریافت بازخورد از سمت مخاطبان خود کرده اند.

کلمات کلیدی مهم هستند

وسواس روی کلمات کلیدی به طور قطع یک استراتژی توصیه شده برای بازاریابی محتوای موفق نیست، اما حتما زمانی را برای شناسایی کلمات کلیدی صنعت خودتان تخصیص دهید. آمارهایی تهیه کنید که مخاطبان هدف شما با سرچ چه کلماتی می خواهند پاسخ سوالات خود را بگیرند. این کلمات را بر اساس اهمیت رتبه بندی و دسته بندی کنید. به این ترتیب با کمی تحقیق، یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط را یافته اید و می توانید محتوای مورد نظر مخاطب خود را هدفمندتر بسازید.

داشتن دید فنی در سئو و بازاریابی محتوا مبانی سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

بهینه سازی محتوا یا همان سئو شامل برخی از مولفه های نسبتا فنی است که باید حتما به آن ها توجه کنید. به عنوان مثال باید حتما دقت کنید که محتوای شما توسط موتورهای جستجو به درستی نمایان (index) می شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که لینک هایی که حذف کرده اید با ریدایرکت 301 به صفحات درستی هدایت شوند تا مخاطبان سایت به مقصد تعیین شده شان در صفحات محتوای شما برسند.

از دیگر نکاتی که باید اینجا یادآور شویم داشتن تیترهای جذاب برای بازاریابی محتوای مورد نظرتان هست. حتما از تگ های h1 برای عنوان اصلی خود استفاده کنید و حتما کلمه کلیدی خود را در آن بنگنجانید. از متای توضیحات نیز غافل نشوید. شرح کوتاهی از محتوای خود را در متای توضیحات بنویسید و دقت کنید در آن طوری بنویسید که مخاطب وقتی خواند ترغیب شود یکبار هم کل مطلب شما را مطالعه کند. توضیحات متا همان چند خطی است که در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شود.

سخن پایانی

مبانی سئو برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

برای موفقیت در بازاریابی محتوا، سئو تنها یکی از منابعی است که شما دارید. سئو یک راه عالی برای حمایت از محتواست؛ اما توجه داشته باشید که این راه طولانی است و البته با دوام. حتما از قدرت شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. بگذارید در سخن پایانی یک نکته را برای شما بگوییم. تفاوتی که بهینه سازی مطالب برای نتایج جستجو و بهینه سازی شبکه های اجتماعی دارد این است که شما نباید در بهینه سازی برای نتایج جستجو ابتدا سراغ کلماتی که میزان جستجوی بسیار بالایی دارند و جایگاه داشتن در آن بسیار سخت بروید. بلکه اول کلماتی که سریع تر می توانید در آن جایگاه داشته باشید و رقابت سخت نیست را انتخاب کنید و سپس از آن ها برای داشتن جایگاه خوب در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی سخت تر استفاده کنید. اما در بهینه سازی برای شبکه های اجتماعی کار کاملا برعکس است. شما باید مطالب زیادی برای موضوعاتی که در مورد آن ها بسیار جستجو می شود را با هشتگ های خوب تولید کنید. هرچقدر هم که این رقابت در این کلمات سخت باشد، باز هم باید با هشتگ های درست در مورد مطلبی که مردم بیشتر جستجو می کنند و خواستار آن ها هستند مطلب تولید کنید.

در پایان یک بار دیگر قانون طلایی تولید محتوا را برای شما یادآوری می کنم که در تولید محتوا، هدف اصلی شما سئو نباشد؛ بلکه مخاطبی باشد که برای رفع نیاز او در حال نوشتن مطلب هستید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *