بررسی انواع تبلیغات آنلاین

بررسی انواع تبلیغات آنلاین

مدل‌های مختلفی از تبلیغات آنلاین جهت آگاهی از برند شرکت وجود دارد. در این میان به‌منظور ایجاد سرنخ فروش و افزایش فروش، کلیه کسب وکارها نیازمند به‌کارگیری بهترین و مناسب‌ترین روش هستند. در سال 2016 هزینه‌های تبلیغات بازاریابی دیجیتال از هزینه‌های تبلیغات در تلویزیون پیشی گرفت. از آن زمان رشد روزافزون این روش بسیار واضح بوده است و تبلیغات آنلاین پیشتاز این مسیر نام گرفته است.

تبلیغات آنلاین

بااین‌حال موانعی نظیر توسعه نرم‌افزارهای مسدودکننده تبلیغات، تبلیغات آنلاین را با مشکلاتی مواجه نموده است. به‌عنوان مثال افزودن مسدود کننده تبلیغات در گوشی‌های اپل، دسترسی کسب و کارها به مخاطب هدف خود از این طریق را دشوار ساخته است.

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود این مشکلات، بازاریابی دیجیتال هنوز هم در این زمینه به حکمرانی خود ادامه می‌دهد؟ پاسخ ساده است: اقتصادی بودن این روش.

مزایای تبلیغات آنلاین برای کسب‌وکارهای کوچک

  • افزایش سریع ترافیک وب‌سایت
  • امکان هدف‌گذاری مناسب‌تر، حتی در بودجه‌های محدود
  • امکان جمع‌آوری آسان اطلاعات با هدف تحلیل روند رفتار مشتری
  • فراهم آوردن امکان رقابت، افزایش شناخته شدن برند برای کسب و کارهای کوچک نوپا حتی در فضای مجازی رقابتی

اما به‌منظور بهره‌مندی از این ویژگی‌ها، شما از تبلیغ آنلاینی باید استفاده کنید که دسترسی به مخاطب هدفتان را تسهیل سازد. هر نوع از تبلیغات آنلاین نکات خاصی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم. ما در اینجا 11 مدل مختلف تبلیغ آنلاین را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در صورت اجرای صحیح آن‌ها ترافیک وب‌سایت شما افزایش خواهد یافت.

سؤال این است که چگونه یک تبلیغ آنلاین درگیرانه ایجاد کنیم که توسط نرم‌افزارها مسدود نشود؟ برای این منظور بهتر است تحقیقاتی انجام دهید تا به نتیجه مناسب برسید. با توجه به تحقیقات Shutterstock و Lumen، تمام تبلیغات آنلاین باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

1-ساده، قوی و قابل اطمینان باشد

2-شامل عکس و ویدئو باشد

3-کاملاً منطبق با ویژگی‌های شخصیتی گروه مخاطب تهیه شود

علاوه بر این درصورتی‌که شما از عکس برای تبلیغ استفاده می‌کنید، عکس باید کاملاً شفاف بوده و برند شما در آن واضح نشان داده شود. مخاطب باید در عرض کمتر از 3 ثانیه اطلاعات لازم در خصوص شما، فعالیت‌تان و اینکه چطور می‌توانید به وی کمک کنید را دریافت کند.

نمونه عملی این تبلیغ را در شکل زیر مشاهده می‌کنید: یک تصویر تبلیغاتی شامل یک زوج سالمند که مخاطب آن گروه هدف سالمندان است. در این تبلیغ نیمی از بازدیدکنندگان بالای 55 سال سن، 38 درصد بین 54-35 سال و فقط یک سوم بازدیدکنندگان بین 34-18 سال سن داشتند.

تبلیغات آنلاین

آنچه این ارقام نشان می‌دهد، سادگی و قابل اطمینان بودن این تصویر است، زیرا کاملاً منعکس‌کننده تیپ شخصیتی و نیاز گروه مخاطب است.

یک محتوای بصری همچنین هویت کسب و کار شما را معرفی می‌کند. به‌عنوان مثال کافی است به سایت‌های مختلف که تبلیغات دارند نگاه کنید. سال‌هاست که در این بخش اجزای بصری نظیر ایموجی‌ها، گیف‌ها، ویدئوهای آنلاین نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ این اجزا را به اشتراک می‌گذارند. همه این اجزا یک ویژگی مشترک دارند: جلب توجه افراد.

نکات لازم برای جلب توجه افراد به محتواهای بصری

این نکته مهم است که نظر افراد به محتوای بصری خود را به‌سرعت جلب کنید. برای این منظور هنگام طراحی تبلیغ آنلاین این موارد را مدنظر داشته باشید:

  • تصویر صورت، اولین چیزی است که افراد به آن نگاه می‌کنند
  • اگر تصویر شما شلوغ باشد، توجه افراد را پراکنده می‌کند که زیاد مناسب نیست
  • اگر هیچ نقطه تمرکزی در تصویر وجود نداشته باشد، توجه افراد ابتدا به وسط تصویر و سپس به سایر نقاط جلب خواهد شد

۲- تبلیغات پولی جستجو (Google Adwords)

در تبلیغات آنلاین همراه با پرداخت پول نظیر CPM یا CPC اولین نکته تنظیم استراتژی بر مبنای اهداف است. آیا شما به دنبال ترافیک بیشتر هستید؟ یا در ابتدا دستیابی به نرخ تبدیل بیشتر را به‌عنوان مقیاس در نظر گرفته‌اید؟ بنابراین پیش از پرداخت هزینه برای کلمه کلیدی جهت تبلیغ، به‌دقت در مورد انتظارات خود فکر کنید.

از سوی دیگر چنانچه شما ترافیک بیشتر و همچنین فروش بیشتر را مدنظر دارید، ضروری است کلمات کلیدی هدفتان بیشتر جنبه تجاری داشته باشد. رقابت بین کسب و کارها شدید و هزینه‌بر است؛ اما هزینه کردن در این خصوص ارزش دارد!

اگر به دنبال ایده برای انتخاب کلمه کلیدی هستید، به فضای رقابتی خود توجه کنید. چه موضوعاتی برای مخاطبان شما جذاب است و روند استفاده آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌باشد؟

۳- حضور در شبکه‌های اجتماعی

شما با حضور در شبکه‌های اجتماعی درواقع کسب و کار خود را تبلیغ می‌کنید؛ به عبارت دیگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بهترین فعالیتی است که برای تبلیغات آنلاین کسب و کار می‌توانید انجام دهید، زیرا این شبکه‌ها برای همین منظور ایجاد شده‌اند!

بنابراین در انجمن‌های آنلاین حضور داشته باشید و فعال باشید. به‌عنوان مثال چنانچه مخاطب شما بر روی پست‌تان نظری ارائه می‌دهد به آن جواب دهید. بهتر آن است که در عرض 24 ساعت این کار را انجام دهید تا نشان دهید که شما یک برند شنوا و پاسخگو هستید.

بعد از انتشار پست آن را رها نکنید، شبکه‌های اجتماعی به واقع همانند یک رسانه تبلیغی مناسب برای شما عمل می‌کنند.

۴- تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)

ریتارگتینگ و یا ریمارکتینگ، نوعی از تبلیغ آنلاین است که کسب و کار شما را مجدداً در برابر مخاطبی که وب‌سایت شما را ترک کرده قرار می‌دهد. این فعالیت یک استراتژی مناسب برای جذب مخاطب است زیرا به‌طور متوسط تنها 2 درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت در اولین بازدید خود تبدیل به مشتریان بالفعل برای شما می‌شوند.

ما در مقالات گذشته راجع به ریمارکتینگ به صورت مفصل صحبت کرده‌ایم، اما در این جا توضیح مختصری می‌دهیم:

ریتارگتینگ چگونه عمل می‌کند؟

در ریتارگتینگ شما یک کد ساده را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. این کد برای بازدیدکنندگان سایت قابل دیدن نیست و عملکرد سایت شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. زمانی که یک فرد جدید سایت شما را بازدید می‌کند، یک کوکی در مرورگر وی به‌جای می‌ماند. پس از این‌که این فرد مجدد مرورگر اینترنت را باز می‌کند، پیام تبلیغاتی برای وی که پیش از این وب‌سایت شما را باز کرده، ارسال می‌شود.

۵- ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از سنتی‌ترین انواع تبلیغ در فضای مجازی است که نباید آن را فراموش کنید.

بررسی انواع تبلیغات آنلاین

نکات قابل‌توجه در ایمیل مارکتینگ

  • حتی یک ایمیل مارکتینگ متوسط می‌تواند ترافیک سایت شما را به‌شدت افزایش دهد
  • توجه کنید که افراد را با ارسال ایمیل‌های مکرر در خصوص کوچک‌ترین تغییرات در کسب و کارتان آزار ندهید
  • ارسال خبرنامه‌های ایمیلی مرتبط با خدمات و محصولات جدید شما می‌تواند ترافیک وب سایت‌تان را افزایش دهد
  • ایمیل‌های خودکار و هدفمند به مشتریانی که خرید خود را نیمه‌کاره گذارده‌اند ارسال کنید تا آن‌ها را به تکمیل خریدشان ترغیب نمایید

۶- تبلیغ آنلاین از طریق وبلاگ

پس از تدوین طرح بازاریابی محتوا برای کسب و کار خود، به نکات زیر جهت افزایش ضریب تأثیر آن توجه کنید:

  • تنوع را در تولید محتوا رعایت کنید. طول محتوا، نوع محتوا را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید تا محتوای شما در حد امکان مطابق سلیقه اکثریت مخاطبان باشد
  • از نوشته‌های کوتاه خبری و همچنین متن‌های بلند به‌صورت ترکیبی استفاده کنید. استفاده از موارد جذب‌کننده مخاطب به متن نظیر اینفوگرافیک و ویدئو، نتیجه مطلوب‌تری را در اختیار شما می‌گذارد.
  • عناوین مطالب و سرتیترها بسیار مهم هستند. اگر شما یک تیتر جذاب و متقاعدکننده نداشته باشید، امکان دارد بهترین محتوای شما توسط مخاطب خوانده نشود. نویسندگان حرفه‌ای در اغلب موارد 20 تیتر متفاوت پیش از انتخاب بهترین آن می‌نویسند. بنابراین قبل از انتشار نوشته، زمان کافی برای نگارش مناسب‌ترین تیتر را صرف کنید.

۷- وبینارها

افراد، عاشق یادگیری هستند و مشتاقانه از فراگیری مطالب از طریق وبینار استقبال می‌‌کنند. ترکیب وبینار با یک کمپین تبلیغاتی مناسب، یک روش فوق‌العاده جهت افزایش ترافیک وب‌سایت شماست.

نکات قابل‌توجه در تبلیغ از طریق وبینار

  • وبینار خود را از طریق کلیه شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید
  • هر هفته و همچنین در زمان ارائه وبینار ایمیل تبلیغاتی موردنظر را ارسال کنید، روز پیش از سمینار ایمیلی با عنوان ” آخرین فرصت برای ثبت‌نام” جهت مخاطبان خود بفرستید.
  • فایل ارائه را به‌منظور مراجعات بعدی مخاطبین، آرشیو کنید.

۸- برگزاری مسابقات

مزایای اجرای مسابقه

  • ابزاری فوق‌العاده جهت جذب طرفدارن
  • ابزار مناسب برای دریافت لایک بر روی پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی
  • یک مسابقه بر مبنای محتوای تولیدی توسط کاربر (UGC) روشی عالی جهت عمیق کردن ارتباط شما با کاربر است. همه افراد علاقه‌مند به رقابت و مشهور شدن هستند. از طرفی زمانی که مخاطب، محتوای شخصی خود (عکس، ویدئو) را بر روی پیج شما آپلود می‌کند، در حقیقت بر روی برند شما سرمایه‌گذاری می‌کند.

نکات قابل‌توجه در مسابقه

  • در برگزاری یک مسابقه کوچک، انجام قرعه‌کشی برای ورود به مسابقه راهکار خوبی برای جذب طرفدارانتان است
  • مسابقه فرصتی عالی برای جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند مشتریان است؛ اما توجه داشته باشید که در حین اجرای آن بیش از اندازه سؤال نپرسید. صرفاً متناسب با پاداش در نظر گرفته برای مسابقه، اطلاعات موردنیاز خود را کسب کنید
  • مطمئن شوید که جایزه انتخابی شما همان چیزی است که مخاطبانتان به عنوان طرفداران و خریداران واقعی محصول‌تان درخواست دارند. به عنوان مثال اگر شما فروشنده پوشاک زنانه هستید، بهتر است که یک بن خرید مجانی از محصولاتان هدیه دهید تا یک آیفون رایگان
  • قبل از شروع مسابقه، با قوانین هر منطقه و شهر در این خصوص آشنا شوید تا خلاف قانون عمل نکرده باشید

پیشنهاد می‌کنم مسابقه‌ی #من_حسابدارم را که سپیدار سیستم اقدام به برگزاری آن کرده است را مشاهده کنید. از جمله مشکلاتی که اکثر بازاریابان مطرح می‌کنند سخت بودن اجرای کمپین جذاب در بازارهای B2B است. سپیدار سیستم به خوبی با استفاده از امکانات موجود و درگیر کردن مخاطب توانست با برگزاری یک مسابقه، مخاطبین هدف خود را درگیر برند سپیدار نماید.

من حسابدارم

۹- اینفلوئنسر مارکتینگ

انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین در بحث اینفلوئنسر مارکتینگ قرار می‌گیرند که فقط به چند مورد از مؤثرترین آن‌ها می‌پردازیم:

نوشتن وبلاگ در سایت‌های دیگر به عنوان مهمان

در این نوع تبلیغ شما به‌عنوان یک مهمان بر روی سایت دیگران پست می‌گذارید. پست گذاشتن بر روی یک وب‌سایت مشهور، ترافیک سایت شما را به‌شدت افزایش می‌دهد و همچنین آگاهی از برند کسب‌وکارتان را ارتقا می‌بخشد. فقط توجه کنید که استانداردهای ارسال پست به‌عنوان مهمان در طی دو سال گذشته تغییر یافته است و استفاده از تاکتیک ارسال هرزنامه، در SEO شما تأثیر معکوس دارد.

انجام این روش تبلیغ همانند یک کانال دوطرفه است؛ بنابراین از سایر افراد شاغل در حرفه مشابه شما بخواهید که بر روی سایت شما پست بگذارند. در این حالت آن‌ها نیز به‌طور متقابل پست‌ها همراه با خوانندگان خود را به اشتراک می‌گذارند و بدین شکل میزان ترافیک آنلاین شما را افزایش می‌دهند. تنها مطمئن شوید که محتوای با کیفیت بدون لینک بسیار پست می‌کنید؛ در غیر این صورت موتور جستجوی گوگل به‌طور معکوس و در جهت منفی برای شما عمل می‌کند.

حتماً با خودتان می‌گویید که در ایران همچین چیزی ممکن نیست. پیشنهاد می‌کنم که این مورد را امتحان کنید و در صورتی که نتوانستید موفق باشید، از رپورتاژ آگهی به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

ترافیک ارجاعی

این نوع تبلیغ آنلاین روشی است که هر فردی باید برای آن تلاش کند. متقاعد کردن این که سایت‌های دیگر به شما لینک بدهند کاری بسیار دشوار و شاید نشدنی است اما تولید محتوای با کیفیت که دیگران را وادار کند به آن لینک دهند از جمله کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

مصاحبه

حتماً شما متعجب خواهید شد وقتی بدانید تا چه اندازه افراد مشتاق مصاحبه هستند. با افراد مشهور و صاحب‌نام از طریق ایمیل مرتبط شوید و پس از مصاحبه با آن‌ها، آن را در وبلاگ خود منتشر کنید. نام مصاحبه‌کننده اعتبار وب‌سایت شما را ارتقا داده و موجب افزایش ترافیک آن می‌شود. احتمالاً مصاحبه‌کننده نیز محتوای شما را به اشتراک می‌گذارد که این موضوع ترافیک بیشتری را برای سایت‌تان به ارمغان می‌آورد.

۱۰- استوری اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اشتراک عکس و ویدئو متعلق به فیس‌بوک است. شما با ارائه انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین در این شبکه اجتماعی رو به رشد می‌توانید تعداد زیادی مخاطب را جذب کنید.

نکات قابل‌توجه در خصوص اینستاگرام

  • استوری‌های اینستاگرام در آگوست 2016 ارائه شد و موجب شد که در سال 2017 بیش از 300 میلیون کاربر روزانه از این قابلیت استفاده کنند
  • افراد زیر 25 سال بیش از 32 دقیقه در روز و افراد بالای 25 سال بیش از 24 دقیقه در روز از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • استوری‌های اینستاگرام موجب استفاده طولانی‌مدت‌تر و مراجعه بیشتر کاربران از وب‌سایت‌ها شده است

حال شما چگونه می‌توانید از ویژگی‌های استوری اینستاگرام استفاده کنید؟

نظرسنجی در استوری

اینستاگرام ویژگی به نام نظرسنجی در استوری خود دارد. ایجاد یک نظرسنجی روشی بسیار آسان و مفرح برای درگیر ساختن کاربران و همچنین شنیدن نظرات آن‌هاست. این روش زمان، هزینه و انرژی که شما برای یک نظرسنجی به روشی دیگر صرف می‌کنید را کاهش می‌دهد.

با استفاده از قابلیت insight اینستاگرام ( امکانی که به برندها اجازه ردیابی میزان درگیر شدن افراد با هر پست در طی زمان معین را می‌دهد) مشخص شده است که پس از نظر‌سنجی‌ها، میزان درگیر شدن مخاطبین در لایو و استوری اینستاگرام افزایش یافته است.

بکارگیری لینک در استوری‌ها

افزودن لینک مستقیم به وب‌سایت در استوری، ارتباط برند شما با مشتریان را افزایش می‌دهد. یک راهکار برای انجام این کار، استفاده از “تگ و لینک” است:

  • این روش تبلیغ آنلاین صرفا در پروفایل‌های بیزینسی که بیش از 10k فالوئر دارند قابل دسترس است.
  • اگر شما یک کسب‌و‌کار تجارت الکترونیک هستید، به محتوای موجود در سایت و یا صفحات مرتبط با محصول خود لینک دهید.
  • از دکمه فراخوان به عمل ” افرودن فوری به سبد خرید” استفاده کنید. در این حالت فالوئرها با لمس صفحه به سمت بالا، به طور مستقیم به url مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانید با لینک کردن به فرم‌های لید، لیست ایمیل خود را افزایش دهید.

داستان‌سرایی دیجیتال

استوری اینستاگرام یکی از انواع نسبتاً جدید تبلیغات آنلاین است. اجرای این تبلیغ به محتوای خام ارزش می‌بخشد؛ زیرا زمانی که شما گام‌به‌گام کسب‌وکارتان را با استوری‌ها بیان می‌کنید، در حقیقت آن را برای افراد قابل‌دسترس‌تر نموده‌اید.

داستان‌سرایی از این طریق برای کسب‌وکارهای مختلف می‌تواند صورت پذیرد؛ برای رستوران‌ها، نشان دادن چگونگی آماده شدن غذا- یا پیج‌ های ورزشی با اشتراک نکات تناسب‌اندام با طرفدارانشان و یا در صنعت مد از طریق قرار دادن نکات آموزشی آنلاین گریم.

این فعالیت‌ها می‌تواند به‌سرعت وایرال شوند. فقط توجه داشته باشید که از حد مجاز تبلیغات روزانه خود خارج نشوید.

۱۱- SEO: همه چیز یکجا!

بر خلاف آنچه بیان می‌شود، SEO هنوز هم پابرجاست! بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو هنوز ارزشمند است. به‌طور خلاصه SEO به سایر روش‌های تبلیغ آنلاین شما، کمک می‌کند که به درستی در کنار یکدیگر عمل کنند.

استفاده از SEO هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود و می‌تواند محتوای ارگانیک شما را افزایش دهد.

بعد از افزودن مواردی چون تصویر، متن و توصیفات متا، به موارد زیر توجه کنید:

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords

آیا کلمات کلیدی تجاری موردنظر خود را انتخاب کرده‌اید؟ در صورت انتخاب آن‌ها، زمان آن است که بر روی کلمات کلیدی بلند متمرکز شوید.

در اکثر جستجوها اینترنتی، افراد از عبارات طولانی تر (شامل 4 الی 6 کلمه) استفاده می‌کنند؛ بنابراین چنانچه شما در استراتژی تبلیغ آنلاین پرداخت پولی یا SEO خود از این کلمات استفاده نکرده‌اید، زودتر دست‌به‌کار شوید.

ساختار دیتای Schema

اسکیما در سئو

این امر ضرورتاً ترافیک سایت شما را افزایش نمی‌دهد؛ اما دسترسی موتورهای جستجو به سایت شما و ایندکس کردن صفحه را آسان‌تر می‌سازد. همچنین با به وجود آمدن ریچ اسپینت موجب بهبود CTR می‌شود(همانند وجود ستاره‌ در برخی از لینک‌ها در سرچ‌های گوگل).

لینک دهی داخلی

این‌که چه تعداد سایت به شما لینک می‌دهند صرفاً نشان‌دهنده قوی بودن شما در این بخش نیست. توجه داشته باشید که ساختار لینک دهی داخلی شما هم اهمیت دارد. همواره فرصت‌های لینک دهی داخلی در محتوای خود را مدنظر داشته باشید. یک لینک دهی داخلی مناسب، نه‌تنها در SEO مؤثر است بلکه تجربه کاربری مطلوبی را نیز برای گروه هدف شما فراهم می‌کند.

کلام آخر

کلیه 11 مدل اشاره‌شده تبلیغات آنلاین به شما در افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان کمک می‌کنند؛ اما همان‌طور که گفته شد، ضروری‌ست در انتخاب و تمرکز بر بهترین مدل، کمی دقت کنید. برای این منظور در مرحله اول تمرکز خود را بر نوعی از تبلیغ آنلاین قرار دهید که بهترین نتیجه را برای کسب‌وکار شما داشته باشد، سپس در مراحل بعدی روش‌های دیگر را امتحان کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *