بازاریابی رویداد یا event marketing چیست؟

بازاریابی رویداد یا event marketing چیست؟

برای شروع تعریف بازاریابی رویداد (event marketing) نیاز به تعریف رویداد داریم. یک رویداد (event) تشکیل شده است از ارتباط نزدیک با مخاطبان، مشتریان و تمامی آنهایی که علاقمند هستند در مورد ما بیشتر بدانند. شاید در وهله ی اول، برقراری ارتباطی مستقیم به رویداد ارزش می بخشد.

همه ی ما سالانه به مناسبت های مختلف در کنار هم جمع می شویم، در مورد موضوعی صحبت می کنیم و با دوستان و نزدیکان خود ارتباط برقرار می کنیم. با تعریفی ساده؛ این هم نشینی با دوستان و آشنایان که موجب برقراری ارتباطی نزدیک بین میزبان و میهمانان می‌شود، رویداد نام دارد. کسب و کارهای مختلف از همین تعریف ساده در فرآیندهای تجارت خود استفاده کردند و به مرور زمان بازاریابی رویداد پدید آمد. برقراری همان ارتباط نزدیک اما با هدف ایجاد یا گسترش بازار با مخاطبان هدف را می توان مهم ترین هدف بازاریابی رویداد دانست. این نوع از بازاریابی به ما اهمیت نقش مشتریان بالقوه و بالفعل را در کسب و کارهای مختلف و در ابعاد و اندازه های متفاوت نشان می دهد. در این تعریف کارکردهای دیگر بازاریابی رویداد نظیر رونمایی از محصولات و خدمات جدید، ارائه دستاوردها، آموزش و … در مقام دوم قرار می گیرند. چرا که امروزه با ظهور تکنولوژی و سیستماتیک شدن فرآیندهای یک کسب و کار ارتباط با مخاطبان و مشتریان مکانیزه شده است و رویدادها می توانند نقش مهمی در برقراری ارتباطات مستقیم ایفا کنند. شاید اهمیت برگزاری یک رویداد از زبان مدیر بازاریابی شرکت اپل شنیدنی تر باشد :

بازاریابی رویداد یا event marketing چیست؟

سال 2001 و سالن همایش های شهر cupertino در ایالت کالیفرنیا مملو از جمعیت شده بود. شرکت اپل قصد داشت تا از تکنولوژی جدید خود در صنعت موسیقی رونمایی کند. جمعیتی که بی صبرانه در انتظار معرفی دستاوردی جدید بودند. گروه موسیقی بر روی صحنه در حال نواختن بودند که استیو با همان صلابت همیشگی وارد سالن شد و به روی صحنه آمد. به طور هوشمندانه ای صحبت خود را با کنایه ای به همان موسیقی نواخته شده آغاز کرد و در آخر به معجزه ی قرن یعنی آیپاد رسید. این دستگاه کوچک توجه همگان را به خود جلب کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اپل در آن سال رکورد فروش سالیانه ی خود را شکست و موفق شد 1000 دستگاه آیپاد به فروش برساند.

اما بازاریابی رویداد چیست؟

مجموعه فعالیت هایی که با استفاده از رسانه ای تحت عنوان رویداد به یک کسب و کار کمک می کند تا با مشتریان بالقوه و بالفعل خود ارتباط برقرار کند و در کنار آن محصولات، خدمات و دستاوردهای خود را به آنها ارائه نماید. البته باید در نظر داشت در برخی از رویدادها شما مستقیماً دخالت ندارید و تنها به صورت اسپانسر یا حامی مالی و معنوی فعالیت می کنید.

بازاریابی رویداد یا event marketing چیست؟

چرا بازاریابی رویداد مهم است؟

در دنیای امروز که خریدار قدرت بیشتری دارد، بازاریاب ها باید به دنبال فرصت هایی برای ایجاد رابطه و حس خوب با مشتریان نمایند تا اعتماد آن ها را کسب کنند. خریداران امروزی نیاز به چیزی بیشتر از یک ارائه ی ساده از محصول یا خدمت دارند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. رویدادها به آن ها کمک می کند تا با برندها و شرکت ها در ارتباط باشند و آشنایی بیشتری با آن ها پیدا کنند.

اثرات بازاریابی رویداد

رویدادها باید خاطره انگیز باشند تا نتیجه مناسب دهند. مطمئناً اثر دلخواه بستگی به اهداف شما دارد، ولی بیشتر شرکت ها انتظاراتی بیش از یک استیج تبلیغاتی دارند. رویدادها قدرت آفرینش اثربخشی فوق العاده تری از شرکت شما بر روی مخاطبین را دارد. با اجازه دادن به بازدید کننده ها برای آشنایی و کار کردن با محصولات یا خدمات خود زمانی که در یک رویداد حضور دارند، شما با خریداران بالقوه ارتباط برقرار کرده اید.

همه رویدادها برابر نیستند. شرکت ها باید توجه داشته باشند که بایستی به دنبال برگزاری رویدادی باشند که اثری قابل توجه داشته باشد و البته که توجه مخاطبین را جلب کند. چنین رویدادی با برنامه ریزی درست و اجرای به موقع امکان پذیر خواهد بود.

4 دلیل که از بازاریابی رویداد استفاده نمایید

شرکت ها به دلایل مختلف در یک رویداد حاضر می شوند. یک شرکت کوچک ممکن است با برگزاری یک وبینار (رویداد آنلاین و مجازی) به هدف خود برسد، در طرف مقابل یک شرکت بزرگ نیاز به برگزاری نمایشگاهی دارد تا رو در رو با مخاطبینش در ارتباط باشد. با بررسی نمودار مجله BtoB که درباره وضعیت بازاریابی رویداد است، اهداف اصلی برگزاری رویداد را با هم بررسی می کنیم:

  1. برندسازی و ایجاد آگاهی

یکی از دلایل کلیدی و اصلی که یک کسب و کار در رویدادی حاضر می شود ساختن برندش است. بازاریابی رویداد به شرکت شما کمک می کند که ابتدا هویت خود را صریح و روشن تقویت کنید. در رویدادها شما فرصت دارید تا ایده ها، افکار و نام برند خود را آن طور که می خواهید به دیگران نشان دهید. فراموش نکنید که در بسیاری از رویدادها رسانه ها نیز حضور دارند. می توانید لیست این رسانه ها را از برگزار کننده رویداد دریافت کنید یا اگر خودتان برگزار کننده هستید آن ها را دعوت نمایید. قرار ملاقاتی با آن ها تنظیم کنید تا بتوانید در مقاله ای در نشریه آن ها حضور داشته باشید، این کار در نهایت باعث می شود که برند شما شناخته تر شود و در نتیجه، تلفن های بخش فروش شما تماس های بیشتری را دریافت کنند.

  1. تولید سرنخ فروش

دلیل دیگری که شرکت ها در رویداد حاضر می شوند تولید سرنخ فروش است. و چه کاری بهتر از حضور در رویداد که مخاطبین کسب و کار شما در آن شرکت می کنند؟ رویداد مناسب به شما اجازه می دهد با گروهی از افراد مواجه شوید که به کسب و کار و خدمات شما علاقه دارند.

با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی، عنوانی بسازید و سعی در ارسال مطالب و محتوای رویداد خود با این عناوین داشته باشید و از مخاطبین خود نیز بخواهید با شما همراه شوند.

  1. مشارکت با مشتری و پیش فروش محصولات و خدمات

رویدادها سطح بالاتری از ارتباط با مشتری را فراهم می کنند به طوری که شما می توانید رابطه مثبت و وفاداری مشتری را ارتقاء دهید. علاوه بر این، هر بازاریابی می داند که می توان سود و نرخ بازگشت سرمایه شرکت را با گسترش و ایجاد وفاداری در مشتریان کنونی افزایش داد. چالش اصلی این کار، جلب توجه مشتریانتان و دور کردن آن ها از کارهای روزمره‌‎شان است. در رویداد شما فرصت این را دارید که محصولاتی که مشتریانتان از آن آگاهی ندارند را به مخاطبین ارائه دهید.

  1. تحصیلات (آموزش)

بسیاری از افراد در رویدادها حضور پیدا می کنند تا دانش خود را افزایش دهند. هر نوع رویدادی برگزار می کنید، بسیار مهم است که دانشی را به مخاطبین ارائه دهید که بتوانند از آن بهره ببرند.

انواع بازاریابی رویداد

رویدادها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند و می توانند در مکان های بی شماری، از جمله آنلاین یا آفلاین باشند. در زیر برخی از رویدادهای معمولی که می توانید در آن شرکت کنید را معرفی می کنیم:

  1. رویداد آنلاین یا مجازی

    رویداد های آنلاین شرکت کننده ها و ارائه دهنده را به وسیله یک پلتفرم اینترنتی متصل می کنند. مدل های رایج رویدادهای آنلاین شامل وبینارها، رویدادهای مجازی و رویدادهای آنلاین هستند. رویدادهای آنلاین معمولاً نسبت به رویدادهای حضوری ارزانتر هستند و با توجه به امکان برقرار ارتباط از هر جایی، مخاطبین بیشتری دارند.

    • وبینار

      وبینارها جلساتی هستند شامل ارائه، مباحثه و کارگاه که از طریق بستر وب رخ می دهند. این جلسات می توانند در لحظه یا با توجه به درخواست مخاطبین در آینده برگزار شوند و حدوداً بین 30 الی 60 دقیقه زمان می برند. وبینارهای در لحظه یا Real-time امکان تعامل یا ارتباط بین شرکت کننده ها را برقرار می کند و آن ها می توانند راجع به اطلاعاتی که ارائه می شود در ابزارهای کنفرانسی مبتنی بر وب بحث و گفتگو کنند. همچنین این قابلیت را دارند که حضار از ارائه دهنده سوالات خود را بپرسند.

    • رویداد مجازی

      رویدادهای مجازی افرادی را که در مکان های مختلف قرار دارند را قادر می سازد تا در یک فضای مجازی حضور داشته باشند که فضایی مشابه رویداد حضوری است که اطلاعات و فعالیت های تعاملی را ممکن می سازد. شرکت کنندگان از یک غرفه مجازی بازدید می کنند که در آن می توانند اقلام تبلیغاتی و آموزشی را دریافت کنند، با کارکنان دیدار کنند، سوالات را مطرح کنند. این برنامه ها در زمان واقعی برای همه شرکت کنندگان اتفاق می افتد.

    • رویداد آنلاین و برخط

      این دسته رویدادهایی هستند که به صورت زنده برگزار می شوند و شما می توانید به بازدید کنندهایتان ارسال کنید. می توانید از یک وبکم استفاده کنید یا فیلمبرداری حرفه ای برای این کار در نظر بگیرید. اپلیکیشن هایی مانند گوگل Hangouts به شما امکان برگزاری چنین رویدادهایی را می دهند.

  2. رویداد فیزیکی

رویدادهای آفلاین، حضور شرکت کننده ها را به صورت فیزیکی نیاز دارد. این رویدادها معمولاً هزینه بیشتری نسبت به رویدادهای آفلاین دارند و در مقابل، امکان برقراری رابطه حضوری را با مخاطب به وجود می آورد. با وجود منافعی که رویدادهای آنلاین دارند، نباید فراموش کرد که ارتباط مستقیم رو در رو با مشتری و رابطه حضوری تاثیر فوق العاده ای دارد.

  • نمایشگاه

    نمایشگاه ها در واقع مکان هایی هستند که شرکت های مختلف از یک صنعت در آن حضور دارند و مخاطبین این شرکت ها با حضور در نمایشگاه ها با محصولات و خدمات و تکنولوژی های جدید آشنا می شوند. کسب و کار شما می تواند حامی مالی این نمایشگاه ها باشد یا در آن ها حضور داشته باشد تا محصولاتش را نمایش دهد یا با ایجاد شبکه ارتباطات، قدرت خود را در این بازار افزایش دهد.

  • کنفرانس

    کنفرانس ها معمولاً مخصوص گردآوری شرکت کننده های خاص یک شرکت هستند تا اطلاعاتی نظیر اطلاعات کاربران را به آن ها ارائه دهند. این رویدادها بزرگ هستند و توسط شرکت ها برای اهداف آموزشی و تمرینی استفاده می شوند.

  • سمینار و همایش

    کلمه سمینار برای ملاقات های کوچک و رویدادهای با موضوع خاص استفاده می شود. برخی از سمینارها مانند یک ارائه کلاسی تنظیم می شوند،جایی که یک متخصص اطلاعات خود را در اختیار جمعیتی از حضار قرار می دهد. نوع دیگر نیز سمینارهایی است که شرکت ها برای کارمندان یا شرکای خود برگزار می کنند.

  • نشست (صبحانه، نهار و شام!)

    شاید تعجب کرده اید. اما بله، برخی از رویدادها نیز ویژه مشتریان یا مخاطبین ویژه ای هستند که حدوداً با حضور 8 الی 10 نفر برگزار می شوند و در برخی موارد خاص 50 نفر و بیشتر حضور دارند. این رویدادها به صورت ویژه و اختصاصی برگزار می گردند و معمولاً رهبران شرکت ها که قدرت تصمیم گیری بر عهده آن هاست حضور دارند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *